Ha most leadod rendelésed, akár már holnap megkaphatod a termékeket!

Toma Motor - Toma Motorsport (Robogo-AM6-Gokart alkatrész webáruház)

Kérdése van? +36702000852

Kategóriák
Toma Motor - Toma Motorsport (Robogo-AM6-Gokart alkatrész webáruház)

Kérdése van? +36702000852

  • Kategóriák
    • Akciók
    • Keresés gyártó és típus szerint
    • Akkumulátor és tartozékaik
    • Bovdenek és spirálok
    • Dobozok és tartó konzolok
    • Elektromos alkatrészek
    • Erőátviteli rendszer
    • Felnik, gumiabroncsok és tartozékaik
    • Futómű és fék alkatrészek
    • Gyújtógyertyák és alkatrészeik
    • Hűtőrendszer és alkatrészeik
    • Kenőanyagok - adalékok - ápolóanyagok
    • Kezelőszervek
    • Kiegészítők
    • Kipufogók és tartozékaik
    • Mérőműszerek és alkatrészeik
    • Motorblokk alkatrészek
    • Optikai Tuning alkatrészek
    • Ruházat
    • Szerszámok
    • Sztenderek és tartozékaik
    • Üzemanyagrendszer
    • Világitástechnika
    • Visszapillantó tükrök és tartozékaik
    • Zárak, lakatok, láncok
    • Zárszettek és zárak
    • AM6 alkatrészek
    • Robogó alkatrészek
    • Piaggio D50B alkatrészek
    • Derbi EBS alkatrészek
    • Gokart alktrészek, ruházat
    • Összes termék
    • Polini Thor
    • Derbi EBE alkatrészek
  • Blog
  • Toma Motorsport
  • Versenygokart bérlés
  1. Blog
  1. Blog
Vissza
KÖTELEZŐ MŰSZAKI VIZSGA AZ 50 KÖBCENTIS MOTOROKRA?

KÖTELEZŐ MŰSZAKI VIZSGA AZ 50 KÖBCENTIS MOTOROKRA?

Az Unió döntése nyomán már ott is bevezették a motorok és segédmotorok műszaki vizsgáját, ahol korábban nem volt kötelező.

2025.02.05 18:10 Tomamotor.hu

Jó hír a szabály ellenzőinek, hogy van egy kiskapu, ami megakadályozhatja, hogy egész Európában előírják a segédmotorok – plusz költséggel járó – vizsgáztatását.

Cikkünkben az alábbi kérdésekre keressük a választ:

- Miért van szükség a rendszeres műszaki vizsgára?

- Miért emelték fel több országban 15-16 évre az AM jogosítvány megszerzésének alsó korhatárát?

- Mit kockáztatsz, ha nincs érvényes biztosítás az 50-es motorodon?

Az utóbbi tíz évben számos ponton szigorították a motorokra vonatkozó EU-s előírásokat, bár ezek többsége – egyelőre – csak a 125 köbcentiméternél nagyobb hengerűrtartalmú járművekre érvényes. Ilyen intézkedés például a blokkolásgátló előírása (2016-tól), valamint a új járművek 8 pontos környezetvédelmi vizsgálata, melynek immáron része a fogyasztás, sőt a tankból elpárolgó üzemanyag mennyiségének ellenőrzése is.

Az EU-s javaslat része, hogy a közúti igazoltatások során a megállított járművek legalább 5%-a motorkerékpár és segédmotor legyen, valamint ezen felül kiemelten ellenőrizzék az áruszállításra használt robogókat, motorokat, beleértve azok végsebességét

Ami a köznyelvben csak kismotorként emlegetett ötveneseket illeti, több szomszédos országban máris változtak az előírások, és emiatt kizárólag rendszámmal, valamint érvényes műszakival közlekedhetnek a közutakon. Ez természetesen azzal jár, hogy a robogók és 50-es, váltós gépek világításának, elektromos rendszerének, kipufogójának, sőt egyes országokban az áttételezésének is gyárinak kell lennie.

Miért van szükség műszaki vizsgára és a jogsikorhatár emelésére?

Az EU-s szabálymódosítás első kézzelfogható hatása, hogy több ország (például Belgium, Ciprus, Dánia, Franciaország, Málta) bevezette a motorkerékpárok kötelező műszaki vizsgáját, ami eddig ismeretlen fogalom volt a fenti államokban. Ennél is nagyobb változás, hogy Ausztria, Horvátország, Litvánia, Olaszország és Spanyolország az EU-s döntés nyomán megköveteli a segédmotorok rendszeres vizsgáztatását is.

Az EU-s javaslat kitér arra is, hogy a műszaki vizsga részeként kötelező ellenőrizni a segédmotoros kerékpárok csúcsteljesítményét, sebességét, mivel ha az több 45 km/óránál, akkor a jármű csak A1 kategóriájú motorkerékpárként közlekedhet az EU útjain

Egyértelmű, hogy csökkenteni szeretnék a segédmotorral okozott balesetek számát, amit az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) azzal egészített ki, hogy emeljék fel 16 évre az AM-es, tehát segédmotoros jogosítvány megszerzésének alsó korhatárát, hogy a tinik ne vezethessenek – 45 km/órás végsebességű – robogókat. Emellett szigorítanák a sisakviselésre vonatkozó szabályokat is, melynek egészen rendhagyó formája a Görögországban benyújtott, idén januári törvényjavaslat: egy hónapja került a parlament elé a tervezet, mely szerint egyik görög benzinkúton sem szolgálják ki az olyan motorosokat, akik bukósisak nélkül állnak be a töltőállomásra. Takis Theodorikakos fejlesztési miniszter ötletét támogatják a benzinkutak üzemeltetői is, így hamarosan életbe lép a „Nincs sisak? Nincs benzin!” elnevezésű törvény.

Az ellenzőknek jó hír, hogy Portugália döntéshozói is bevezették a kétkerekűek kötelező műszaki vizsgáját, miként az szerepelt az EU-s irányelvekben, de a motoros szervezetek ellenállását látva – decemberben – visszavonták a törvényt. Azzal indokolták a döntést, hogy a motoros szakértők szerint csak a balesetek 0,3%-ában játszott szerepet műszaki hiba, így a rendszeres ellenőrzés nem csökkenti érdemben a karambolok és a sérülések számát

A portugál példa alapján egy-egy ország vezetése – nyomós indokkal – elállhat az új szabályok bevezetésétől, és látva, hogy Magyarországon még a segédmotorok rendszámozását sem sikerült megvalósítani, egyelőre nem kell attól tartanod, hogy itthon (a nagymotorokhoz hasonlóan) az 50-eseket is műszaki vizsgára kötelezik.

Mit kockáztatsz, ha nem kötsz érvényes biztosítást a segédmotorra?

Egy dologban viszont nincs különbség Magyarország és a többi európai állam között, ez pedig a felelősségbiztosítás, mely minden gépjárműre és segédmotoros kerékpárra kötelező. Ennek dacára a szakmai szervezetek becslése alapján minden második kismotor érvényes kötvény nélkül közlekedik a hazai utakon.

Érdemes tudnod, hogy előírt vizsga híján neked kell rendszeresen ellenőrizni a motor műszaki állapotát, hiszen csak a KRESZ- és a KöHÉM-szabályoknak megfelelő motorral közlekedhetsz közúton

Ez már csak azért is kockázatos, mert a segédmotorokkal okozott karambolok átlagos kárértéke 500-550 000 forint, amit biztosítás híján muszáj zsebből fizetnie a motorosnak. Nincs értelme tehát a havi 3-400 forintos díjon spórolni, hiszen a vétkes motoros az összeg több mint ezerszeresét költheti a javításra, nem beszélve a biztosítás hiánya miatt kiszabott bírságról.

Vissza
Vásárlói fiók
  • Belépés
  • Regisztráció
  • Profilom
  • Kosár
  • Kedvenceim
Információk
  • Általános szerződési feltételek
  • Adatkezelési tájékoztató
  • Fizetés
  • Szállítás
  • Elérhetőségek
Toma Motor Kft.
  • 6000 Kecskemét, Brigadéros utca 19
  • +36702000852
  • info@tomamotor.hu
  • facebook

  • instagram

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Ne maradj le az
akciókról!

Iratkozz fel most és ne maradj le a legfrisseb hírekről információkról akciókról. 

Feliratkozás
Árukereső.hu Árukereső.hu
  • Akciók
  • Keresés gyártó és típus szerint
  • Akkumulátor és tartozékaik
  • Bovdenek és spirálok
  • Dobozok és tartó konzolok
  • Elektromos alkatrészek
  • Erőátviteli rendszer
  • Felnik, gumiabroncsok és tartozékaik
  • Futómű és fék alkatrészek
  • Gyújtógyertyák és alkatrészeik
  • Hűtőrendszer és alkatrészeik
  • Kenőanyagok - adalékok - ápolóanyagok
  • Kezelőszervek
  • Kiegészítők
  • Kipufogók és tartozékaik
  • Mérőműszerek és alkatrészeik
  • Motorblokk alkatrészek
  • Optikai Tuning alkatrészek
  • Ruházat
  • Szerszámok
  • Sztenderek és tartozékaik
  • Üzemanyagrendszer
  • Világitástechnika
  • Visszapillantó tükrök és tartozékaik
  • Zárak, lakatok, láncok
  • Zárszettek és zárak
  • AM6 alkatrészek
  • Robogó alkatrészek
  • Piaggio D50B alkatrészek
  • Derbi EBS alkatrészek
  • Gokart alktrészek, ruházat
  • Összes termék
  • Polini Thor
  • Derbi EBE alkatrészek
  • Blog
  • Toma Motorsport
  • Versenygokart bérlés
Belépés
Regisztráció
Adatkezelési beállítások
Weboldalunk az alapvető működéshez szükséges cookie-kat használ. Szélesebb körű funkcionalitáshoz (marketing, statisztika, személyre szabás) egyéb cookie-kat engedélyezhet. Részletesebb információkat az Adatkezelési tájékoztatóban talál.