TANÁCSADÓ – A NEM MEGFELELŐ OLAJ ÉS KARBANTARTÁS KÖVETKEZMÉNYEI
TANÁCSADÓ – A NEM MEGFELELŐ OLAJ ÉS KARBANTARTÁS KÖVETKEZMÉNYEI
Visszafordíthatatlan károsodást okozhat az erőforrásban a rosszul megválasztott, illetve hamisított motorolaj, vagy az, ha nem cseréltetitek le időben a kenőanyagot, netán hagyjátok, hogy kritikus szint alá csökkenjen annak szintje. Cikkünkben a karbantartás és a gondoskodás fontosságáról írunk.
A fejlesztők munkájának egyik roppant fontos része, hogy a várható terheléshez méretezik az erőforrás alkatrészeit, és meghatározzák, milyen kenőanyagra lesz szükség a tartós és hibátlan működéshez. Szó se róla, megannyi feltételt támasztanak az olajokkal szemben, tudniillik a motorkerékpároknál egyáltalán nem ritka, hogy 8-10 ezres fordulatszámot kénytelen elviselni a fő- és vezérműtengely, a hajtórúd, a dugattyú, valamint maga a blokk.
Milyen olajat válasszak?
Valószínűleg a laikusok is hallottak már az eredetileg a gázok és folyadékok belső súrlódásának kifejezésére szolgáló viszkozitás kifejezésről, ami - leegyszerűsítve - arra utal a motorolajoknál, hogy adott hőmérsékleten mennyire folyékony az anyag. Hogy példát is említsünk, egy négyütemű motorkerékpárhoz javallott, átlagos olaj dobozán 10W-40-es vagy 10W-50-es jelölést olvashattok, a speciális szám- és betűkombináció a SAE (Society of Automotive Engineers) szabványrendszeréből fakad. Ebből az első szám a hidegen mérhető viszkozitásra, míg a második az üzemmeleg olaj viszkozitására utal.
Ezenfelül az ABC egymást követő betűivel és melléjük illesztett számokkal (pl. A3/B3) fejezik ki, hogy melyik minőségi osztályba tartozik az adott termék. Mindemellett a teljesítményszintet, a dermedéspontot, a folyáspontot, a lobbanáspontot, a sűrűséget vagy éppen az oxidációs stabilitást és a párolgási veszteséget szintén feltűnteti a gyártó a műszaki adatlapon, éspedig azért, mert ezeket is ajánlott figyelembe venni vásárláskor. Amennyiben nem tartjátok be az utasításokat, akár néhány ezer kilométer megtételét követően jelentkezhetnek a kopás tünetei, vagyis a füstölés, olajfogyasztás, kopogás, erőtlenség stb.
Hamis olaj megkülönböztetése
Ugyan a hatóságok próbálják elejét venni az olajhamisításnak, még napjainkban is jókora mennyiségű, kétes eredetű kenőanyag árasztja el a piacot. Ezzel nemcsak az a gond, hogy a csalók nemzetgazdagsági szinten hatalmas károkat okoznak, hanem a „megvezetett” járműtulajdonos – tudtán kívül – ismeretlen összetételű, nagy valószínűséggel silány minőségű cuccot tölt motorjába.
Mondanunk sem kell, ezzel húzós összegű felújítást kockáztat, ennek okán mindenkinek azt javasoljuk, hogy kizárólag olyan, megbízható forgalmazó kínálatából válasszon kenőanyagot, mint a Toma Motor, evégett biztosan nem érheti kellemetlen meglepetés!
Milyen időközönként kell olajat cserélni?
A négyütemű motorok tulajdonosai tisztában vannak vele, hogy rendszeres időközönként elengedhetetlen az olajcsere. A mai korszerű gépeknél többnyire 8-12 ezer kilométer vagy 1 év csereperiódust határoznak meg, egyiket sem ajánlatos túllépni, tekintve, hogy a megöregedett és élettartama végére ért kenőanyag sem látja el feladatát.
Az igénybevételek, például az állandó hőmérséklet-változás, a termikus oxidáció vagy a bejutó szennyeződések következtében módosul a kenőanyag viszkozitása, mindennek tetejébe lerakódások keletkeznek, melyek aztán eltömíthetik az olajfuratokat, így felgyorsul az alkatrészek kopása. Hasonlóképpen végzetes lehet a motorra nézve, ha kritikus szintre esik az olaj mennyisége, vagy teljesen elfogy a kenőanyag, s egy fokozott terhelésnek kitett kétkerekűnél mindig számoljatok ezzel az eshetőséggel is!