MIKOR ÉS HOGYAN KELL TELESZKÓPOLAJAT CSERÉLNI?
MIKOR ÉS HOGYAN KELL TELESZKÓPOLAJAT CSERÉLNI?
Mi a feladata a villaszárakba töltött 5 vagy 10W-s teleszkópolajnak, és mi történik, ha nem cseréled ki időben?
Cikkünkben az alábbi kérdésekre igyekszünk válaszolni:
• Mennyi időnként és hány kilométerenként érdemes villaolajat cserélni?
• Mi a jelentősége a viszkozitásnak?
• Hogyan lehet felújítani a központi rugóstagot?
Noha köztudott, hogy muszáj a villaolajat is rendszeres időközönként cserélni, mint például a fékfolyadékot, a szerelők elmondása szerint ez gyakran elmarad. Az elmulasztott karbantartás következménye, hogy előbb csökken a csillapítás, azaz nehezebben vezethető lesz a gép, de az igazán elhanyagolt példányoknál tönkremehetnek az első teleszkópok kopóalkatrészei is, amit már nem egyszerű és főleg nem olcsó orvosolni.
HÁNY KILOMÉTERENKÉNT KELL VILLAOLAJAT CSERÉLNI?
Ökölszabályként elmondható, hogy a csak közúton, aszfalton használt motorokon elég ötévente és/vagy 30 ezer kilométerenként szétszedni az első futóművet és friss olajat tölteni a villaszárakba, hogy megelőzd a komolyabb hibákat. Természetesen a nagyobb igénybevétel megköveteli a gyakoribb szervizelést, így a jobbára földúton hajtott endurókon érdemes sűrűbben, évente vagy legkésőbb ötezer kilométerenként elvégezni az olajcserét. Legyen szó bármelyikről is, az első lépés a szükséges alkatrészek beszerzése, úgymint a méret/motortípus alapján kikereshető teleszkópszimmering, ami nem egy nagy költség – mindössze 2-3000 forintba kerül páranként.
Bár üzletünkben gyakorlatilag minden elérhető az első villa karbantartásához, beleértve a minőségi olajokat, a Buzetti teleszkópkulcsokat és más szerszámokat is, azt javasoljuk, hogy csak akkor állj neki a munkának, ha van profi segítséged vagy némi rutinod. A számtalan alkatrészből álló, úgynevezett patronos villák tisztítása és összerakása ugyanis kimondottan bonyolult művelet, és elég egy apró hiba, hogy elrontsa a tökéletes végeredményt.
HOGYAN LEHET FELÚJÍTANI A KÖZPONTI RUGÓSTAGOT?
Ha a villa felújítása a gyakran elhalasztott teendők közé tartozik, akkor a központi rugóstag igazi „mostohagyerek”, amit még többen elhanyagolnak, holott legkésőbb 30 ezer kilométerenként az is felújításra szorul. Ha azt érzed, hogy hepehupás úton vagy kanyarból kigyorsítva fel-le jár, másnéven „pumpál” a motor hátulja, biztos lehetsz benne, hogy eljött az olajcsere ideje.
Különösen fontos, hogy a gyári ajánlásnak megfelelő viszkozitású – például 5W-s vagy 10W-s – teleszkópolaj kerüljön a villába, valamint az is, hogy pontosan az előírt mennyiséggel töltsd fel. Ha nem vagy biztos valamelyikben, keress minket bátran, és segítünk megtalálni az ideális kenőanyagot, valamint a pontos feltöltési mennyiséget
Mivel a hátsó rugóstagok szétszedése igencsak bonyolult, érdemes lehet elgondolkodni a komplett cserén is, főleg, hogy ma már kedvező áron kaphatóak kiváló minőségű futóműalkatrészek. Például az X-Pro rugóstagok csupán 20-30 ezer forintba kerülnek, ráadásul többféle, 230, 250, 270 és 285 mm-es méretben elérhetőek a Toma Motornál.