A FÉKRENDSZER TAVASZI ELLENŐRZÉSE, KARBANTARTÁSA
A FÉKRENDSZER TAVASZI ELLENŐRZÉSE, KARBANTARTÁSA
A szezonkezdés remek alkalom arra, hogy átnézd a motor fékrendszerét, ellenőrizd a fékfolyadék, valamint a fékcsövek állapotát, és érdemes is megtenned, hiszen ezeken múlik, hogy mennyire lesz élvezetes, egyszersmind biztonságos a motorozás.
Cikkünkben az alábbi kérdésekre igyekszünk válaszolni:
• Hogyan épül fel a motorkerékpárok fékrendszere?
• Hány évente szükséges fékfolyadékot cserélni?
• Miért fontos a fékcsövek rendszeres cseréje?
• Mi történik, ha fellevegősödik a fékrendszer?
A legtöbb motorkerékpáron hidraulikus tárcsafék felel a lassításért, mely csak akkor működik tökéletesen, ha minden eleme hibátlan, beleértve a féktárcsát, -nyerget, -csövet és -főhengert, valamint a fékkart és a -pedált is. Ezek átnézése otthon is elvégezhető, viszont a javítás már célszerszámokat és felkészült szerelőt kíván. Lássuk is, hogyan ellenőrizheted a motorod fékrendszerét!
A FÉKFOLYADÉK MELLETT A FÉKCSÖVEK IS RENDSZERES IDŐKÖZÖNKÉNT CSERÉRE SZORULNAK
Érdemes felülről lefelé haladva kezdeni a munkát, első körben a fékkar és -pedál épségét vizsgálva. Ez szemrevételezéssel ellenőrizhető, csak néhány pillanat, majd jöhet is a főhenger. Utóbbit ajánlott közvetlenül motorozás után átnézni, mert egy frissen lemosott gépen nem biztos, hogy feltűnnek az apróbb tömítetlenségek. Ha nem látsz fékfolyadék-szivárgást, következhetnek a fékcsövek, melyekről érdemes tudnod, hogy
akkor is előírt a cseréjük, ha teljesen sértetlenek, ugyanis a gumifékcsövek – csakúgy, mint más gumialkatrészek – folyamatosan öregszenek.
Az intervallum gyártónként változik, de jellemzően 4 és 8 év között adják meg a fékcsövek élettartamát. Ha tehát a motorod elmúlt nyolcéves és még nem cseréltél rajta, akkor biztosan itt az ideje… A fékfolyadékkal most külön nem foglalkozunk, mivel korábban már részletesen kitárgyaltuk a témát – cikkünket ide kattintva érheted el.
A FÉKNYEREG ÉS A FÉKBETÉT ELLENŐRZÉSE
Tovább haladva következik a féknyereg, másnéven fékmunkahenger, ami már összetettebb feladat, hiszen a felfogatását, a tömítettségét és a betétek állapotát is érdemes megvizsgálnod, amihez esetenként muszáj leszerelni a nyerget. Ha otthon vállalkoznál a feladatra, itt találsz hozzá hasznos szerszámokat, segédanyagokat, beleértve a visszaszereléshez elengedhetetlen segédanyagokat is. Jóllehet, a motorkerékpárok fékbetétei csupán 5-7 mm vastagok, így is szemrevételezéssel ellenőrizhető, hogy milyen állapotúak és hány kilométert tudsz még megtenni velük. Amennyiben cserére szorulnak, javasoljuk, hogy olvasd el a fékbetétekről szóló cikkünket, mely segít, hogy magabiztosan válaszd ki a motorodhoz és vezetési stílusodhoz leginkább illő anyagkeveréket.
Amint ezzel megvagy, már csak a tárcsa van hátra, ám az annak ellenőrzése összetettebb feladat, ezért a témával blogunk következő részében, önálló cikkben foglalkozunk. Reméljük, segítettünk a tavaszi felkészítésben, ám ha mégis további kérdéseid lennének, keress minket bizalommal!