MI AZ A BENZINPUMPA, ÉS MIÉRT SZORUL CSERÉRE?
A karburátoros motorok némelyikébe benzinpumpát, eredeti nevén üzemanyag-szivattyút is beépítenek, hogy biztosítsák – extrém helyzetben is – az üzemanyagellátást. Lássuk, mikor muszáj cserélned ezt az alkatrészt, és mit érdemes átnézned beépítés előtt!
Cikkünkben az alábbi kérdésekre keressük a választ:
Mi az a benzinpumpa és hogyan működik?
Milyen hibajelenséget okoz, ha tönkremegy?
Hol tudsz új benzinpumpát és benzincsapot venni a motorodhoz?
Hagyományos motorkerékpárokon a karburátor az üzemanyagtartály alatt helyezkedik el, így a benzin – a gravitációnak engedve – automatikusan kifolyik a tankból a benzincsapon át, egyenesen a karburátorba. Más kérdés, hogy néhány motoron az üzemanyagtartály alacsonyabban van, mint a karbi, ez főként robogóknál fordul elő, vagyis ilyen esetben muszáj „átpumpálni” a naftát – innen is kapta hétköznapi elnevezését a benzinpumpa.
Miért megy tönkre a benzinpumpa?
Ebből már sejthető, hogy ha a motor nagy terhelésen, például hosszabb ideig teljes gázon gyorsítva egyszer csak gyengülni kezd, esetleg kihagy, és elszegényedik a keverék, az arra utal, hogy nem jut elég üzemanyag a hengerbe, ami jellemzően az üzemanyag-szivattyú hibájára utal. Ez tipikusan az az alkatrész, amit nem érdemes használtan, bontottan megvenni, hiszen a cseredarab jó eséllyel hasonló korú és ugyanannyit futott, mint a sajátod, vagyis nem hosszú távú megoldás. Ráadásul a karburátoros motorok többségénél eleve nem nagy beruházás egy új üzemanyag-szivattyú: az univerzális, SPD Racing gyártmány csak 5140 forint, igaz, ez óránként legfeljebb 14 liter üzemanyagot szállít, ezért a nagy teljesítményű, tuningolt motorokhoz nagyobb kapacitásúak ajánlottak.
Fontos, hogy a gyárilag előírt bilincsekkel rögzítsd az üzemanyagcsöveket a pumpára, mert a lecsúszó cső miatt elfolyhat az üzemanyag, vagy ami még rosszabb, a kipufogóra, gyertyára jutva tüzet is okozhat
Ilyen például a Dell’Orto nagy teljesítményű (55 liter/óra) szivattyúja, köztes megoldásként pedig a hagyományos felépítésű, de japánban gyártott Piaggio-Mikuni alkatrész jöhet szóba.
Milyen üzemanyag-szivattyúk vannak a kétütemű motorokon?
Alapvetően kétféle megoldást láthatsz napjaink 2T gépein, attól függően, hogy karburátor vagy elektronikus üzemanyag-befecskendező táplálja-e a hengert. Előbbihez a fenti alkatrészek közül választhatsz, míg a modern, befecskendezős erőforrásokban – mint például a Di-Tech vagy a Pure Jet – ilyen elektromos benzinpumpa teljesít szolgálatot. Ez bonyolultabb és költségesebb megoldás, cserébe viszont pontosabban működik, ami csekélyebb fogyasztást, kisebb károsanyag-kibocsátást és jobb gyorsulást eredményez.
Ha már szétszeded a motort a pumpa miatt, ajánlott a benzincsövet és -csapot is cserélni, mert ezek filléres tételek, és többe kerül, ha a később meghibásodó apróságok miatt muszáj újra órákat tölteni a szereléssel
Ezt a kisebb fogyasztást úgy érték el a mérnökök, hogy a Di-Tech erőforrásban egy apró légkompresszor található, ami nagy, 5,6-6 baros légnyomást állít elő, míg az említett üzemanyag-szivattyú szintén nagy nyomással juttatja a benzint a befecskendezőfejbe. A karburátort helyettesítő rendszer – a szabályozott túlnyomás és a közvetlen befecskendezés révén – finomabb porlasztásra képes, ezáltal tökéletesebb az égés, és kevesebb üzemanyagra van szükség a gyorsításhoz.