TANÁCSADÓ - KISMOTOR, ÖTVENES ÉS ROBOGÓ TUNINGOLÁSA – 1. RÉSZ
Jobb gyorsulás? Nagyobb végsebesség? Robogó- és motortuning? Ha ezekben a témakörökben olvasgatsz, feltétlenül fusd át teljesítménynövelési tanácsainkat!
Hála a különféle tuningalkatrészeknek és -eljárásoknak, sok-sok lóerő előcsalható a kismotorokból, illetve mopedekből, mielőtt azonban nekiállnátok a módosításoknak, feltétlenül javasoljuk, hogy ellenőrizzétek a gyári (specifikációjú) részegységek állapotát, mert sokszor nem is „új” lovakra van szükség, hanem az eredetiek visszaszerzésére.
Sportlégszűrő – ettől lesz jobb a Derbi és a Minarelli
Első lépésként ellenőrizzétek, hogy jó állapotban van-e a lánc és a két lánckerék, szabadon mozog-e a lengőkar- és a kormánytengely, továbbá azt, hogy nincs-e megszorulva valamelyik fékmunkahenger, mert ez esetben hozzáérhet a betét/pofa a súrlódófelülethez, ami nyilván visszafogja a gépet. Ezt követően folytassátok a munkát a szívóoldali csőrendszer átnézésével, tudniillik jelentősen csökkenhet a teljesítmény, ha nem jut be elég levegő a motorba.
Nézzétek át a levegőcsöveket, a légszűrőházat, a szívócsövet/-tölcsért és természetesen magát a levegőszűrőt is! Miként arról már az AM6-os Minarelli és Derbi EBE, illetve EBS blokk kapcsán korábban írtunk, a szűrő roppant fontos feladatot lát el, ugyanis kiszűri a levegőben szálló korom- és porszemcséket, így megvédi az erőforrást a károsodástól. Különösen fontos, hogy a többségében terepen vagy poros úton használt vasnál jól végezze dolgát ez az alkatrész, és az sem mindegy, hogy hány oxigénmolekula jut be az égéstérbe, éppen ezért – a nagyobb teljesítmény elérése érdekében – válasszatok az adott típushoz illő sportszűrők közül! A Toma Motornál megvásárolhatjátok többek között az Arreche, az Athena, a K&S Grenade, a Malossi, a Naraku, a Polini, az RMS és az SPD egy- és többrétegű direktlégszűrőit.
Tartsátok észben, hogy a gyáritól nagymértékben különböző levegőszűrő-betét vagy a teljes rendszer átalakítása következtében szükség lehet a karbi átfúvókázására is, hogy optimális legyen gázcsere folyamata, illetve a gázlengés. Ide kívánkozik még, hogy a „túl sok oxigén” is állhat a rendellenes működés hátterében, tehát ne hagyjátok, hogy falsot szívjon a motor! Ez fakadhat abból, ha a levegőszűrő rosszul van betéve, esetleg szakadt, repedt, lyukas stb., ezenkívül arra is felkészülhettek, hogy rosszul tömít a főtengelyszimering, átenged egyik-másik tömítés, netán „elfáradt” a henger és a karbi közé helyezett tömítés.
Tipikus motorprobléma: nem kap elég benzint a karburátor!?
Következő felvonásként vegyétek górcső alá a porlasztót, hogy ne legyen benne dugulás, lerakódás, s azt is lessétek meg, hogy kilyukadt-e az úszó! Gondot okozhat a túl nagy vagy túl kicsi főfúvóka is, mi több, a kopott tűszelep miatt el is folyhat a benzin. Szintúgy vessetek egy pillantást az üzemanyagrendszer elemeire (tank, szivattyú, benzincsap stb.), mivel itt is előfordulhat olyan rendellenesség (elzáródás, koszolódás, hajszálrepedés stb.), ami meggátolhatja az indítást és érdemben befolyásolhatja a motor működését.