MILYEN JELEK UTALNAK RÁ, HOGY IDEJE KICSERÉLNI AZ AKKUMULÁTORT?
MILYEN JELEK UTALNAK RÁ, HOGY IDEJE KICSERÉLNI AZ AKKUMULÁTORT?
Néhányan csak akkor cserélnek akksit, ha az már egyáltalán nem indítja el a motort, de valójában ennél korábban megy tönkre a telep. Érdemes időben kidobni a régit, mert a zárlatos akkumulátor más alkatrészekben is kárt tehet.
Cikkünkben az alábbi kérdésekre igyekszünk válaszolni:
• Mi utal rá, hogy ideje akkumulátort cserélni?
• Miben tehet kárt a zárlatos akkumulátor?
• Hogyan és mivel tölthetőek a modern akkumulátorok?
• Hogyan működik a feszültségszabályozó?
Az önindítós és elektronikus gyújtású motorok elengedhetetlen kelléke az akkumulátor, mely az indításhoz és üzemeléshez szükséges energiát adja. Mivel nemcsak a gép elindításához van szükség áramra, lemerült akkuval hiába sikerül betolnod a motort: amennyiben a cellák nem veszik a töltést, menet közben ismét leáll az erőforrás, hiszen a gyújtás is csak akkor működik, ha elegendő áramot kapnak a tekercsek.
MIÉRT VAN SZÜKSÉG AZ AKKUMULÁTOR MIELŐBBI CSERÉJÉRE?
A motorkerékpárokban a generátor felel az áramtermelésért. A forgórész azonban nem egyenáramot (DC), hanem nagyfeszültségű váltakozóáramot (köznyelvben: váltóáramot, AC) termel, ezért szükség van egyenirányítóra és feszültségszabályozóra is, hogy az energiát felhasználhassuk a motor működéséhez.
Nos, ha az akkumulátor öreg, zárlatos, nem tudja felvenni ezt az energiát, így az egyenirányítóra és a feszültségszabályozóra hárul a feladat. A feszültségszabályozók többsége azonban tirisztoralapú, tehát feszültség hatására lép működésbe, ám ha túl nagy feszültségű áram folyik át rajta, akkor felforrósodik – akár 200 fokig –, és megolvad, utána pedig soha többé nem használható.
Vagyis az akkumulátor cseréje nem csak azért fontos, hogy könnyedén induljon a motor, hanem azért is, hogy a túl későn kidobott telep ne tegyen kárt más, drága alkatrészben.
MITŐL LESZ HOSSZÚ ÉLETŰ AZ AKKUMULÁTOR?
Az elsőszámú szabály, hogy a túl magas és a túl alacsony feszültségszint is kárt tehet a cellákban. Ezért aztán a télen nem használt motorokból érdemes kiszerelni a telepet – ha nem fűtött, száraz garázsban áll a motor –, és rendszeres időközönként rátölteni, esetleg csepptöltővel karbantartani. Legalább ilyen fontos a kábelek, biztosítékok és kapcsolók állapota, hiszen hiába az erőtől duzzadó akksi, ha a koszos, savas csatlakozókon alig folyik át az áram.
Röviden tehát ne várjuk meg, míg a nyöszörgő önindító vagy a halkan kattogó önindítórelé jelez, hogy nincs elég áram az akkumulátorban! Ekkor már ugyanis csökken a feszültség, egyben a felvett áram mennyisége, és így tönkremehetnek – az akku mellett – a motor más alkatrészei is.