VÁLTÓCSAPÁGYAK CSERÉJE A MINARELLI BLOKKBAN
Lassan, szinte észrevétlenül lesz egyre nehezebben kezelhető a váltó, ahogy kopnak az alkatrészek, és idővel az erőátvitel más alkatrészeiben is kárt tehet, ha túl nagy lesz a csapágyak holtjátéka. Érdemes megelőzni a bajt, és időben kicserélni őket – ebben segítünk most.
Cikkünkben az alábbi kérdésekre igyekszünk válaszolni:
• Milyen csapágyak vannak a Minarelli, az EBE és a D50B blokkban?
• Mit jelent a csapágyak számozása, jelölése?
• Miben különbözik a CN, a C3 és a C4 csapágy?
• Milyen váltócsapágyra van szükség a 2011 előtti és utáni Apriliákhoz?
A váltócsapágyak és -tűgörgők felelnek azért, hogy a fogaskerekek pontosan kapcsolódjanak egymáshoz, az erőátvitel alkatrészei – az ideális hézagnak köszönhetően – hosszúéletűek legyenek és könnyen kapcsolhasd a fokozatokat. Ha elkopnak, akkor a fogaskerekek távolabb kerülnek egymástól, nagyobb terhelést kapnak, előbb-utóbb pedig sérülnek, azaz jobb megelőzni a drágán javítható hibákat a csapágyak mielőbbi cseréjével.
C3 VAGY C4 JELÖLÉSŰ CSAPÁGYAT TEGYEK AZ AM6 BLOKKBA?
Többször felmerült az AM6 fórumokon a fenti kérdés, és ezesetben különösen fontos, hogy ragaszkodj a gyári előíráshoz, mert alapvető különbségek vannak a kettő között. A betűk és számok az alkatrészek illesztési hézagát jelölik, ez alapján megkülönböztetünk C2, CN, C3 és C4 csapágyakat. A CN az alapérték, ehhez mérten a C2 kisebb, a C3 és a C4 pedig egyre nagyobb illesztési hézagú. Az AM6-os motorokhoz rendre a C3-at javasolják, így ha cserére szorul, érdemes ilyet keresned, sőt a motortípushoz összeállított készletekben eleve ilyeneket találsz.
Hasonló a helyzet a Derbi EBE és D50B jelű blokkjával, amihez szintén a Voca Racing készít méretpontos, csapágyakat és tűgörgőket tartalmazó csomagot. A különbség csupán annyi, hogy itt évjárattól függetlenül egyféle szettre lesz szükséged, mindkettőhöz a VCR-RD75193.GR cikkszámú, négydarabos készletet.
Szintén a fórumbejegyzések bizonyítják, hogy viszonylag gyakori jelenség váltójavítás után, az akadozó, nehezen működő váltókar, akkor is, ha egyébként helyes méretű csapágyak kerülnek a motorba. Ennek rendszerint az az oka, hogy nem az eredeti vastagságú tömítéssel – vagy eleve tömítés helyett pasztával – illesztik össze a blokk alkatrészeit, és emiatt szinte lehetetlen megmozdítani a kart. Érdemes hát figyelni rá, hogy a gyárilag ajánlott tömítés kerüljön a motorba, mert ez csak néhányezer forintos plusz költség, mégis elengedhetetlen ahhoz, hogy tökéletesen működjön a gép.
Reméljük, segítettünk, hogy megtaláld a karbantartáshoz szükséges alkatrészeket, ám ha mégis további kérdéseid lennének, keress minket bizalommal!