HOL TALÁLOK JÓ MINŐSÉGŰ FÉKTÁRCSÁT A MOTOROMHOZ?
A cikksorozat előző részeiben bemutattuk a fékrendszer egyes elemeit, beleértve a karokat, pedálokat is, és kitértünk a rendszeres fékfolyadék- és fékcsőcsere csere fontosságára. Most jöjjön az egyik legfontosabb, egyben legdrágább összetevő, a tárcsa, amit előbb-utóbb szintén muszáj cserélni.
Cikkünkben az alábbi kérdésekre igyekszünk válaszolni:
• Hol találsz jó minőségű, megfizethető féktárcsát a motorodra?
• Miért fontos a megfelelő vastagságú és hibátlan féktárcsa?
• Mire lehet még szükséged a karbantartáshoz az új tárcsán kívül?
• Milyen veszélyeket rejt a silány minőségű féktárcsa?
Miként az előző blogbejegyzésben kiemeltük, a legtöbb motoron hidraulikus tárcsafék felel a lassításért, mely nevét értelemszerűen a féktárcsáról kapta. Már a 19. században (!) láthattunk ilyen fékeket a korabeli autókon, azaz lassan másfél évszázada fejlesztik, tökéletesítik az autókon-motorokon elterjedt megoldást.
MIBŐL LÁTSZIK, HOGY IDEJE KICSERÉLNI A FÉKTÁRCSÁT?
Többféle jel utalhat rá, hogy a tárcsa kiszolgálta az idejét. Az egyik leggyakoribb, ha lassítás közben pulzálást, pumpálást érzel a fékkaron vagy fékpedálon, ami az alkatrész elvetemedésére utal. Ezt okozhatja túlmelegedés, lehet eldőlés vagy esés következménye, de az eredmény ugyanaz: a korábban egyenesen futó tárcsa elgörbül, amitől nő a fékút és kevésbé lesz stabil a motor lassítás közben.
A másik tipikus tünet, amikor „válla van” a tárcsának. Ez talán a leglátványosabb, hiszen elég körömmel sugárirányban megkapargatni, és érezni a barázdákat, valamint az eltérő vastagságot a tárcsa alsó és felső részén. Végül pedig a látszólag szép és használható alkatrész is cserére szorulhat, ha a természetes kopás eredményeként elérte a gyárilag meghatározott minimumvastagságot. Ezt úgy ellenőrizheted, hogy felülről megméred egy tolómérővel, és ha kisebb értéket olvasol le, mint amit beütöttek az alkatrészbe, sajnos muszáj lesz cserélned.
Legyen szó bármelyikről is, nálunk többszáz féle NG és Polini féktárcsa közül válogathatsz, sőt itt egy helyen beszerezheted a cseréhez szükséges, speciális féktárcsacsavarokat, valamint a munkához elengedhetetlen szerszámokat is. Noha a piacon elérhetőek a bizonytalan eredetű, gyanúsan olcsó tárcsák, melyek jórészt Kínában készülnek, óva intünk mindenkit az ilyen-olyan minőségű alkatrészektől, hiszen szó szerint életbevágó, hogy a fék megbízhatóan működjön a motoron. Ráadásul már itthon is elérhetőek a megfizethető, minőségi alkatrészek – 11-12 ezer forint igazán nem nagy ár érte, hogy megbízható, NG tárcsa legyen a motoron.
Reméljük, segítettünk a fékrendszer átvizsgálásában, ám ha mégis további kérdéseid lennének, keress minket bizalommal!