MIT TEGYÉL, HA GYÚJTÁSHIBÁS A MOTOROD?
MIT TEGYÉL, HA GYÚJTÁSHIBÁS A MOTOROD?
Az AM6-os Minarelli gyújtása viszonylag egyszerű felépítésű és kevés alkatrészből áll, mégis gyakori, visszatérő kérdés a márkafórumokon, hogy „miért nincs szikra?” Segítünk megválaszolni a kérdést.
A motorkerékpárokban használt CDI-, magyarosan kondenzátorkisüléses gyújtást a nyolcvanas évek óta használják a korábbi, szervizigényesebb, megszakítós gyújtás helyett. A CDI működésének lényege, hogy beépített kondenzátor tárolja a generátor által termelt áramot, majd a megfelelő időpontban a főtengely jeladója parancsot ad a kisülésre. Ekkor a CDI tirisztorvezérelt tekercsein átfolyik az áram, és a többtízezer voltos feszültség a gyertyakábelen át a gyújtógyertya elektródájáig áramlik, létrehozva ezzel a motor működéséhez nélkülözhetetlen szikrát.
MIT TEGYÉL, HA NINCS SZIKRA AZ AM6-OS BLOKKBAN?
A fenti, rövid összefoglalóból ki is derült, hogy ha nincs szikra, akkor szerencsére mindössze négy-öt alkatrészre szűkítheted a hiba forrását. Kezdjük is a legolcsóbb, egyben legegyszerűbben cserélhető elemmel, a gyújtógyertyával! Hogy mire figyelj az új gyertya kiválasztásakor és beszerelése közben, arról itt írtunk már részletesen, úgyhogy léphetünk is tovább, a gyertyapipára és -kábelre. Ha utóbbiak közül bármelyik sérült, repedt vagy egyszerűen csak nem volt cserélve a 15-20 éves motoron, ideje újat venni belőle, ám ha ezzel sem oldódik meg a hiba, akkor sajnos mélyebbre kell ásni, hogy felleld a hiba okát.
Az univerzális, gyárinál hatékonyabb alkatrész az eredeti 15 helyett 30-35 kV-os feszültséget ad le. Ennek gyakorlati jelentősége, hogy lényegesen erősebb a lesz szikra, ami főként a tuningolt példányoknál fontos, de megbízhatóbbá teszi a szériaállapotú motorokat is
Amennyiben a CDI ment tönkre, van lehetőséged az eredetinél jobb hatásfokú, univerzális gyújtótrafó beszerzésére, de vásárlás előtt feltétlenül ellenőrizd a csatlakozók számát, hogy biztosan be tudd építeni a motorba. A sorban visszafelé haladva tehát megvolt a gyújtógyertya, a gyertyapipa és a -kábel, valamint a CDI, így jöhet az utolsó elem, maga a gyújtásjeladó.
Ha gyújtáshibára gyanakszol, kezdd az átvizsgálást az egyszerűbb, könnyen elérhető alkatrészekkel (pl. gyertya és gyertyapipa), majd úgy haladj drágább és nehezebben leszerelhető összetevők felé!
Az egyhengeres, kétütemű erőforrásokhoz kedvező áron, 10-11 000 forintért beszerezhetőek a gyújtásalaplapok, de aki többre vágyik, vásárolhat komplett, belsőrotoros Malossi készletet is. Utóbbi egyébként elérhető a népszerű Minarelli blokkokhoz és a Derbi korábbi, EBE/EBS, valamint frissebb fejlesztésű D50B modelljéhez is.
Ha pedig bizonytalan vagy, hogy hol a hiba, illetve miként háríthatod el, keress minket bátran, és felkészült munkatársaink segítenek a megfelelő alkatrészek kiválasztásában.