MILYEN SPORTKIPUFOGÓT VÁLASSZ A DERBIRE?
MILYEN SPORTKIPUFOGÓT VÁLASSZ A DERBIRE?
Szebb hangra vagy nagyobb teljesítményre vágysz? A Derbi EBE, EBS és D50B erőforrásaihoz kapható sportkipufogókkal és sportdobokkal mindkettő lehetséges, de korántsem mindegy, hogy melyiket választod.
Hogy megértsük, miért is fontos a megfelelő méretű és kialakítású kipufogó, érdemes röviden áttekinteni az alkatrész szerepét. A 2T motoroknál nem a hengerfejen át távozik a kipufogógáz, mint a négyütemű erőforrásokban, hanem a henger oldalán kialakított csatornákon keresztül. Ezért itt – a szelepek helyett – a fel-le mozgó dugattyú teszi szabaddá, illetve zárja le a nyílást vagy nyílásokat, majd jut a kipufogógáz a rezonátorcsőbe, onnan pedig a kipufogódobba. A sportkipufogó-rendszer szerepe, hogy a pontos, tervezett gázáramlással nőjön a teljesítmény, emellett pedig szebb hanggal és megjelenéssel tegye vonzóbbá a gépet. Hogy miért nem készítik eleve ilyen kialakításúra a gyári kipufogókat? Nos, ennek számtalan oka van.
Hogyan válasszak sportkipufogót kétütemű motorhoz?
A gyári leömlők és kipufogódobok készítése során fontos szempont a jármű fogyasztása, megbízhatósága, az alkatrész alacsony gyártási költsége és – nem utolsó sorban – az előírásokhoz igazodó zajszintje. Egy futárnak vagy kétkeréken ingázó fiatalnak ezek szintén lényeges szempontok, de ha valaki többre vágyik, például pályanapokra is jár és ezért nem zavarja a magasabb fogyasztás, illetve a hangosabb dob, a kipufogórendszer cseréjével növelheti a teljesítményt.
Szerencsés helyzetben vannak az 50-es Derbik tulajdonosai, hiszen tucatnyi gyártó szebbnél szebb kipufogója közül választhatnak. A legnépszerűbb márkák közé tartozik az Arrow, a Giannelli, a Leovince, a Polini, a Technigas, a Voca és a Yasuni, hogy csak a legfontosabbakat említsük. Persze a márkánál és a kinézetnél sokkal fontosabb, hogy milyen motorra és azon belül is milyen hengerre szeretnénk feltenni az új kipufogórendszert.
Mi a különbség a sportdob és a teljes sportkipufogó-rendszer között?
Mivel a hengerből kilépő gázok először a rezonátorcsőbe jutnak, a teljesítménynöveléshez legtöbbször elengedhetetlen ennek a cseréje, míg a szebb hangra vágyók egy új sportdobbal is elérhetik a kívánt hatást. Természetesen az sem mindegy, hogy gyári henger van-e a motoron vagy módosított, esetleg nagyobb furatú, 70-80 köbcentis változat, hiszen csak a hengerhez méretezett kipufogórendszerrel érhetsz el tökéletes eredményt.
Ezért azt javasoljuk, vásárlás előtt kérd ki szakember véleményét, nehogy olyan alkatrészre költs, amivel nem éred el a kívánt hatást! Ha tanácsot kérnél, hívj minket bátran, mi pedig segítünk megtalálni a motorodhoz ideális kipufogórendszert.