EZÉRT ÉRDEMES LECSERÉLNI A GYÁRI FÉK-, KUPLUNG- ÉS VÁLTÓKART
EZÉRT ÉRDEMES LECSERÉLNI A GYÁRI FÉK-, KUPLUNG- ÉS VÁLTÓKART
Noha a gyári kezelőszervek, azaz fék-, kuplung- és váltókarok is ellátják feladatukat, mindig akad egy-egy szebb, jobb, utángyártott kivitel a piacon, amivel egyszerre lesz látványosabb és könnyebben kezelhető a motorod.
Cikkünkben az alábbi kérdésekre igyekszünk válaszolni:
• Milyen fékpedált válassz a motorodra?
• Szabályos az utángyártott váltókar?
• Miért nem vonatkozik a KöHÉM tiltása az 50-es motorokra?
Számos oka lehet annak, ha valaki lecserélné motorján az eredeti karokat vagy pedálokat. Ez lehet eldőlés, esés következménye, mely során megsérülnek a gyári alkatrészek vagy pont fordítva. A törést megelőzendő ugyanis bárki beszerezhet felhajló fék- és váltókarokat, hogy a legközelebbi „perecnél” biztosan ne törjenek el a motor működtetéséhez elengedhetetlen alkatrészek.
MIRE FIGYELJ, HA LECSERÉLED AZ EREDETI FÉK- VAGY KUPLUNGKART?
Az utángyártott alkatrész vásárlásánál elsősorban a méretpontosság lesz szempont, azaz hogy mindenféle módosítás nélkül fel tudd szerelni a motorodra. Ezután jöhetnek az egyéni sajátosságok, tehát hogy a kesztyűdhöz, kézméretedhez passzoló kuplungkart válassz, a fékkarnál pedig egyaránt figyelembe kell venned, hogy a felső főfékhengerhez, a kormányhoz és a kezedhez is illeszkedjen a cseredarab.
Ennél is fontosabb lehet a fékpedál cseréje, ugyanis endurókon, mint például egy Derbi Sendán ennek formáján múlik, hogy ülve és állva is kényelmesen tudod-e kezelni a hátsó féket. Aki gyakran terepezik, bizonyára nagyra értékeli a sajátos kialakítású fékpedálokat, hiszen így a vaskos, merevtalpú csizmában is lazán, pontosan kezelheti a hátsó féket, akár áll, akár ül a motoron.
SZABÁLYOS AZ UTÁNGYÁRTOTT VÁLTÓ- ÉS KUPLUNGKAR FELSZERELÉSE?
Állandó vitatéma, hogy megbüntethetnek-e a motorokra utólag felszerelt, színes fék- és kuplungkarokért. Megannyi téves infó kering a neten, ezért most röviden tisztázzuk, mit szabad módosítani és mit nem.
Jó hírünk van, ugyanis a mérvadó 5/1990. (IV.12.) KöHÉM kimondja, hogy:
25. §(1) A gépjármű és pótkocsija pótalkatrészeinek és tartozékainak megfelelőségét – a (2) bekezdésben foglalt kivétellel – műbizonylattal kell tanúsítani, azonban (2) nem kell a megfelelőséget tanúsítani az alárendelt szerepű pótalkatrészek és tartozékok (díszítőelemek és kényelmi felszerelések stb.) esetében, amelyek a jármű rendeltetésszerű használatára befolyással nincsenek.
Ez több szempontból is remek hír, ugyanis megannyi utólag felszerelhető elem csak dekorációs célokat szolgál, így akár otthon is kicserélheted, nincs szükség ehhez külön engedélyre, sem szerelőre. Mi több, a KöHÉM gépjárművet említ, azaz autókra és motorkerékpárokra vonatkozik, így az 50 köbcentinél kisebb hengerűrtartalmú segédmotorokra nem vonatkozik.
Röviden tehát ha nem tökéletes, esetleg sérült a kuplung- és váltókarod, esetleg a fékpedálod, csak válassz egy másikat a széles kínálatból, hogy egy csapásra szebb és jobb legyen a motorod!