TANÁCSADÓ – MOTOROK ÉS ROBOGÓK VILÁGÍTÁSI RENDSZEREI
TANÁCSADÓ – MOTOROK ÉS ROBOGÓK VILÁGÍTÁSI RENDSZEREI
Előfordulhat, hogy sötétben és rossz időjárási viszonyok között nem látjátok megfelelően az utat és a forgalom többi résztvevőjét. Megoldást jelenthet az égőcsere, de számítsatok rá, hogy a túl erős izzó olykor több árt, mint használ! Cikkünkben a fényszórók, lámpák és a velük összefüggő szabályok témakörét járjuk körbe.
Elöljáróban érdemes megjegyezni, hogy mivel a fényforrások alapvető tartozékoknak minősülnek, hatósági jóváhagyást igényelnek. Ez egyaránt érinti a lámpatestet, a hozzá kapcsolódó elektronikus szabályozókat, sőt magukat az izzókat is. A jóváhagyott alkatrészt a későbbiekben nem lehet számottevően módosítani vagy attól eltérő típussal kiváltani, ám aki mégis ilyet tesz, az számíthat rá, hogy rendőri ellenőrzés során érvényteleníthetik a forgalmi engedélyét (és minden bizonnyal szabálysértési bírsággal is honorálják tettét) vagy elmeszelik járművét a műszaki vizsgán.
Magyarul hiába szeretne valaki a gyári halogén izzó helyett például LED-est vagy gázkisülésest (ti.: xenon) beszerelni, ezt szabályosan nem teheti meg. Egy eset képez kivételt: ha végigjárjátok az átalakítási engedélyeztetés rögös útját, és hivatalosan is bejegyzik a módosításokat a forgalmi engedélybe, jóllehet az erőforrás- és időigényes eljárást senkinek nem javasoljuk. Más a leányzó fekvése, amennyiben olyan utólagos felszerelésről van szó, ami rendelkezik a szükséges jóváhagyásokkal és ezáltal kiválthatja a gyári berendezést. Ilyen a méltán népszerű Koso márka LED-es hátsó lámpatestje, amiből áttetsző és piros burával ellátott kivitelt is találhattok a TomaMotor választékában. Ha már a Koso szóba került, a kétféle digitális indexrelé is felbukkan a webáruházban, ezenkívül olyan kisméretű visszajelzőműszert szintén vásárolhattok korosabb gépetekhez, mely többek között a fényszóró és az irányjelző működéséről is tájékoztatást ad.
Hogyan lesz nagyobb fényerejű a motor lámpája?
Természetesen nem tiltják a jogszabályok, hogy az adott izzótípuson belül nagyobb teljesítményűt válasszatok, de ebben az esteben is érdemes körültekintően eljárni. Gyakran előfordul, hogy hiába szerel be valaki az előírtnál „acélosabb” darabot, idővel azt veszi észre, hogy még a korábbinál is gyengébben pislákol a fényszóró.
Ennek hátterében az állhat, hogy a gyárilag 55 wattos áramfelvételre tervezett lámpatestbe csavart, 130-140 wattos izzó egyszerűen tönkreteszi az alkatrészeket, vagyis a megnövekedett hőterheléstől bemattul a foncsor, megolvadnak az elektromos rendszer csatlakozói és vezetékei. Sőt, az emelt teljesítmény többletfogyasztással is jár, tehát elképzelhető, hogy az eredeti generátor és akkumulátor nem is bírná a túlzott terhelést.
Azt javasoljuk, hogy kisebb „lépésben” gondolkodjatok, és 55-ösről legfeljebb 70-80 wattosra váltsatok, s vegyetek olyan speciális változatot, amit a hagyományostól eltérő gázzal töltenek fel, így a megszokottnál lényegesen erősebb fényt bocsát ki azonos teljesítmény mellett! Ha körbenéztek a TomaMotor webáruházának választékában, SPD és Vicma márkájú izzók között egyaránt szemezgethettek.