Ha most leadod rendelésed, akár már holnap megkaphatod a termékeket!

Toma Motor - Toma Motorsport (Robogo-AM6-Gokart alkatrész webáruház)

Kérdése van? +36702000852

Kategóriák
Toma Motor - Toma Motorsport (Robogo-AM6-Gokart alkatrész webáruház)

Kérdése van? +36702000852

  • Kategóriák
    • Akciók
    • Keresés gyártó és típus szerint
    • Akkumulátor és tartozékaik
    • Bovdenek és spirálok
    • Dobozok és tartó konzolok
    • Elektromos alkatrészek
    • Erőátviteli rendszer
    • Felnik, gumiabroncsok és tartozékaik
    • Futómű és fék alkatrészek
    • Gyújtógyertyák és alkatrészeik
    • Hűtőrendszer és alkatrészeik
    • Kenőanyagok - adalékok - ápolóanyagok
    • Kezelőszervek
    • Kiegészítők
    • Kipufogók és tartozékaik
    • Mérőműszerek és alkatrészeik
    • Motorblokk alkatrészek
    • Optikai Tuning alkatrészek
    • Ruházat
    • Szerszámok
    • Sztenderek és tartozékaik
    • Üzemanyagrendszer
    • Világitástechnika
    • Visszapillantó tükrök és tartozékaik
    • Zárak, lakatok, láncok
    • Zárszettek és zárak
    • AM6 alkatrészek
    • Robogó alkatrészek
    • Piaggio D50B alkatrészek
    • Derbi EBS alkatrészek
    • Gokart alktrészek, ruházat
    • Összes termék
    • Polini Thor
    • Derbi EBE alkatrészek
  • Blog
  • Toma Motorsport
  • Versenygokart bérlés
  1. Blog
  1. Blog
Vissza

LÁNC ÉS LÁNCKERÉK ÁPOLÁSA, TISZTÍTÁSA, VALAMINT CSERÉJE

Bár a szíjnak és a kardántengelynek is megvannak a maga előnyei, a viszonylag kedvező árú és nagy élettartamú lánchajtás napjainkban is a legnépszerűbb erőátviteli forma a motorkerékpárok esetében. Hogy a lehető legtovább bírja a gyűrődést, összeszedtük neked a legfontosabb tudnivalókat.

 

2023.07.19 11:36

Cikkünkben az alábbi kérdésekre igyekszünk válaszolni:

•           Melyek a motorlánc, illetve a láncos szekunder hajtás elemei?

•            Mire figyeljünk motorlánckerék cseréjekor?

•            Milyen ragasztó jó motorlánckerékhez?

•            Mennyire legyen feszes a lánc (mm)?

•            Mekkora lehet a motorlánc lógása?

 

Motorkerékpár-lánckerék ellenőrzése és cseréje

Mint köztudott, a láncra épülő szekunder erőátvitel három fő részre bontható: első és hátsó lánckerékre, valamint magára láncra. Utóbbi szerepe, hogy továbbítsa a motorerőt a hátsó kerékre, nem meglepő tehát, hogy a váltó kimeneti tengelyén található fogaskereket köti össze a hátsó felnire szerelt lánckerékkel. A váltótengely vége és a fogaskerék furata bordázott, így nem tudnak „elforogni egymáson”, de a mérnökök általában nem érik be ennyivel: a biztos rögzítés érdekében szoknyás anyát, rugóacélból készült zégergyűrűt és/vagy rugalmas alátétet is bevetnek, és többségük ragasztót is felvisz a menetre. Ezek nélkül igen veszélyes útnak indulni, ne feledkezz hát el róluk a szerelés során, miként az általános állapotfelmérések során sem árt egy pillantást vetni a motor eme részére. Lessétek meg, hogy a fogak milyen állapotban vannak, és hogy a bordázott felület nincs-e megkopva, esetleg kotyog-e a fogaskerék! Mindenben a gyári útmutatót kövessétek, és ha a csere mellett döntötök, feltétlenül használjatok minőségi lánckerekeket és profi ragasztót az összeszerelésénél – a Berner termékei kiválóak erre a célra.

 

Milyen láncot vegyek motorkerékpárhoz?

Sajnos a láncok méreteit általában hüvelykben adják meg a cégek, ezért a metrikus rendszert használó országok lakói kénytelenek előkapni a számológépet. Aki arra keresi a választ, hogy a 420, 520, 630 stb. méretű lánc csapjai milyen távolságra esnek egymástól, szorozza meg az első számjegyet 3,175-tel, a görgők szélessége pedig úgy kalkulálható ki, ha az utolsó két számjegyet szorozzuk meg 0,3175-tel. Egy 420-as láncnál például a csapok középpontja között 12,7 mm mérhető, a görgők szélessége pedig 6,35 mm.

Motorkerékpár-lánc részei és kopása

Vizsgáljátok meg alaposan a láncot is, méghozzá minden szemet egyenként, nehogy elkerülje a figyelmeteket valamilyen sérülés! A széles körben alkalmazott, úgynevezett görgős láncok külső és belső szempárokból állnak össze, amelyeket vékony csapok fűznek össze. Ezekre a nagyobb élettartam érdekében megnövelt teherbírású görgőket húznak, de természetesen ezek is kopnak, különösképpen, ha nem gondoskodsz rendszeresen a lánc tisztításáról és kenéséről. Mi egyebek mellett a Motul C3 Chain Lube Off-road láncspray áldásos hatásában bízunk, itt Te is megtalálhatod a francia vállalat legfejlettebb ápolószereit. Tartsd észben, hogy a csapok, illetve a görgők kopása okán jelentősen megnyúlhat a lánc: ha 2 tizedmilliméterrel számolunk csaponként, 80-100 szemnél már 1,6-2,0 cm-es hossznövekedés mérhető! Ha a lánc koszos, újrakenés előtt takarítsd le, de ne nagynyomású mosóval vagy gőzborotvával, mert a víz és a piszok bejuthat a görgők belsejébe, jelentősen fokozva a kopást.

Legyen mindig tiszta és ápolt a lánc, különben gyorsan elhasználódik, pláne terepen. Ne irányítsd rá közelről a sterimót, mert benyomja a vizet – a gyűrűk mellett – a görgők belsejébe

 

A tisztítást érdemes erre fejlesztett eszközzel elvégezni, a Buzzetti lánctisztító például tökéletes választás, különösképp, hogy robusztus kialakításából fakadóan egy életen át partnerünk lehet a láncápolásban. Kilométerről kilométerre kopnak és vékonyodnak maguk a szempárok is, annak ellenére is, hogy a gyártók többsége O, X, Z vagy W keresztmetszetű gyűrűvel igyekszik távol tartani a fémlapocskákat egymástól. Ezek a gumiszerű „közbetétek” a tömítés szerepét is magura vállalják, tudniillik óvják az elkoszolódástól a szemek és a csapok találkozási pontjait, egyszersmind meggátolják, hogy a görgőbe töltött gyári olaj elfolyjon.

Nittelőszem vagy patent a jobb?

A láncok végeit patent vagy nittelőszem foghatja össze. Előbbi roncsolás nélkül szétszedhető, de teherbírása viszonylag csekély, szemben a nitt-tel, ami tulajdonképpen éppoly erős, mint a lánc többi része, igaz, alkalmazásához célszerszámra van szükség. Hála a Buzzettinek, egészen jó áron vásárolhattok ilyen eszközt, így nem kell szerelőhöz rohangálni minden lánccserénél vagy a patentre bízni az erőátvitelt. Nem árt némi nagyvonalúság akkor sem, ha láncot választasz, mert az olcsó példányok nem annyival kerülnek kevesebbe, mint amennyivel kevesebbet bírnak. Az AFAM, a DID, a Regina és az RK például remek választás.

Ez az úgynevezett nittszem. Erős, tartós, megbízható, de célszerszám kell hozzá. Vedd meg, mert igényesen, gányolás nélkül tudsz vele dolgozni és egy életen át kitart, ha vigyázol rá

 

Láncfeszesség beállítása

Ha nagy futásteljesítmény és zavartalan működés a cél, a lánc feszességének helyes meghatározása kulcsfontosságú. Az ideális állapotot a hátsó kerék előre-hátra mozgatásával érhetjük el, ami annyit tesz, hogy minél előrébb kerül a lánckerék, annál jobban lóg a lánc, s minél hátrébb, annál feszesebb. Ezúttal is rendkívül fontos, hogy a gyári iránymutatást kövessétek, mert a helytelenül beállított láncfeszességnek kismillió szövődménye lehet: szétkopnak a lánckerekek, gyorsabban elhasználódik a váltó- és a kerékagycsapágy, nekicsapódik a lánc a váznak és/vagy a lengőkarnak stb-stb. Ha nincs használati utasításod a motorhoz, és letölteni sincs kedved, nagyjából 2,5 cm köré lődd be a lógást, azaz középtájon kb. 25 mm-es tartományban legyen föl-le mozgatható a lánc.

Láncszett cseréje

Tekintve, hogy a lánc és a két lánckerék egyszerre, illetve együtt kopik, ajánlott egy időben lecserélni őket, már csak azért is, mert a művelet kifejezetten egyszerű. Miután – biztonságosan – letámasztottad a gépet, lazítsd meg kissé az első lánckereket, és vedd ki a hátsó kerék tengelyét! Ha a felni már szabadon mozog, nyomd valamicskét előre, hogy legyen némi lógása a láncnak, majd a láncbontóval told ki az egyik csapot! Ha megvagy, távolítsd el a lánckerekeket tartó csavarokat, majd szereld fel az új darabokat! Nem győzzük hangsúlyozni, hogy a csavarok visszahelyezésénél minden esetben használj csavarrögzítő ragasztót! Ezt követően kapcsold össze a lánc két végét! Ha patentos, szimplán helyezd a zégergyűrűt a horonyba, ha nittes, fordítsd meg a láncbontó betétjét, hogy a gömb alakú fej szétfeszítse a csapok végét, akárcsak egy szegecset. Ha nincs célszerszámod, sarokcsiszolóval és pontozóval is dolgozhatsz, de azt javasoljuk, hogy ne ezen spórolj, pláne, hogy évtizedeken át lehet hűséges társad a karbantartások során.

Vissza
Vásárlói fiók
  • Belépés
  • Regisztráció
  • Profilom
  • Kosár
  • Kedvenceim
Információk
  • Általános szerződési feltételek
  • Adatkezelési tájékoztató
  • Fizetés
  • Szállítás
  • Elérhetőségek
Toma Motor Kft.
  • 6000 Kecskemét, Brigadéros utca 19
  • +36702000852
  • info@tomamotor.hu
  • facebook

  • instagram

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Ne maradj le az
akciókról!

Iratkozz fel most és ne maradj le a legfrisseb hírekről információkról akciókról. 

Feliratkozás
Árukereső.hu Árukereső.hu
  • Akciók
  • Keresés gyártó és típus szerint
  • Akkumulátor és tartozékaik
  • Bovdenek és spirálok
  • Dobozok és tartó konzolok
  • Elektromos alkatrészek
  • Erőátviteli rendszer
  • Felnik, gumiabroncsok és tartozékaik
  • Futómű és fék alkatrészek
  • Gyújtógyertyák és alkatrészeik
  • Hűtőrendszer és alkatrészeik
  • Kenőanyagok - adalékok - ápolóanyagok
  • Kezelőszervek
  • Kiegészítők
  • Kipufogók és tartozékaik
  • Mérőműszerek és alkatrészeik
  • Motorblokk alkatrészek
  • Optikai Tuning alkatrészek
  • Ruházat
  • Szerszámok
  • Sztenderek és tartozékaik
  • Üzemanyagrendszer
  • Világitástechnika
  • Visszapillantó tükrök és tartozékaik
  • Zárak, lakatok, láncok
  • Zárszettek és zárak
  • AM6 alkatrészek
  • Robogó alkatrészek
  • Piaggio D50B alkatrészek
  • Derbi EBS alkatrészek
  • Gokart alktrészek, ruházat
  • Összes termék
  • Polini Thor
  • Derbi EBE alkatrészek
  • Blog
  • Toma Motorsport
  • Versenygokart bérlés
Belépés
Regisztráció
Adatkezelési beállítások
Weboldalunk az alapvető működéshez szükséges cookie-kat használ. Szélesebb körű funkcionalitáshoz (marketing, statisztika, személyre szabás) egyéb cookie-kat engedélyezhet. Részletesebb információkat az Adatkezelési tájékoztatóban talál.