HOGYAN VÁLASSZ FÉKBETÉTET A MOTORODHOZ?
HOGYAN VÁLASSZ FÉKBETÉTET A MOTORODHOZ?
Mit jelentenek a fékalkatrészek csomagolásán látható kódok? Miként választhatod ki a megfelelő méretű fékbetétet, illetve anyagkeveréket? Tanácsadó cikkünkben segítünk eligazodni a fékbetétek és féknyergek világában.
Napjaink motorjain rendszerint hidraulikus tárcsafékek felelnek a lassításért, beleértve a kisebb modelleket is, mint például az Aprilia vagy a Derbi ötvenes gépei (RX és RX50, Senda stb.) Hogy a rendszer tökéletesen működjön, időről időre muszáj felújítani, esetleg cserélni az alkotóelemeit, nevezetesen a felső főfékhengert, az alsó munkahengert – másnéven féknyerget –, a féktárcsát, a -betétet, valamint a fékfolyadékot.
MIKOR KELL FÉKBETÉTET ÉS FÉKFOLYADÉKOT CSERÉLNEM?
Noha zárt rendszerként emlegetik, a levegő páratartalma előbb-utóbb bejut a fékrendszerbe, és a rendkívül higroszkópikus (magyarul: vízmegkötő) fékfolyadék forráspontja csökken a nedvességtől. Hogy ezt elkerüld, legkésőbb kétévente cseréltess fékfolyadékot, melynek fontosságáról és menetéről korábbi cikkünkben olvashatsz.
Legalább ilyen fontos a fékbetétek és -pofák rendszeres karbantartása. Hiszen ha kopottak, akkor a megnövekedett hőterhelés miatt csökkenhet a fékhatás, majd amikor teljesen elfogy az úgynevezett súrlódóanyag (másnéven kopóréteg), a fékvas érintkezik a tárcsával, és ekkor már muszáj lesz tárcsát is cserélned.
Azonos gyártón belül is számos különböző formájú és alapanyagú fékbetétet találsz, de honnan tudhatod, hogy melyik lesz jó a motorodba? Nos, ha nem vagy biztos benne, bátran kérj segítséget tőlünk telefonon, illetve honlapunkon, sőt magad is kiválaszthatod a betétet a típusspecifikus alkatrészkereső programunkban, illetve a gyártók online katalógusaiból. Itt többek között az is kiderül, hogy adott fékbetétből melyik anyagkeverékű változat lesz ideális terepre, közúti közlekedésre vagy éppen pályázásra.
Sajnos ha azt látod, hogy a kopott fékbetét olajos, kezdhetsz gyanakodni, hogy nagyobb a baj és szükség lesz a féknyereg felújítására is. Ehhez is megtalálsz mindent a Toma Motornál, dugattyúk és karmantyúk egyaránt elérhetőek a legelterjedtebb típusokhoz, sőt akkor is tudunk segíteni, ha szétszedés után kiderül, hogy menthetetlen a munkahenger. A Voca Racing jó minőségű, négydugattyús féknyergei hatékonyabbak az eredetinél, ráadásul nálunk megveheted az adaptert is hozzá, amivel felszerelhető az alkatrész az egyszerűbb, eredetileg kétdugattyús munkahengerek helyére is.
A legfontosabb tehát a rendszeresen ellenőrzés és karbantartás, hiszen ha időben felderíted a kisebb hibákat (pl. kopott fékbetét, elöregedett fékfolyadék), azzal megkímélheted magad a komolyabb költségektől és elkerülheted a tárcsa, valamint a nyereg cseréjét.