MI A KÜLÖNBSÉG A HAGYOMÁNYOS ÉS A SPORTLÉGSZŰRŐ KÖZÖTT?
Legyen szó AM6-os Minarelli vagy Derbi EBE és EBS blokkról, mindegyikre igaz, hogy a tuningolás egyik kihagyhatatlan eleme az új, nagyobb áteresztőképességű levegőszűrő beépítése. Hogy segítsünk eligazodni, röviden összefoglaljuk: mire figyelj, ha légszűrőt cserélsz vagy sportlégszűrőt vásárolsz a gyári helyett?
Talán nem mondunk újat azzal, hogy a légszűrőházban található szivacs feladata – többek között –, hogy a levegőben szálló por, korom stb. ne jusson be a hengerbe és ne károsítsa az erőforrást. Ugyanakkor fontos, hogy minél több levegő áramoljon az égéstérbe, mivel ez elengedhetetlen a motor tökéletes működéséhez. Tehát az ideális szűrőbetét úgy biztosítja az oxigénmolekulák szinte szabad áramlását, hogy közben útját állja a szilárd részecskéknek.
HAGYOMÁNYOS VAGY SPORTLÉGSZŰRŐT VEGYEK AZ AM6-OS MOTORBA?
Amennyiben nem tuningolt a Minarelli blokkos géped, tökéletesen megfelel az adott modellhez gyártott szivacsbetét. Csak arra figyelj vásárláskor, hogy az álló- és fekvőhengeres Minarellinek más és más formájú a légszűrőháza, azaz véletlenül sem felcserélhető a két alkatrész. A csupán két-háromezer forintért kapható szivacs egyszerűen beszerelhető, méretpontos, és hónapokig nincs is teendőd vele, kivéve, ha többnyire terepen, poros környezetben jársz a géppel. Hogy mennyi időnként kell légszűrőt cserélned? Ez típusonként változhat, de az AM6 motorral felszerelt modellekben jellemzően 5000 kilométerenként írja elő a gyártó.
Mindössze két-háromezer forintba kerül a Minarelli AM6 erőforrások légszűrője és általában elég ötezer kilométerenként cserélni. Csekély beruházás, hogy megóvd a hengert és a dugattyút a bejutó szennyeződésektől
Persze más a helyzet, ha a korábban már említett nagyobb hengert és/vagy sportkipufogót szereltél fel. A megnövelt hengerűrtartalom és a szabadabban áramló kipufogógázok ugyanis megkövetelik, hogy több levegő jusson az égéstérbe, amit úgy érhetsz el legkönnyebben, ha beszerzed a motorodhoz tervezett, típusspecifikus sportlégszűrőt. Noha a világhálón ezrével sorakoznak a bizonytalan eredetű, olcsó, többnyire kínai utánzatok, óva intünk mindenkit ezektől, hiszen a párezer forintos spórolásért cserébe a drága henger és dugattyú épségét kockáztatod.
MENNYIVEL LESZ ERŐSEBB A MOTOR A SPORTLÉGSZŰRŐVEL?
Noha egy szivacsbetéttől önmagában nem nő a teljesítmény, a tuningolt Minarelli csak úgy lesz igazán erős, ha átalakítod a légszűrőjét is. Ennek legegyszerűbb módja a Stage6 levegőszűrő-szivacs beépítése, ami szintén jutányos áron kapható – három-négyezer forintba kerül.
A sportlégszűrő előnye, hogy növelheted vele a motor teljesítményét, de ne feledd, hogy a gyári alkatrésszel ellentétben ez rendszeres időközönként tisztításra, karbantartásra szorul, máskülönben nem látja el tökéletesen feladatát
A Stage6 betétjénél bonyolultabb, költségesebb, egyben jobb eredménnyel kecsegtető megoldás a Malossi számos torokátmérővel készülő, különálló sportlégszűrője, amit – többek között – 42, 50 és 58,5 milliméteres méretben is megvásárolhatsz a TomaMotornál.