Szerencsére csak három ok állhat az üzemmelegen jelentkező olajszivárgás hátterében. Abból az egyiket otthon, percek alatt orvosolhatod, de a másik kettő annál bajosabb…
Blog
Visszatérő kérdés a márkafórumokban, hogy miért jár nehezebben a kuplungkar, miután beszerelték az új tárcsákat. Több oka is lehet a zavaró jelenségnek…
Ha még nem tetted meg, ideje átnézni a motorod elektromos és fékrendszerét, valamint erőforrását, hogy nyáron gondtalanul motorozhass. Segítünk, hogy semmi ne maradjon ki az átvizsgálás során.
Szerelés közben gyakran elhangzik a kötőelemek kapcsán a bűvös 8.8 vagy 10.9 jelölés, de vajon mire utalnak ezek a számok, és miért fontos, hogy ragaszkodj az eredeti minőséghez?
A karburátoros motorok némelyikébe benzinpumpát, eredeti nevén üzemanyag-szivattyút is beépítenek, hogy biztosítsák – extrém helyzetben is – az üzemanyagellátást. Lássuk, mikor muszáj cserélned ezt az alkatrészt, és mit érdemes átnézned beépítés előtt!
Mivel szikra nélkül a legjobb állapotú motor sem indul be, létfontosságú, hogy a szikráért felelő gyújtótrafó hibátlanul működjön. Érdemes tudnod, hogy mint minden más alkatrész, rendszeres időközönént ez is cserére szorul, és az elhanyagolt gyújtásrendszer tovább rövidítheti az élettartamát.
Gyakorlatilag minden motoros ismeri ezt a hárombetűs rövidítést, de azt már kevesebben tudják, hogyan működik a CDI, és miből állapíthatod meg, hogy ennek a hibája okozza a gyújtáskimaradást.
A megfejtés egy apró és nem is túl drága alkatrész, mely ha nem működik tökéletesen, hiába nyomod az önindító gombját – a motor nem kel életre. Lássuk, hogy működik a bendix, magyarosan a behúzótekercs vagy behúzómágnes!
Bármennyire is „sportosan” szól a sokat használt és ezért egyre hangosabb dob, hosszú távon elkerülhetetlen, hogy lecseréld vagy felújítsd a recsegő kipufogót. Ha nem szeretnél másikat venni helyette, íme, néhány jótanács, hogy mire lesz szükséged a felújításához.
– Ha nem működik a kétütemű motor olajszivattyúja, csak kösd le, tankolj keveréket, és ugyanúgy megy tovább a motor! – olvashatjuk számtalanszor a márkafórumokon. De valóban így van?
A keverékképzéssel foglalkozó írásainkban már sorra vettük a levegőszűrőt, a karburátort és a fúvókát, most pedig jöjjön az egyik legfontosabb elem, a membrán.
Hiába a tökéletes henger, dugattyú és karburátor, ha a helytelen méretű fúvóka miatt túl szegény vagy túl dús lesz a keverék.
Téligumik olyan motorosoknak, akik a leghidegebb hónapokban is nyeregbe ülnek.
Ezúttal is egy gyakori, visszatérő kérdésre keressük a választ: mi a teendő, ha az egyébként jól működő, csendes motor alapjáraton, a kuplungkart behúzva tökéletesen működik, de kiengedett kuplunggal hangosan zörögni kezd?
Kétségtelen, hogy a LED-ek kisebb fogyasztás mellett sokkal nagyobb fényt bocsátanak ki, mint a hagyományos izzók, de a szembejövőket elvakító fény miatt legtöbbször nem használhatóak a hagyományos H4-es és H7-es helyett. Szerencsére a kisebb motoroknál más a helyzet, és teljesen szabályos az ilyen átalakítás.
Többször találkoztunk az AM6-, D50B0- és EBE-fórumokon azzal a jelenséggel, hogy hiába állították be tökéletesen a frissen felfúrt hengerrel és új dugattyúval összerakott motort, az a bejáratás végére gyengébb lett, mint a felújítás előtt. Lássuk, mi áll a teljesítménycsökkenés hátterében!
Visszatérő kérdés a márkafórumokon: miért van daráló, fémes hangja az AM6 erőforrásnak, amikor magas fordulatszámon pörög, ha alapjáraton és kis gázon csendesen jár és látszólag semmi baja? A megoldás általában egyszerűbb, mint gondolnád.
Az üzemi hőmérséklet elérése, illetve fenntartása a belső égésű motor optimális működésének alapvető feltétele. Cikksorozatunkban a folyadékhűtésű erőforrások hűtőrendszerét vesszük górcső alá, leginkább arra keresve a választ, hogy miért melegszik túl a motor és miként előzhetőek meg a hibák.
Napjaink egyik legnépszerűbb ötvenes endurója az 1995 és 2006 között gyártott Derbi Senda. Tegyük hozzá, hogy nem véletlenül, hiszen a pillekönnyű gép a remekül tuningolható EBE és EBS erőforrásra épül. Lássuk, mit érdemes tudni a legendás blokkokról!
A DERBI EBE ÉS DERBI EBS BLOKK TÍPUSHIBÁI: A KUPLUNGLAMELLA ÉS A KUPLUNGKOSÁR
A tulajdonosi véleményeket olvasva gyakran látjuk a kérdést: mit csináljak, ha megcsúszik, nem emel ki vagy hangosan zörög a Derbim kuplungja? Szerencsére a márka alkatrészháttere jónak mondható, így mindhárom tünetet könnyen orvosolhatod, mi pedig segítünk beazonosítani és elhárítani a hibákat.
TANÁCSADÓ – A NEM MEGFELELŐ OLAJ ÉS KARBANTARTÁS KÖVETKEZMÉNYEI
Visszafordíthatatlan károsodást okozhat az erőforrásban a rosszul megválasztott, illetve hamisított motorolaj, vagy az, ha nem cseréltetitek le időben a kenőanyagot, netán hagyjátok, hogy kritikus szint alá csökkenjen annak szintje. Cikkünkben a karbantartás és a gondoskodás fontosságáról írunk.
TANÁCSADÓ - MILYEN OLAJAT VEGYEK MOTORHOZ, ROBOGÓHOZ, GOKARTHOZ?
Bizonyára Te is álltál már csüggedten motorod mellett, mert ötleted sem volt, hogy milyen olajat vásárolj hozzá. Tanácsadó rovatunk mostani cikkével a kenőanyagok kiválasztásában szeretnénk segítséget nyújtani neked, arra az egyszerű kérdésre megadva a választ: Milyen olajat vegyek a motoromba?
MILYEN SPORTKIPUFOGÓT VÁLASSZ A DERBIRE?
Szebb hangra vagy nagyobb teljesítményre vágysz? A Derbi EBE, EBS és D50B erőforrásaihoz kapható sportkipufogókkal és sportdobokkal mindkettő lehetséges, de korántsem mindegy, hogy melyiket választod.
Legyen szó AM6-os Minarelli vagy Derbi EBE és EBS blokkról, mindegyikre igaz, hogy a tuningolás egyik kihagyhatatlan eleme az új, nagyobb áteresztőképességű levegőszűrő beépítése. Hogy segítsünk eligazodni, röviden összefoglaljuk: mire figyelj, ha légszűrőt cserélsz vagy sportlégszűrőt vásárolsz a gyári helyett?
TANÁCSADÓ – A LEGJOBB GYÚJTÓGYERTYA ROBOGÓHOZ ÉS MOTORKERÉKPÁRHOZ
A gyújtógyertya szerepével, hőértékével, alapanyagával és persze minőségével minden robogó- és motorkerékpár-tulajdonosnak érdemes tisztában lennie, ezért összegyűjtöttük a legfontosabb információkat a nélkülözhetetlen alkatrészről.
TANÁCSADÓ – MOTOROK ÉS ROBOGÓK VILÁGÍTÁSI RENDSZEREI
Előfordulhat, hogy sötétben és rossz időjárási viszonyok között nem látjátok megfelelően az utat és a forgalom többi résztvevőjét. Megoldást jelenthet az égőcsere, de számítsatok rá, hogy a túl erős izzó olykor több árt, mint használ! Cikkünkben a fényszórók, lámpák és a velük összefüggő szabályok témakörét járjuk körbe.
MIT JELENTENEK AZ AKKUMULÁTORON LÁTHATÓ BETŰK ÉS SZÁMOK?
Mi a különbség a savas, a zselés és az AGM-akkumulátor között? Miből tudod megállapítani, hogy jó lesz-e a motorodba? Összefoglaljuk, hogy mire érdemes figyelni akksivásárlás során.
KOSO MŰSZEREK ÉS JELADÓK – NEM CSAK – MOTOROSOKNAK
Már több mint negyven éve elérhetőek a Koso elsőosztályú sebességmérői, sőt napjainkban már érzékelőket és más alkatrészeket is találsz a gyártó kínálatában.
Tuningolásnak aligha nevezhető az új és ideális tömegű variátorgörgők beépítése, ez a megoldás mégis nagyban hozzájárulhat, hogy gyorsabb legyen a robogód.
TANÁCSADÓ - MILYEN TÚRADOBOZT VÁLASSZAK?
Roppant fontos motoros felszerelés a túradoboz, tekintve, hogy biztonságos, esőtől védett helyet kínál a poggyászoknak és a használaton kívüli bukóknak, egyszersmind elrejti a cuccokat a kíváncsi szempárok elöl.
A belső égésű erőforrással felszerelt járművek elengedhetetlen alkatrésze a levegőszűrő, mely megakadályozza, hogy bejussanak a szívórendszerbe a motort károsító szennyeződések. Olvassátok el a filterrel összefüggő karbantartási tanácsainkat, hogy megelőzzétek a bajt!
OLAJ KERÜLT A HŰTŐVÍZBE? VAN MEGOLDÁS!
Legyen szó robogóról, esetleg Minarelli vagy Derbi blokkos motorról, egyaránt igaz, hogy a habos, szennyezett hűtőfolyadék rossz jel és komoly műszaki hibára utal. Mutatjuk, mit tegyél, ha ilyet tapasztalsz.
MIT TEGYÉL, HA GYÚJTÁSHIBÁS A MOTOROD?
Az AM6-os Minarelli gyújtása viszonylag egyszerű felépítésű és kevés alkatrészből áll, mégis gyakori, visszatérő kérdés a márkafórumokon, hogy „miért nincs szikra?” Segítünk megválaszolni a kérdést.
TANÁCSADÓ – HOGY ÁLLÍTSAM BE AZ ABRONCSNYOMÁST? AZAZ MEKKORA LEGYEN A MOTORGUMI NYOMÁSA...
Akármilyen rövid út áll előttetek, indulás előtt okvetlenül ellenőrizzétek a guminyomást! Csupán néhány másodpercig tart a kulcsfontosságú művelet, melynek köszönhetően időben kiderül, hogy muszáj-e pumpálni az abroncsba, netán előzőleg begyűjtöttetek egy defektet.
Biztosan mindnyájan hallottatok arról a jelenségről, hogy hegyi szakaszon lefelé menet „elfogy” a fék, azaz hiába húzza a fékkart vagy tapossa a pedált a motoros, alig tud megállni. A jelenség hátterében általában a fékfolyadék előregedése áll, ezért elengedhetetlen, hogy rendszeres időközönként ellenőriztessétek és – szükség esetén – cseréltessétek ki ezt a kulcsfontosságú anyagot.
MENNYIVEL LESZ GYORSABB A MOTOROD A KISEBB VAGY NAGYOBB LÁNCKERÉKTŐL?
A lánchajtású motoroknál a gyorsulás vagy a végsebesség növelésének egyik legegyszerűbb módja, ha a gyártól eltérő méretű lánckereket szerelsz fel. Összeállításunkból kiderül, hogy a módosítás milyen hatással lesz a dinamikára, illetve hogy mire lesz szükséged az átalakításhoz.
Jobb gyorsulás? Nagyobb végsebesség? Robogó- és motortuning? Ha ezekben a témakörökben olvasgatsz, feltétlenül fusd át teljesítménynövelési tanácsainkat!
TANÁCSADÓ - KISMOTOR, ÖTVENES ÉS ROBOGÓ TUNINGOLÁSA – 2. RÉSZ
Előzőleg a levegőrendszer és a karburátor ellenőrzése, valamint karbantartása állt cikkünk középpontjában, post pedig a kismotor-, illetve robogóolaj, -gyújtás és -kipufogó lesz a téma. Akit érdekel a motortuning, tartson velünk ezúttal is!
HOGYAN VÁLASSZ FÉKBETÉTET A MOTORODHOZ?
Mit jelentenek a fékalkatrészek csomagolásán látható kódok? Miként választhatod ki a megfelelő méretű fékbetétet, illetve anyagkeveréket? Tanácsadó cikkünkben segítünk eligazodni a fékbetétek és féknyergek világában.
MILYEN KARBURÁTORT VEGYÉL A 70-ES HENGERHEZ?
Az ötvenes Apriliák és Derbik tuningolásának egyik leghatékonyabb módja, ha nagyobb hengert szerelsz fel. Ettől azonban nem biztos, hogy erősebb lesz a motorod, hiszen a nagyobb égéstér miatt több benzinre és levegőre lesz szükséged a tökéletes égéshez, ezt pedig a karburátor cseréjével érheted el.
MIÉRT NEM PÖRÖG KI AZ AM6-OS BLOKK?
A Google több ezer találatot dob fel a kérdésre, ami nem meglepő, hiszen az AM6 az egyik legnépszerűbb 50-es erőforrás, melyet az Apriliától, a Gilerán és a Riejun át, egészen a Yamaháig számos gyártó motorjába beépítettek. Lássuk, mi lehet a baj, ha nem pörög fel a motor!
Számtalan helyen olvashatjuk az AM6-os Facebook-csoportokban, hogy a megcsúszó kuplung miatt kérnek segítséget a tulajdonosok. A megoldás viszonylag egyszerű, de erre is igaz, hogy nem érdemes kétes eredetű, kínai alkatrészekkel vagy barkácsolással próbálkozni…
KÉRDÉSEK ÉS VÁLASZOK A „HOGYAN TUNINGOLJAM A MOTOROMAT?” TÉMAKÖRBEN – 1. RÉSZ
A kisköbcentis motorok tulajdonosai előszeretettel nyúlnak különféle tuningfogásokhoz, hogy erősebb, gyorsabb legyen a gépük, de ha nem elég alaposak és felkészültek, a sok ráfordított pénz dacára gyengébb, megbízhatatlanabb lehet a motor, mint előtte. Hogy Te ne járj így, cikkünk első részében három fontos témát járunk körbe a Toma Motor szakértőivel, segítséget nyújtva a teljesítménynöveléshez.
KÉRDÉSEK ÉS VÁLASZOK A „HOGYAN TUNINGOLJAM A MOTOROMAT?” TÉMAKÖRBEN – 2. RÉSZ
Három teljesítménynövelés során felvetődő kérdésről, problémáról esett szó előző cikkünkben, nevezetesen a gyertya, a gyújtás és a légszűrő volt a középpontban, most pedig a szívórendszerrel, a porlasztóval és az üzemanyagokkal foglalkozunk, tartsatok velünk!
Mit tegyél, ha beletört a kulcs a gyújtáskapcsolóba vagy a kormányzárba? Ez szerencsére ma már gyorsan orvosolható, ugyanis a legnépszerűbb motorokhoz – beleértve az AM6-os, EBE- vagy E50B0-blokkos modelleket – kedvező áron kaphatóak az eredetivel megegyező zárkészletek.
MIKOR ÉS HOGYAN KELL TELESZKÓPOLAJAT CSERÉLNI?
Mi a feladata a villaszárakba töltött 5 vagy 10W-s teleszkópolajnak, és mi történik, ha nem cseréled ki időben?
Miért van szükség új belsőre vagy szelepre, ha abroncsot vásárolsz? Mit jelentenek a számok, méretek és miért nem szabad szélesebb gumit felszerelni, mint a gyári méret? Tanácsadórovatunkban segítünk a gumicsere előtt álló a motorosoknak.
EZÉRT ÉRDEMES LECSERÉLNI A GYÁRI FÉK-, KUPLUNG- ÉS VÁLTÓKART
Noha a gyári kezelőszervek, azaz fék-, kuplung- és váltókarok is ellátják feladatukat, mindig akad egy-egy szebb, jobb, utángyártott kivitel a piacon, amivel egyszerre lesz látványosabb és könnyebben kezelhető a motorod.
TANÁCSADÓ – HOGYAN TARTSD KARBAN A ROBOGÓ ÉS A GOKART BOVDENJEIT?
A robogó és a gokart tavaszi felkészítése során hajlamosak vagyunk megfeledkezni a kisebb, de annál lényegesebb részegységekről. Ezek közé tartozik a gáz, a fék, a szivató, a tengelykapcsoló, valamint a kilométeróra működtetésében szerepet játszó bovden is. Ennek hibáiról, karbantartásáról és cseréjéről szól mostani írásunk is, kérjük, tarts velünk!
MILYEN JELEK UTALNAK RÁ, HOGY IDEJE KICSERÉLNI AZ AKKUMULÁTORT?
Néhányan csak akkor cserélnek akksit, ha az már egyáltalán nem indítja el a motort, de valójában ennél korábban megy tönkre a telep. Érdemes időben kidobni a régit, mert a zárlatos akkumulátor más alkatrészekben is kárt tehet.
Apró és nem is túl drága alkatrész a feszültségszabályozó, mégis nagy kárt okozhat, ha egyszer elromlik. Jobb megelőzni a bajt…
Bár a szíjnak és a kardántengelynek is megvannak a maga előnyei, a viszonylag kedvező árú és nagy élettartamú lánchajtás napjainkban is a legnépszerűbb erőátviteli forma a motorkerékpárok esetében. Hogy a lehető legtovább bírja a gyűrődést, összeszedtük neked a legfontosabb tudnivalókat.
A FÉKRENDSZER TAVASZI ELLENŐRZÉSE, KARBANTARTÁSA
A szezonkezdés remek alkalom arra, hogy átnézd a motor fékrendszerét, ellenőrizd a fékfolyadék, valamint a fékcsövek állapotát, és érdemes is megtenned, hiszen ezeken múlik, hogy mennyire lesz élvezetes, egyszersmind biztonságos a motorozás.
A cikksorozat előző részeiben bemutattuk a fékrendszer egyes elemeit, beleértve a karokat, pedálokat is, és kitértünk a rendszeres fékfolyadék- és fékcsőcsere csere fontosságára. Most jöjjön az egyik legfontosabb, egyben legdrágább összetevő, a tárcsa, amit előbb-utóbb szintén muszáj cserélni.
Belső égésű erőforrásoknál a megfelelő üzemanyag-levegő keverék előállítása, valamint hengerbe juttatása igen összetett folyamat. A problémára a karburátor, más néven porlasztó nyújt megoldást, feltéve persze, hogy úgy működik, ahogy kell…
Egy újabb „alkatrész”, amin nem érdemes spórolni, hiszen a minőségi kenőanyag felel azért, hogy sokáig megbízhatóan működjön a motor.
Visszatérő kérdés a motoros csoportokban, hogy mi okozza a kétütemű erőforrások füstölését. A népszerű AM6 és D50B blokkoknál általában egy apró szimmering a jelenség forrása…
Lassan, szinte észrevétlenül lesz egyre nehezebben kezelhető a váltó, ahogy kopnak az alkatrészek, és idővel az erőátvitel más alkatrészeiben is kárt tehet, ha túl nagy lesz a csapágyak holtjátéka. Érdemes megelőzni a bajt, és időben kicserélni őket – ebben segítünk most.
Ez az apró alkatrész felel érte, hogy könnyen vezethető, biztonságos legyen a motor, ezért ajánlott rendszeresen ellenőrizni az állapotát, és még azelőtt cserélni, hogy a kopásnak észrevehető jelei lennének.
Miként elnevezésük is árulkodik róla, a belső égésű erőforrásokban égési folyamat zajlik, ami jelentős hőtermeléssel jár. Hogy a motor ne melegedjen túl, a gyártók túlnyomó többsége folyadékhűtést alkalmaz. Ez roppant hatékony, egyszerű és olcsó műszaki megoldás, s ami még fontosabb, csak ritkán igényel gondozást. Más kérdés, hogy ha a karbantartás elmarad, annak végzetes következményei lehetnek…
Ha azt látod, hogy elszíneződött a hűtőfolyadék, lehetőleg egy métert se menj tovább a motorral, mert a barna massza annak a jele, hogy összefolyt a motorolaj a hűtővízzel. Mutatjuk, mi a teendő, hogy elhárítsd a hibát.
Cikkünkben az alábbi kérdésekre igyekszünk válaszolni:
• Milyen tömítésekre van szükség az AM6-os blokk vízpumpacseréjéhez?
• Mennyibe kerül a vízpumpa a Minarelli erőforrásokhoz?
• Hogyan tudod felújítani a vízpumpát?
• Mitől lesz barnás színű, habos a motorolaj és a hűtővíz?
• Miként takaríthatod ki a hűtőt, ha összefolyt a motorolaj és a fagyálló?
Jóllehet, már a 70-es henger is komoly teljesítménynövekedést hozhat, de ezzel még távolról sincs vége a lehetőségeknek. Akár 90 köbcentinél nagyobb hengerűrtartalmú készletet is találsz a motorodhoz…
Cikkünkben az alábbi kérdésekre igyekszünk válaszolni:
- Hány köbcentisek a legnagyobb hengerek az AM6 erőforráshoz?
- Mennyibe kerülnek a 80 és a 94 köbcentis hengerek?
- Mire van szükség a túlméretes henger beszereléséhez?
- Mi a különbség az alumínium- és a vashenger között?
- Mit tartalmaz a Minarelli hengerszett?
Vissza-visszatérő kérdés a hazai és nemzetközi AM6-os csoportokban, hogy vajon sérülnek-e a váltó alkatrészei, ha csak egyesben, elinduláskor használod a kuplungot.
Cikkünkben az alábbi kérdésekre igyekszünk válaszolni:
• Mikor lehet szükség a kuplung nélküli váltásra?
• Kárt tesz a váltóban, ha nem használod a kuplungkart?
• Miért fontos a jó állapotú láncszett a zökkenőmentes fel- és visszakapcsoláshoz?
Ezúttal is az AM6-fórumokon felmerülő leggyakoribb kérdések közül szemezgettünk, hogy segítséget nyújtsunk a műszaki hibával küzdő motorosoknak. A felvetés egyszerű, a válasz már annál bonyolultabb...
Cikkünkben az alábbi kérdésekre igyekszünk válaszolni:
• Mitől forrósodik a féktárcsa?
• Mennyi időnként írják elő a fékfolyadék és a fékcső cseréjét?
• Mennyi a fékfolyadék forráspontja, és miért csökken az idő múlásával?
AZ AM6 MOTOR ADATAI ÉS LEGKERESETTEBB ALKATRÉSZEI
Kétségtelen, hogy a Minarelli és a Yamaha együttműködéséből született AM6 a világ egyik legismertebb kétütemű, egyhengeres erőforrása. Lássuk, milyen motorokban használták és mit érdemes tudnod róla!
VOCA RACING ALKATRÉSZEK
A VOCA Racing egy fiatalos és elkötelezett vállalat, amely kézzel készített kipufogócsövekre és kiváló minőségű versenykiegészítőkre specializálódott.
GOKARTOT VÁSÁROLNÁL?! EZEKRE FIGYELJ!
Támadt egy remek ötleted, hogy szeretnél egy saját gokartot? Szuper! Itt egy kis segítség a tájékozódáshoz….
GOKARTSULI – A BIZTOS FEJLŐDÉS ZÁLOGA
2021-től lehetőség nyilik minden gyermek számára 4 éves kortól rendszeres edzés formájában a gokartozásra.
VERSENYZŐHÖZ NEM MÉLTÓ VISELKEDÉS ...
Verekedés tört ki Lonatoban , az FIA Gokart Világbajnokság döntőjének helyszínén ,ahol Luca Corberi nem sportolóhoz mérten fejezte ki érzelmeit.
ALUMÍNIUM- VAGY VASHENGERT VÁLASSZAK?
Sokan vásároltok különböző hengerszetteket! Most nézzük meg mik a különböző hengerszettek előnyei és hátrányai ! Miképp járassuk be hengerszettünket ? És úgy általában !
PORLASZLÓTISZTÍTÁSI, KARBURÁTORPUCOLÁSI TANÁCSOK
Porlasztók, azaz karburátorok tisztítása