TANÁCSADÓ - KISMOTOR, ÖTVENES ÉS ROBOGÓ TUNINGOLÁSA – 2. RÉSZ
TANÁCSADÓ - KISMOTOR, ÖTVENES ÉS ROBOGÓ TUNINGOLÁSA – 2. RÉSZ
Előzőleg a levegőrendszer és a karburátor ellenőrzése, valamint karbantartása állt cikkünk középpontjában, post pedig a kismotor-, illetve robogóolaj, -gyújtás és -kipufogó lesz a téma. Akit érdekel a motortuning, tartson velünk ezúttal is!
Miként korábban is írtuk, addig felesleges bármilyen tuningalkatrész, nagyobb karbi vagy túlméretes henger (pl. 70-es dugattyú), amíg a motor alapvetően nincs rendben, ezért kezdjétek a teljesítménynövelési folyamatot a gép rendberakásával, illetve helyes üzemeltetésével.
A benzinbe kevert olaj mennyisége és minősége például egyáltalán nem mellékes. A silány kenőanyag égése közben koksz rakódik le, ez a kártékony melléktermék pedig koptatja az egymáson elmozduló alkatrészeket. Sokan megveszik a versenyolajat, pontosabban a nagy fordulatra és terhelésre optimalizált kenőanyagot, holott csak a boltba vagy a munkahelyükre szaladgálnak a mocival. Az arany középút megtalálása érdekében látogassatok el a Toma Motor webáruházba, ahol a Motul méltán elismert hagyományos és sportolajaiból, kenőanyagaiból válogathattok!
Milyen gyújtást építsek 50-es motoromba?
A kétütemű gépeknél is nagyon sok múlik a gyújtógyertyán, ennek okán csak az adott típushoz ajánlott hőértékű, egyszersmind jó minőségű alkatrészt érdemes beszerelni. A Toma Motor szándékosan nem forgalmaz gagyi, gyenge minőségű termékeket, ezért is tette le a voksát a Denso, illetve NGK gyártmányok mellett. Nézzétek meg a kínálatot, biztosan találtok igényeitekhez illő változatot!
Nem ritka, hogy megadja magát maga a gyújtásrendszer egyik eleme, következésképp nem fog beindulni vagy nem teljesít jól az erőforrás. Ha a gyertya rendben van, és a pipa, valamint a kábel sem rossz, akkor ennek hátterében sok esetben a CDI-egység, vagyis a kondenzátorkisüléses gyújtás lelkét jelentő elektronika meghibásodása áll. Kiderülhet az is, hogy tönkrement a gyújtásalaplap, amit könnyűszerrel pótolhattok a Toma Motor kínálatából, ahol ott sorakoznak a gyárival megegyező és a speciális tuningcuccok is. Utóbbiakkal összefüggésben megemlítjük, hogy létezik fix vagy változó előgyújtású, illetve fojtásmentes kiadás, sőt olyan is, melynek segítségével – a különleges elektronikus vezérlőegységének (ECU) köszönhetően – a befecskendező karburátor-üzemmódra állítható, ami megnyitja az utat a nagyobb teljesítménynövelés előtt.
Árthat is az eltúlzott kipufogótuning
A kétütemű motor rendkívül fontos eleme a kipufogórendszer, s rengeteg robogós azt gondolja, hogy a legdrágább, leghangosabb kivitellel jár a legjobban, pedig erre általában semmi szükség. Mindennek tetejébe megtörténhet, hogy kárt tesztek az utólagosan megvásárolt dobbal, mert például az adott erőforrás hengerűrtartalmához, maximális fordulatszámához vagy kipufogási szögtartományához nem passzol a tuningcső és -dob, ebből kifolyólag felborul a gázcsere folyamata.
A hibák sorát gyarapíthatja egyébként a kipufogó eltömődése is, ilyenkor számottevő teljesítményvesztést tapasztalhattok. Egyszerű meggyőződni róla, hogy tényleg erről van-e szó: húzzátok le a leömlőt a hengernél, és ha az addig erőtlen gép hirtelen megtáltosodik, megtaláltátok a hibaforrást! A lerakódott olajsár, koromréteg stb. kiégetéssel távolítható el, ezt a műveletet okvetlenül szakemberrel végeztessétek el! Ha mindent átnéztetek, és rendben találtatok, illetve kijavítottatok, jöhet a motor működésének ellenőrzése.
Kis szerencsével végre a gyári értékeket hozza majd, megeshet azonban, hogy így is kevésnek tűnik majd a teljesítmény, jöhet tehát a nagybetűs TUNING! A Toma Motor ebben is segítségetekre lesz, cikksorozatunk következő részeiben pedig azt is eláruljuk, hogy miként! Kövessétek nyomon írásainkat!