TANÁCSADÓ – HOGYAN TARTSD KARBAN A ROBOGÓ ÉS A GOKART BOVDENJEIT?
TANÁCSADÓ – HOGYAN TARTSD KARBAN A ROBOGÓ ÉS A GOKART BOVDENJEIT?
A robogó és a gokart tavaszi felkészítése során hajlamosak vagyunk megfeledkezni a kisebb, de annál lényegesebb részegységekről. Ezek közé tartozik a gáz, a fék, a szivató, a tengelykapcsoló, valamint a kilométeróra működtetésében szerepet játszó bovden is. Ennek hibáiról, karbantartásáról és cseréjéről szól mostani írásunk is, kérjük, tarts velünk!
Cikkünkben az alábbi kérdésekre igyekszünk válaszolni:
• Milyen részegységekből áll a bovden?
• Milyen szerepet tölt be a robogóknál és a gokartoknál?
• Melyek a legjellemzőbb bovdenhibák?
• Szabad-e kenőanyaggal kezelni a bovdenhuzalt?
• Milyen bovdeneket és alkatrészeket árusít a Toma Motor?
Bár a magyarul szimplavével írandó bovden a korszerű járműveknél elveszítette jelentőségét, mivel elektronikus és hidraulikus egységek vették át a helyét, még mindig elég sok olyan motorkerékpár és gokart fut, melynél fontos szerep hárul rá. Múltjáról annyit érdemes tudni, hogy sokan Sir Frank Bowdennek (ejtsdí: bouden), a Raleigh Bicycle Company alapítójának tulajdonítják a magyar szakkifejezéssel tokos huzalnak hívott szerkezet feltalálását, aki 1902-től váltotta fel a merev fékműködtető-rudat csőben futó drótkötéllel, noha a bovdenmechanizmus szabadalmát az ír Ernest Monnington Bowden adta be 1896-ban (a névegyezés csak véletlen, nem voltak rokonok).
Mit tegyél, ha megszorul a bovden?
A bovden tulajdonképpen egy olyan lágy acélhuzal vagy acélsodrony, melyet műanyaggal bevont, általában többrétegű acéltok vesz körül, hogy tartós legyen és ellenálljon az időjárás viszontagságainak.
A tok belsejét sokszor teflonbevonattal látják el, hogy jobban csússzon benne a galvanizált vagy rozsdamentes huzal, azonban van rá példa, hogy ez utóbbi is teflon- vagy műanyagréteget kap. Ami a hibalehetőségeket illeti, leggyakrabban a sodrony szakad el vagy a bovdenvég válik le a sodronyról, és az is előfordulhat, hogy a ház „megtörik”, deformálódik, és emiatt nem képes ellátni feladatát az alkatrész. Emellett nem ritka, hogy a tok végén található állítóanyák vagy rögzítőfejek rohadnak be, törnek el. Az egyszerűbb, bevonat nélküli változatoknál megtörténhet az is, hogy a bejutó nedvesség hatására rozsda alakul ki, és megszorul a huzal. Ilyenkor segíthet, ha szétszereled a bovdent, majd finom műszerolajat vagy jó kúszóképességű szilikonzsírt kensz rá. Azt viszont nem javasoljuk, hogy hagyományos kenőanyagot alkalmazz, mert az olyan elegyet alkothat a bejutó porral, hogy idővel akár teljesen meg is szorulhat az alkatrész.
Minőségi bovdenek és kiegészítők a Toma Motor kínálatából
Ha elszakadt vagy használhatatlanná vált a bovden, érdemes felkeresned a Toma Motor webáruházát, ahol rengetegféle típust, továbbá nélkülözhetetlen kiegészítőt találhatsz. Közös jellemzőjük, hogy egytől egyig első osztályú és kedvező árú termékről van szó.
Szerepel a kínálatban például Vicma gyártmányú uiverzális bovdenbél, SPD Racing teflonos bovdenhuzal, kuplungbovden, modellspecifikus gázbovden. Mindemellett a kilométeróra-meghajtók és a hozzájuk tartozó sprirálok választéka is meglehetősen bőséges, mi több gázmarkolathoz és szivatóhoz nélkülözheteten ún. vezetőkönyök, illetve teljesbovdenjavító készlet szintén elérhető a Toma Motornál.