MIÉRT VEGYÉL GYÁRI, 8.8-AS CSAVAROKAT A MOTORODHOZ?
Szerelés közben gyakran elhangzik a kötőelemek kapcsán a bűvös 8.8 vagy 10.9 jelölés, de vajon mire utalnak ezek a számok, és miért fontos, hogy ragaszkodj az eredeti minőséghez?
Cikkünkben az alábbi kérdésekre keressük a választ:
Mit jelentenek a csavarokon feltüntetett számok?
Hogyan válassz új kötőelemeket a motorodhoz?
Hol találsz gyári csavarokat AM6 vagy D50B modellekhez?
Többnyire a méretével (pl: M7 x 115) vagy a fej kialakítása alapján (pl: imbusz) jellemezzük a motorokban található csavarokat, anyákat, holott legalább ilyen fontos, hogy milyen szakítószilárdságú a kötőelem és hogy mekkora nyomást visel el tartós alakváltozás nélkül. A számokat megismerve már gyorsan kiderül, miért nem mindegy, hogy 8.8-as vagy 5.5-ös csavarral szereled össze a gépet…
Mire utal a csavarok 8.8 és 10.9 jelzése?
A két szám közül az első a szakítószilárdságot adja meg. Egészen pontosan annak az értéknek a századrésze – MPa-ban kifejezve –, amitől megszakad a csavar menete, tehát a 8.8-as kötőelemek 800 MPa erő nyomás hatására mehetnek tönkre, ám ez csak az egyik fontos paraméter.
A 8.8-as csavar 640 MPa nyomástól torzul, elvékonyodik, míg az 5.5 már 250 MPa-tól, holott a két kötőelem ránézésre teljesen egyforma...
A csavarok ugyanis már ennél kisebb erőtől is tartós alakváltozást szenvednek el, ami magyarul az úgynevezett „folyáshatár”, tehát az a pont, amikor torzul a csavar vagy a menet. A második 8-as arra utal, hogy ez a szakítószilárdság 80%-ánál következik be, tehát hiába 800 MPa a határérték, nem ajánlott 640 MPa-nál nagyobb nyomásnak kitenni. Természetesen a többi jelzés – mint az említett 10.9 vagy az 5.5 – ugyanígy értelmezhető. Ez alapján tehát a két, ránézésre egyforma csavar maximális meghúzási nyomatéka között akár 3-4-szeres eltérés is lehet...
Mi történik, ha a csavar eléri a folyáshatárt? Mivel a túl nagy erő hatására torzul, a hossza megnő, a keresztmetszete elvékonyodik, ellenállóképessége csökken. Mivel így már nem látja el a feladatát, előfordulhat, hogy a kezdő barkácsolók megpróbálják még erősebben meghúzni, de ezzel a csavar vagy a menet megszakítását kockáztatják…
Ebből fakad, hogy minél magasabbak a számok, annál jobb minőségű, szilárdságú és ellenállású a kötőelem. Már csak ezért sem felcserélhetőek a különböző minőségű csavarok, anyák, hiszen hiába ismered a gyári meghúzási nyomatékot – amit korábbi blogbejegyzésünkben találsz meg a legnépszerűbb motorokhoz –, rosszabb minőségű alkatrésszel sokkal kisebb lesz ez az érték.
Hol találsz gyári minőségű csavarokat a motorodhoz?
Szerencsére ma már egyszerű a gyári csavarok beszerzése, főként az olyan népszerű típusokhoz, mint az AM6 és D50B blokkos, kétütemű 50-esek. Egy kattintással elérheted az új főtengely-, hengerfej- és kuplunganyákat, akárcsak a Minarelli erőforrások hengertőcsavar-készleteit, valamint a kipufogótőcsavarokat anyákkal.
A féktárcsánál különösen fontos, hogy a gyárival megegyező kötőelemet használj, hiszen ez felel érte, hogy biztonságosan lassíts és megállj. Ráadásul a jó minőségű féktárcsa-csavarkészlet 5300 forintba kerül, és csak több tízezer kilométerenként van szükség a cseréjére
A fentieken túl egyaránt megtalálod a TomaMotornál az idomtartó anyákat, fékfittingeket és a motor színéhez passzoló, többféle színű Vicma kötőelemeket, melyekkel egyszerre lehet megbízhatóbb és látványosabb a motorod.