MIRE FIGYELJ, HA GUMIT CSERÉLSZ?
Miért van szükség új belsőre vagy szelepre, ha abroncsot vásárolsz? Mit jelentenek a számok, méretek és miért nem szabad szélesebb gumit felszerelni, mint a gyári méret? Tanácsadórovatunkban segítünk a gumicsere előtt álló a motorosoknak.
Cikkünkben az alábbi kérdésekre keressük a válaszokat:
• Hány éves korig értékesíthető újként egy abroncs?
• Mit jelent a DOT-szám?
• Miért nem rakhatsz fel szélesebb gumit a felni és a lengővilla cseréje nélkül?
Megannyi tévhit kering a világhálón a gumikról és azok jelöléséről, ezért rögtön az elején tisztázzuk: mit jelentenek a köpeny oldalfalán látható számok? A méretezés a legegyszerűbb, hiszen – hogy konkrét példát mondjunk – a 130/70-13-as abroncs 130 mm széles, az oldalfala 130*0,70, azaz 91 mm magas, és 13 colos (véletlenül sem collos!) átmérőjű felnire lehet felszerelni.
MIT JELENT A DOT-SZÁM ÉS HÁNY ÉVES KORIG HASZNÁLHATÓ A GUMI?
Emellett szintén az oldalfalon találjuk a DOT-számot, ami azt jelöli, hogy mikor készült a köpeny. Ez a számsor már bonyolultabb, ugyanis a hazai rendszertől eltérően fordítva, munkahét-év formátumban adja meg a gyártási dátumot, de így sem ördöngösség kideríteni a „születési dátumot.”
Ha például azt látod, hogy 0319, az 2019 harmadik hetére utal, vagyis nagyjából négyéves gumival van dolgod. Ez már erős támpont, de vajon jó vagy rossz jel, hogy a köpeny négy éve gördült ki a gyárból? Nos, a Magyar Gumiabroncs Szövetség állásfoglalása szerint ötéves korig számít újnak a raktáron fellelt abroncs – ha valóban a szabályoknak megfelelően tárolták –, míg a teljes élettartama legfeljebb tíz év, tehát ezt még bátran felszerelheted.
FELRAKHATOK SZÉLESEBB GUMIT A MOTORRA?
Ugye Te is találkoztál már a fórumokon, Facebook-csoportokban a fenti kérdéssel? Legyen szó nagymotorról vagy a fiatalok kedvenc Derbi Sendájáról, a válasz ugyanaz. Röviden: nem, míg hosszabban kifejtve azt mondhatjuk,ha szélesebb felnit raksz fel előtte, és az új gumi elfér a lengővilla ágai között, akkor igen, de a látványon kívül nem sokat nyersz vele.
Ha már mindenáron változtatni szeretnél, inkább olyan hasznos alkatrészekre költs, mint például az új, és a gyárival ellentétben derékszögű szelep. Ennek cseréje minden gumizásnál ajánlott, hiszen az öreg, repedezett szelepház miatt ugyanúgy leereszthet a külső, mint egy defekt miatt.
Amennyiben Te is gumicsere előtt állsz, keress minket bátran, és segítünk kiválasztani a motorodhoz, valamint stílusodhoz illő abroncsot! Nálunk egyaránt megtalálod az IRC, a Kenda és a Michelin legnépszerűbb típusait, akárcsak a szelepsapkákat, vakszelepeket, illetve a hagyományos és derékszögű szelepházakat.