TANÁCSADÓ – A LEGJOBB GYÚJTÓGYERTYA ROBOGÓHOZ ÉS MOTORKERÉKPÁRHOZ
TANÁCSADÓ – A LEGJOBB GYÚJTÓGYERTYA ROBOGÓHOZ ÉS MOTORKERÉKPÁRHOZ
A gyújtógyertya szerepével, hőértékével, alapanyagával és persze minőségével minden robogó- és motorkerékpár-tulajdonosnak érdemes tisztában lennie, ezért összegyűjtöttük a legfontosabb információkat a nélkülözhetetlen alkatrészről.
Mint ismeretes, a gyújtógyertya kettős feladatot lát el. Egyrészt beindítja az üzemanyag–levegő keverék égését, másrészt közreműködik a hengerben keletkező hő elvezetésében. Ez utóbbi szerep miatt igen fontos paraméter a hőérték, hiszen megmutatja, hogy a gyertya milyen teljesítményt nyújt ezen a téren. Általánosságban elmondható, hogy alacsony (hideg) és magas hőértékű (meleg) változatokat különböztetünk meg egymástól. A köznyelvben használt „hideg” jelző ne tévesszen meg senkit! A szikra forrása akár 800 Celsius-fokra is felmelegedhet, érthető tehát, hogy az anyagválasztás az üzembiztos működés és a tartósság szempontjából is kritikus tényező.
A nagy kérdés: miből készül a gyújtógyertya?
A felső kategóriás termékeknél elsősorban aranyat, ezüstöt, irídiumot, palládiumot, platinát és wolframot alkalmaznak, a középárú kivitelek esetében pedig legtöbbször krómból és nikkelből készülnek az elektródák. Jelenleg a TomaMotor választékában is nagy számban felelhető irídiumgyertyákat tartják a legjobbnak, mi is ezeket ajánljuk. A gyertyák a középelektróda formáját illetően is eltérnek egymástól, ugyanis a hagyományos gyártmányok általában henger alakúak, míg bizonyos cégek, közöttük az NGK kúpot idéző elektródával látják el a termékeiket.
Érthető a felvetés: hogy kell gyújtógyertyát cserélni?
Ha az erőforrás nehezen indul, esetleg rángat, nagy eséllyel az elhasználódott vagy hibás gyertya okozza a problémákat. Bárhogy is, nem érdemes a tünetek megjelenéséig várni, mert az elöregedett, sérült gyertyák akár végzetes károkat is okozhatnak a motorban. Cserénél a gyártói előírások jelentik az első számú támpontot, de a tapasztalatok szerint évente egyszer amúgy is érdemes megejteni az állapotfelmérést.
Aki maga végzi el az átvizsgálást, többek között az alábbi jelekből tudhatja, hogy a gyertya megérett a selejtezésre: koromlerakódás, barnássárgás, néha -zöldes réteg, olajfilm a szigetelőcsúcson, erőteljes elektródakopás, szigetelőcsúcs-törés és megolvadt középelektróda. Fontos azonban, hogy e jelenségekért nem kizárólag a gyertya lehet felelős, hanem a kelleténél gyengébb minőségű üzemanyag és/vagy motorolaj, az optimálistól eltérő keverékképzés, sőt akár a szakszerűtlen rögzítés, féloldalas behajtás is.
Apropó, karbantartás! Kevésbé jártas személyek hajlamosak néhány szarvashibát elkövetni. Ilyen például a gyertyamenet átkenése valamilyen behajtást megkönnyítő anyaggal, amely később ráéghet a felületre, illetve a túlhúzás, aminek következtében megszakadhat a menet a foglalatban. Meleg motorban sem ajánlott gyertyát cserélni, hiszen ilyenkor a hőtágulás okán szintén fennáll – a költséges javítást eredményező – túlhúzás esélye.
Vigyázz, tönkremegy a motor! Kerüld a hamis gyújtógyertyát!
A hamisítványoknál az eredetinél sokkal gyengébb alapanyagok jelentik a legfőbb problémát. Az NGK-utánzatok középelektródáját például nem irídiumból készítik, hanem alacsonyabb olvadáspontú nikkelből esztergálják, így a gyertya kevésbé bírja a hőterhelést. A turpisságot általában a gyertya dobozának kevésbé kifinomult, ún. raszternyomásáról ismerni fel, s szintén a nem eredeti NGK gyertyák ismertetőjegye, hogy csomagolásukon nem szerepel a gyártó honlapcíme (ti. www.ngk-sparkplugs.jp). Ha például gyatra minőségű menet vagy gyanús a beszerzési forrás (pl. piacon, feltűnően olcsón árulják), akkor érdemes inkább hátat fordítani és kicsit többért megvenni a biztos forrásból származó eredetit. Hiába kicsi és viszonylag olcsó tehát, muszáj odafigyelni a gyújtógyertyára, s kiváló minőségű, típusspecifikus példányokat beszerezni. A Toma Motor ebben is segít, elég idekattintanod, és máris válogathatsz a kiváló minőségű gyújtógyertyák közül.