MIÉRT NEM PÖRÖG KI AZ AM6-OS BLOKK?
MIÉRT NEM PÖRÖG KI AZ AM6-OS BLOKK?
A Google több ezer találatot dob fel a kérdésre, ami nem meglepő, hiszen az AM6 az egyik legnépszerűbb 50-es erőforrás, melyet az Apriliától, a Gilerán és a Riejun át, egészen a Yamaháig számos gyártó motorjába beépítettek. Lássuk, mi lehet a baj, ha nem pörög fel a motor!
Cikkünkben az alábbi kérdésekre igyekszünk válaszolni:
• Miért nem pörög fel az AM6-os motor?
• Dadog a motor, mit csináljak?
• Szegény vagy dús a keverék?
• Milyen színű a jó gyertya?
• Kormos gyertya mit jelent?
• Mit jelent, hogy falsot szív?
• Eltömődhet a kipufogó?
• Karburátorállítás házilag, megoldható?
• Milyen szerszámok szükségesek gyújtáscseréhez?
Kezdjük a legegyszerűbb esettel, vagyis a gyári hengerrel és karburátorral felszerelt gépekkel! Ha menet közben „dadog” a motorod, nyomban állj meg, vedd ki üresbe és próbáld meg terhelés nélkül tiltásig forgatni! Ha így sem lendül ki a fordulatszámmérő mutatója, az jó eséllyel túl dús, ritkábban túl szegény keverékre utal, azaz sok/kevés benzint kap. Hogy melyikkel van dolgod, azt legegyszerűbben a gyertyakép vizsgálatával tudhatod meg. Ehhez csupán egy gyertyakulcsra van szükséged, no meg arra, hogy menj egy pár kört a motorral. Ez ugyanis csak akkor mutat hiteles eredményt, ha előbb teljesen bemelegíted a gépet, majd amennyire lehet, kihúzatod magasabb fokozatban is, és utána ellenőrzöd az elektróda színét. Ideális esetben őzbarna és száraz az elektróda.
Amennyiben ilyen fekete, kormos, mint a képen, túl sok az üzemanyag és/vagy az olaj, ellenben a fehéres, halványszürkés színről a benzinben szegény keverékre következtethetsz.
TÚL SOK BENZINT KAP A MOTOR VAGY TÚL KEVÉS BENZINT KAP A MOTOR? EZ ITT A KÉRDÉS!
Alapvetően négy részegység okozhatja a gyertya rendellenes elszíneződését és a motor fulladását: valószínűleg a szívó- és kipufogórendszerben, a karburátorban vagy a gyújtásnál kell keresned a hibát. Ebben a sorrendben haladva vizsgáld át a vasat a légszűrőbetéttől, a szűrőház csövein át, egészen a karburátorig, nehogy a poros szűrő, esetleg egy apró repedés miatt az legyen, hogy falsot szív, azaz elszegényedik a keverék! Második lépésként jöhet a kipufogó, mely eltömődhet a túl sűrű olaj/benzin keveréktől, és ez szintén meggátolhatja, hogy felpörögjön a kis egyhengeres.
A karburátor beállításához szükség lesz némi szakértelemre és pár célszerszámra is, tehát csak akkor vállalkozz rá, ha van már némi tapasztalatod, különben lehet, hogy csak rontasz a helyzeten a találomra végzett állítgatással. Utolsó lépésként jöhet a gyújtásrendszer átvizsgálása, kimérése, lehetőleg szakemberrel, aki segíthet a leggyakrabban meghibásodó alkatrészek (pl. alaplap, lendkerék stb.) cseréjében is. Ha nem vagy biztos a dolgodban, keress minket bátran, hogy megtaláljuk az alkatrészeket, melyekkel újra tökéletes lesz az Apriliád, Gilerád vagy Yamahád.
Hamarosan újra visszatérünk a témára, ám akkor már a tuningolt, átalakított motorokról lesz szó, valamint a nagyobb hengerek és karburátorok helyes kiválasztásáról. Tartsatok velünk akkor is!