KÉRDÉSEK ÉS VÁLASZOK A „HOGYAN TUNINGOLJAM A MOTOROMAT?” TÉMAKÖRBEN – 2. RÉSZ
KÉRDÉSEK ÉS VÁLASZOK A „HOGYAN TUNINGOLJAM A MOTOROMAT?” TÉMAKÖRBEN – 2. RÉSZ
Három teljesítménynövelés során felvetődő kérdésről, problémáról esett szó előző cikkünkben, nevezetesen a gyertya, a gyújtás és a légszűrő volt a középpontban, most pedig a szívórendszerrel, a porlasztóval és az üzemanyagokkal foglalkozunk, tartsatok velünk!
Cikkünkben az alábbi kérdésekre igyekszünk válaszolni:
• Miért fontos, hogy odafigyeljetek a gázlengésekre?
• Milyen következménnyel jár, ha nem megfelelő a szívórendszer?
• Érdemes 98-as vagy 100-as benzint tankolni?
• Milyen tuningkarbit válasszatok?
• Miért nem szabad házilagosan karburátort állítani?
Összetett folyamat a tuningolás, ezért azt javasoljuk, hogy gondold át, mit szeretnél megváltoztatni a motoron! Sőt, bátran kérj tanácsot hozzáértő szakemberektől, akik elmondják, vajon az adott módosításoknak van-e értelme, és ha igen, hogyan célszerű véghezvinni azokat!
Ha megváltoznak a gázlengések…
Köztudott, hogy a motor működése szempontjából létfontosságú olyan lengőrendszert kialakítani, ami mindig lehetővé teszi a legoptimálisabb gázlengést. Ezt a jelenséget a szívócső/szívócsonk átmérője és hossza befolyásolja elsősorban, ugyanakkor a fordulatszámtól is függ. Sokan azzal rontják el, hogy nem az adott lökettérfogathoz illő szívócsövet tesznek fel, és ebből kifolyólag nem is jön a várt teljesítmény.
A gázlengések a motorikus alkatrészek hűtésétől kezdve a henger tisztulásáig rengeteg mindenre hatást gyakorolnak, sőt ha a végáramlás nem megfelelő, elkokszosodhatnak a négyütemű motorok szelepei, megéghetnek szelepüléi, szelepszárai. Ne feledjétek, hogy áruházunkban megannyi gyártó szívócsonkját kínáljuk kedvező áron, gyári kialakítású és komoly teljesítménynövelésen átesett mocikhoz is vásárolhattok alkatrészt, például Naraku Racing Performance, Polini Evolution 360, SPD Racing és Top Performance szívócsonk is elérhető a Toma Motornál.
Milyen benzint vegyek kétüteműbe?
Sokan abban a tudatban vásárolnak 95-ös helyett 98-as vagy 100-as oktánszámú benzint, hogy attól erősebb, dinamikusabb lesz a gép. Az oktánszám a kompressziótűrő-képességet határozza meg, és tény, hogy a 100-as sokkal jobban összenyomható anélkül, hogy kopogásos égés alakulna ki. Viszont ha maradtok a gyári megoldásoknál és nem visztek véghez jelentős átalakítást, azaz nem módosul a dugattyú által bejárt út, a hajtórúd hossza stb., akkor a kompresszióviszony sem változik és a levegő-üzemanyag keverék sem lesz jobban összenyomva.
Ezért a 95-ös üzemanyaghoz tervezett motor nem válik erősebbé a nagyobb oktánszámú naftától. Kétségtelen azonban, hogy az itthon forgalmazott 98-as és 100-as benzinben kevesebb az alkatrészeket károsító etanol, ráadásul általában olyan adalékokat is tartalmaz, melyek elősegítik a motor kenését, ezért megéri ilyet tankolni.
Mi lehet a gond karburátorral?
A gyári porlasztóbeállítás módosítását bízzátok hozzáértő specialistára, hiszen a rosszul kivitelezett „házilagos” átalakítások következtében megtörténhet, hogy túl sok vagy túl kevés üzemanyag jut az égéstérbe. Mindkettő hátrányos, utóbbi akár a motor megragadáshoz is vezethet. A Toma Motor árul szériakivitelű és növelt teljesítményű motorhoz vagy versenyzéshez ajánlott karbikat is, a Dellorto, a Motoforce és a Naraku porlasztói egyaránt megvásárolhatóak internetes áruházunkban, ezenfelül teljes szívórendszerek közül is választhattok.