LÁNC ÉS LÁNCKERÉK ÁPOLÁSA, TISZTÍTÁSA, VALAMINT CSERÉJE
Bár a szíjnak és a kardántengelynek is megvannak a maga előnyei, a viszonylag kedvező árú és nagy élettartamú lánchajtás napjainkban is a legnépszerűbb erőátviteli forma a motorkerékpárok esetében. Hogy a lehető legtovább bírja a gyűrődést, összeszedtük neked a legfontosabb tudnivalókat.
Cikkünkben az alábbi kérdésekre igyekszünk válaszolni:
• Melyek a motorlánc, illetve a láncos szekunder hajtás elemei?
• Mire figyeljünk motorlánckerék cseréjekor?
• Milyen ragasztó jó motorlánckerékhez?
• Mennyire legyen feszes a lánc (mm)?
• Mekkora lehet a motorlánc lógása?
Motorkerékpár-lánckerék ellenőrzése és cseréje
Mint köztudott, a láncra épülő szekunder erőátvitel három fő részre bontható: első és hátsó lánckerékre, valamint magára láncra. Utóbbi szerepe, hogy továbbítsa a motorerőt a hátsó kerékre, nem meglepő tehát, hogy a váltó kimeneti tengelyén található fogaskereket köti össze a hátsó felnire szerelt lánckerékkel. A váltótengely vége és a fogaskerék furata bordázott, így nem tudnak „elforogni egymáson”, de a mérnökök általában nem érik be ennyivel: a biztos rögzítés érdekében szoknyás anyát, rugóacélból készült zégergyűrűt és/vagy rugalmas alátétet is bevetnek, és többségük ragasztót is felvisz a menetre. Ezek nélkül igen veszélyes útnak indulni, ne feledkezz hát el róluk a szerelés során, miként az általános állapotfelmérések során sem árt egy pillantást vetni a motor eme részére. Lessétek meg, hogy a fogak milyen állapotban vannak, és hogy a bordázott felület nincs-e megkopva, esetleg kotyog-e a fogaskerék! Mindenben a gyári útmutatót kövessétek, és ha a csere mellett döntötök, feltétlenül használjatok minőségi lánckerekeket és profi ragasztót az összeszerelésénél – a Berner termékei kiválóak erre a célra.
Milyen láncot vegyek motorkerékpárhoz?
Sajnos a láncok méreteit általában hüvelykben adják meg a cégek, ezért a metrikus rendszert használó országok lakói kénytelenek előkapni a számológépet. Aki arra keresi a választ, hogy a 420, 520, 630 stb. méretű lánc csapjai milyen távolságra esnek egymástól, szorozza meg az első számjegyet 3,175-tel, a görgők szélessége pedig úgy kalkulálható ki, ha az utolsó két számjegyet szorozzuk meg 0,3175-tel. Egy 420-as láncnál például a csapok középpontja között 12,7 mm mérhető, a görgők szélessége pedig 6,35 mm.
Motorkerékpár-lánc részei és kopása
Vizsgáljátok meg alaposan a láncot is, méghozzá minden szemet egyenként, nehogy elkerülje a figyelmeteket valamilyen sérülés! A széles körben alkalmazott, úgynevezett görgős láncok külső és belső szempárokból állnak össze, amelyeket vékony csapok fűznek össze. Ezekre a nagyobb élettartam érdekében megnövelt teherbírású görgőket húznak, de természetesen ezek is kopnak, különösképpen, ha nem gondoskodsz rendszeresen a lánc tisztításáról és kenéséről. Mi egyebek mellett a Motul C3 Chain Lube Off-road láncspray áldásos hatásában bízunk, itt Te is megtalálhatod a francia vállalat legfejlettebb ápolószereit. Tartsd észben, hogy a csapok, illetve a görgők kopása okán jelentősen megnyúlhat a lánc: ha 2 tizedmilliméterrel számolunk csaponként, 80-100 szemnél már 1,6-2,0 cm-es hossznövekedés mérhető! Ha a lánc koszos, újrakenés előtt takarítsd le, de ne nagynyomású mosóval vagy gőzborotvával, mert a víz és a piszok bejuthat a görgők belsejébe, jelentősen fokozva a kopást.
A tisztítást érdemes erre fejlesztett eszközzel elvégezni, a Buzzetti lánctisztító például tökéletes választás, különösképp, hogy robusztus kialakításából fakadóan egy életen át partnerünk lehet a láncápolásban. Kilométerről kilométerre kopnak és vékonyodnak maguk a szempárok is, annak ellenére is, hogy a gyártók többsége O, X, Z vagy W keresztmetszetű gyűrűvel igyekszik távol tartani a fémlapocskákat egymástól. Ezek a gumiszerű „közbetétek” a tömítés szerepét is magura vállalják, tudniillik óvják az elkoszolódástól a szemek és a csapok találkozási pontjait, egyszersmind meggátolják, hogy a görgőbe töltött gyári olaj elfolyjon.
Nittelőszem vagy patent a jobb?
A láncok végeit patent vagy nittelőszem foghatja össze. Előbbi roncsolás nélkül szétszedhető, de teherbírása viszonylag csekély, szemben a nitt-tel, ami tulajdonképpen éppoly erős, mint a lánc többi része, igaz, alkalmazásához célszerszámra van szükség. Hála a Buzzettinek, egészen jó áron vásárolhattok ilyen eszközt, így nem kell szerelőhöz rohangálni minden lánccserénél vagy a patentre bízni az erőátvitelt. Nem árt némi nagyvonalúság akkor sem, ha láncot választasz, mert az olcsó példányok nem annyival kerülnek kevesebbe, mint amennyivel kevesebbet bírnak. Az AFAM, a DID, a Regina és az RK például remek választás.
Láncfeszesség beállítása
Ha nagy futásteljesítmény és zavartalan működés a cél, a lánc feszességének helyes meghatározása kulcsfontosságú. Az ideális állapotot a hátsó kerék előre-hátra mozgatásával érhetjük el, ami annyit tesz, hogy minél előrébb kerül a lánckerék, annál jobban lóg a lánc, s minél hátrébb, annál feszesebb. Ezúttal is rendkívül fontos, hogy a gyári iránymutatást kövessétek, mert a helytelenül beállított láncfeszességnek kismillió szövődménye lehet: szétkopnak a lánckerekek, gyorsabban elhasználódik a váltó- és a kerékagycsapágy, nekicsapódik a lánc a váznak és/vagy a lengőkarnak stb-stb. Ha nincs használati utasításod a motorhoz, és letölteni sincs kedved, nagyjából 2,5 cm köré lődd be a lógást, azaz középtájon kb. 25 mm-es tartományban legyen föl-le mozgatható a lánc.
Láncszett cseréje
Tekintve, hogy a lánc és a két lánckerék egyszerre, illetve együtt kopik, ajánlott egy időben lecserélni őket, már csak azért is, mert a művelet kifejezetten egyszerű. Miután – biztonságosan – letámasztottad a gépet, lazítsd meg kissé az első lánckereket, és vedd ki a hátsó kerék tengelyét! Ha a felni már szabadon mozog, nyomd valamicskét előre, hogy legyen némi lógása a láncnak, majd a láncbontóval told ki az egyik csapot! Ha megvagy, távolítsd el a lánckerekeket tartó csavarokat, majd szereld fel az új darabokat! Nem győzzük hangsúlyozni, hogy a csavarok visszahelyezésénél minden esetben használj csavarrögzítő ragasztót! Ezt követően kapcsold össze a lánc két végét! Ha patentos, szimplán helyezd a zégergyűrűt a horonyba, ha nittes, fordítsd meg a láncbontó betétjét, hogy a gömb alakú fej szétfeszítse a csapok végét, akárcsak egy szegecset. Ha nincs célszerszámod, sarokcsiszolóval és pontozóval is dolgozhatsz, de azt javasoljuk, hogy ne ezen spórolj, pláne, hogy évtizedeken át lehet hűséges társad a karbantartások során.