MAGAS FORDULATSZÁMON KOPOGÓ, DARÁLÓ HANGOT ADK KI AZ AM6-OS BLOKK...
Visszatérő kérdés a márkafórumokon: miért van daráló, fémes hangja az AM6 erőforrásnak, amikor magas fordulatszámon pörög, ha alapjáraton és kis gázon csendesen jár és látszólag semmi baja? A megoldás általában egyszerűbb, mint gondolnád.
Cikkünkben az alábbi kérdésekre igyekszünk válaszolni:
• Milyen nyomatékkal kell meghúzni a motortartó csavarokat?
• Miért jön zaj az AM6-os blokkból magas fordulatszámon?
• Szükség van menetrögzítőre a csavarokhoz?
Megannyi videót láthatunk a Facebook-csoportokban, melyekben kétségbeesett tulajdonosok próbálnak tanácsot kérni a márkatársaktól: hogyan szüntethető meg a fémes hang? Lehet, hogy csapágyat kell cserélnem? Szerencsére az esetek többségében nincs szükség erre, azonban minőségi szerszámokra és néhány alkatrészre, segédanyagra annál inkább.
Gyakran elég meghúzni vagy kicserélni pár csavart az AM6 blokkban, hogy megszűnjön a zaj
A tapasztalatok alapján ez a tünet arra utal, hogy az erőforrás belsejében minden rendben, azonban a perifériákkal komoly baj lehet. Az egyhengeresek ugyanis nagy frekvenciájú rezgéseket keltenek, amitől meglazulhatnak a blokktartó csavarok, ez pedig magyarázat lehet rá, hogy miért csak a felső fordulatszám-tartományban jelentkezik a hang. Alapjáraton ugyanis a félig meglazult csavarok is helyén tartják az erőforrást, ám felpörgetve – és különösen nagy fordulaton a gázt visszaengedve – fémes kopogás hallatszik, ahogy az öntvény hozzáverődik a vázhoz.
Az új csavarral, a menetrögzítővel és a pontosan beállított nyomatékkulccsal megelőzhető, hogy újra kilazuljanak a kötőelemek, és elölről kelljen kezdened a munkát. Megéri elsőre felkészülten, tudatosan nekiállni, mert így sok időt és pénzt spórolhatsz
Szerencsére a megoldás egyszerű: érdemes kivenni a meglazult csavarokat, hiszen valószínűleg már számtalanszor meghúzták őket a 10-20 éves motorokon, majd kitisztítani a menetet – például rozsdaoldó-csavarlazítóval –, majd új kötőelemekkel összerakni a gépet. Ha biztosra szeretnél menni, közepesen erős, oldható menetrögzítővel teheted még tartósabbá a rögzítést, hogy legközelebb ne okozzon gondot a meglazuló csavar vagy anya.
Jóllehet, a pontos összerakáshoz megfelelő szerszámokra is szükséged lesz, hiszen hiába az új alkatrész és a pontos hibafeltárás, a gyengén vagy túl erősen meghúzott csavarok előbb-utóbb újra önálló életre kelnek, tehát érdemes elsőre a gyári előírásnak megfelelően meghúzni.
Ha nem vagy biztos abban, hány Nm-es nyomatékkal lehet és szabad meghúzni az AM6-os erőforrás csavarjait, akkor itt a puska a munkához. Ebben a táblázatban megtalálod a pontos értékeket a termosztátház csavarjaitól, a belső kötőelemeken át, egészen a kipufogóleömlő rögzítéséig
Reméljük, tudtunk segíteni, hogy Te is elháríthasd az 50-es gépek jellemző hibáját, de ha mégis kérdésed lenne, keress minket bátran – üzenj nekünk, és igyekszünk megoldást találni a problémára!