KÉRDÉSEK ÉS VÁLASZOK A „HOGYAN TUNINGOLJAM A MOTOROMAT?” TÉMAKÖRBEN – 1. RÉSZ
KÉRDÉSEK ÉS VÁLASZOK A „HOGYAN TUNINGOLJAM A MOTOROMAT?” TÉMAKÖRBEN – 1. RÉSZ
A kisköbcentis motorok tulajdonosai előszeretettel nyúlnak különféle tuningfogásokhoz, hogy erősebb, gyorsabb legyen a gépük, de ha nem elég alaposak és felkészültek, a sok ráfordított pénz dacára gyengébb, megbízhatatlanabb lehet a motor, mint előtte. Hogy Te ne járj így, cikkünk első részében három fontos témát járunk körbe a Toma Motor szakértőivel, segítséget nyújtva a teljesítménynöveléshez.
Cikkünkben az alábbi kérdésekre igyekszünk válaszolni:
• Mi utal a rossz gyújtógyertyára?
• Szabad légszűrő nélkül motorozni?
Mennyire kell meghúzni a gyertyát?
• Érdemes versenygyújtást beszerelni?
• Miért ne javítsd házilag a gyújtásalkatrészeket?
Mielőtt nekifognál a munkálatoknak, kérünk, gondold át, valóban készen állsz-e a teljesítménynövelésre! Ez azt jelenti, hogy mindennek kitűnő állapotban kell lennie a motoron, neked pedig tervet kell összeállítanod, hogy mit miként módosítasz majd, s a különféle átalakítások „kompatibilisek-e” egymással. Ha adott a jó motor és a tudatos hozzáállás, jöhet a tuning, de vigyázz, mert egy rossz alkatrész beszerelése a lóerők csökkenéséhez, sőt balesethez is vezethet.
Mi lehet az oka, hogy rángat vagy nem indul a motor?
Először is különösen fontos, hogy a motorod típusának, évjáratának és teljesítményének megfelelő gyújtógyertyát szerelj be. Ha nem vagy biztos benne, hogy melyik a gyárival megegyező Denso vagy NGK gyertya, keress rá katalógusunkban vagy üzenj nekünk és segítünk a beazonosításban. A létfontosságú alkatrész nem megfelelő hőértékére, illetve hibás karburátorra utalhat, ha a szigetelőcsúcs szűrkésfehérre színeződik, esetleg el is ég az elektróda, míg a koromlerakódásból túldúsított keverékre, elromlott olajpumpára vagy elkoszolódott légszűrőre következtethetsz.
Akármelyik is lesz a diagnózis, a tünetek nagyon hasonlóak: nem vagy csak nehezen induló, esetleg menet közben rángató motor. Érdemes kihangsúlyozni, hogy cserekor semmiképp ne „tépd meg” az új gyertyát, mert ha megszakad a hengerfejbe préselt, menetes persely, azt csak költséges javítással vagy új hengerfej vásárlásával orvosolhatod – utóbbi egyébként 7-8 ezer forintba kerül a legnépszerűbb 50-es típusokhoz. A próbakör előtt feltétlenül ellenőrizd a gyertyapipa és a gyújtótrafó állapotát, továbbá a csatlakozókat, nehogy egy repedés, rozsdafolt vagy szálszakadás álljon a tünetek hátterében!
Erősebb lesz a motor az új gyújtásalaplaptól?
A tuningolás, teljesítménynövelés egyik módja, ha az eredeti hengert, karburátort stb. fent hagyva csak a gyújtásrendszer elemeit cseréled ki a gyárinál jobb, hatékonyabb alkatrészekre. A Toma Motor webáruházában többfajta gyújtáselektronika és alaplap közül válogathatsz, élen a Top Performances CDI-vel, valamint a BCR, Naraku, Polini és SPD alkatrészeivel.
Légszűrő nélkül erősebb lesz a motor? Nem, csak gyengébb…
Tapasztalatunk szerint egyáltalán nem ritka, hogy a motorosok eltávolítják a légszűrőt, hogy több levegő jusson a hengerbe, ezáltal dinamikusabbá váljon az erőforrás. Nos, ezt a módszert senkinek nem ajánljuk, mert a szabadon beáramló por idővel elkoptatja a hengert és a dugattyút, ettől csökken a kompresszió és a teljesítmény, nő a fogyasztás, valamint nehezebben – vagy egyáltalán nem – indul a motor. A jó megoldás ez esetben a sportlégszűrő, ami ideális esetben erősebbé, gyorsabbá teszi a motort, de ne feledd, hogy az ilyen sport- vagy másnéven direktszűrőt rendszeresen tisztítani, ápolni kell, különben csökken a szűrőképességük. Ha ilyet vásárolnátok, a webáruházban megtaláljátok az Arreche, az Athena, a BCR, a Carenzi, a Malossi, az RMS és az SPD légszűrőbetéteit is.