Ha most leadod rendelésed, akár már holnap megkaphatod a termékeket!

Toma Motor - Toma Motorsport (Robogo-AM6-Gokart alkatrész webáruház)

Kérdése van? +36702000852

Kategóriák
Toma Motor - Toma Motorsport (Robogo-AM6-Gokart alkatrész webáruház)

Kérdése van? +36702000852

  • Kategóriák
    • Akciók
    • Keresés gyártó és típus szerint
    • Akkumulátor és tartozékaik
    • Bovdenek és spirálok
    • Dobozok és tartó konzolok
    • Elektromos alkatrészek
    • Erőátviteli rendszer
    • Felnik, gumiabroncsok és tartozékaik
    • Futómű és fék alkatrészek
    • Gyújtógyertyák és alkatrészeik
    • Hűtőrendszer és alkatrészeik
    • Kenőanyagok - adalékok - ápolóanyagok
    • Kezelőszervek
    • Kiegészítők
    • Kipufogók és tartozékaik
    • Mérőműszerek és alkatrészeik
    • Motorblokk alkatrészek
    • Optikai Tuning alkatrészek
    • Ruházat
    • Szerszámok
    • Sztenderek és tartozékaik
    • Üzemanyagrendszer
    • Világitástechnika
    • Visszapillantó tükrök és tartozékaik
    • Zárak, lakatok, láncok
    • Zárszettek és zárak
    • AM6 alkatrészek
    • Robogó alkatrészek
    • Piaggio D50B alkatrészek
    • Derbi EBS alkatrészek
    • Gokart alktrészek, ruházat
    • Összes termék
    • Polini Thor
    • Derbi EBE alkatrészek
  • Blog
  • Toma Motorsport
  • Versenygokart bérlés
  1. Blog
  1. Blog
Vissza

MOTORKERÉKPÁROK HŰTŐRENDSZERE, I. RÉSZ – CSAK FEL NE FORRJON!

Miként elnevezésük is árulkodik róla, a belső égésű erőforrásokban égési folyamat zajlik, ami jelentős hőtermeléssel jár. Hogy a motor ne melegedjen túl, a gyártók túlnyomó többsége folyadékhűtést alkalmaz. Ez roppant hatékony, egyszerű és olcsó műszaki megoldás, s ami még fontosabb, csak ritkán igényel gondozást. Más kérdés, hogy ha a karbantartás elmarad, annak végzetes következményei lehetnek…

2023.07.19 11:46 Tomamotor.hu

Cikkünkben az alábbi kérdésekre igyekszünk válaszolni:

•            Hány évente kell hűtőfolyadékot cserélni?

•            Miért nem szabad csapvízzel feltölteni a hűtőrendszert?

•            Mire figyelj, ha vízpumpát cserélsz?

•            Hogyan kerülheted el, hogy a nyári kánikulában felforrjon a motor?

A motorkerékpárok hűtési rendszere nem túl bonyolult, a hatékony, kielégítő működéshez azonban minden egyes összetevőnek tökéletes állapotban kell lennie. Ha az erőforrás túlhevül, a lehető legborzasztóbb következményekkel számolhatunk: a fém alkatrészek térfogata megnő, alakjuk megváltozik, sőt akár meg is olvadhatnak. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a dugattyúk, a szelepek, a tengelyek és a csapágyak egyaránt megszorulhatnak, szétrepedhetnek, egymásnak verődhetnek stb-stb. Ugyancsak megszenvedik a megnövekedett hőterhelést a különféle tömítések, műanyag és gumirészegységek, szóval nem éri meg kockáztatni!

Fontos megjegyezni, hogy ha elfolyik a „víz”, azonnal állítsd le a gépet, és lehetőleg addig ne indítsd be újra, míg nem derítetted ki a hiba okát, és nem orvosoltad a problémát. Hogy elkerülhesd a necces helyzeteket, minden komponenssel megismertetünk és az összefüggésekre is rávilágítunk.

Tudj róla, hogy a hűtőrendszerben nem sima víz kering, az éltető nedűben ugyanis rengeteg – szabad szemmel nem látható – szennyezőanyag lehet, nem beszélve a vízkőről, ami előszeretettel rakódik le a csövek falán és az apró zegzugokban. Ha valami gátolja a hűtőfolyadék szabad áramlását, a hűtőrendszer hatásfoka jelentősen csökken, következésképpen a motor nem az ideális hőmérséklet-tartományban dolgozik, élettartama pedig lerövidül. Ugyancsak a tiszta víz ellen szól, hogy magas a fagyáspontja és alacsony a forráspontja, továbbá korrodáló hatású, mondhatni, zabálja a fémet, mint kacsa a nokedlit. Ha tehát az a kérdés merül fel benned, hogy mivel töltsem fel motorom hűtésrendszerét, a válasz: etilénglikol-bázisú, desztillált vízzel kevert hűtőfolyadékkal!

Ez a speciális, acél- és alumíniumhengerfejes motorokhoz szánt változatban egyaránt megvásárolható folyadék nem okoz számottevő rozsdásodást, fagyáspontja hígítástól függően akár -40 Celsius-fok is lehet, forráspontja pedig – szintén higítástól függően – bőven meghaladhatja a 100 Celsius-fokot, tudniillik a tiszta etilénglikon forráspontja 197,3 Celsius-fok. Ugyancsak javára szól, hogy kenést ad a hűtőfolyadék-szivattyúnak, köznapi nevén vízpumpának, ami a folyadék keringtetéséért felelős.

Hűtőfolyadék-csere esetén érdemes jól átmosni a rendszert, hiszen a tisztítóadalékok használatával eltűntetheted a szennyeződések, lerakódások nagy részét a csövekből, a radiátorból, a vízpumpából és a termosztát környékéről is. Ne feledd! Minél kevésbé hevül túl a motorod, annál közelebb áll majd a dugattyú és a hengerfal közötti hézag mértéke az ideálishoz!

A hűtőfolyadék a motoröntvényekben kialakított járatok, illetve folyadékterek és a jármű elején elhelyezett hűtőradiátor között vándorol. Előbbiekben felmelegszik, utóbbiban lehűl, s mivel egyik helyen hűvösebb, mint a másikon, magától is kering, igaz, nem elég gyorsan ahhoz, hogy igazán hatékony legyen a hűtés. Nos, ezt hivatott orvosolni a hűtőfolyadék-szivattyú, ami általában fogaskerék-áttétellel, közvetlenül a főtengelyről kapja a hajtást, és lapátjaival sebesebbé teszi a körforgást.

Derbi, Kymco, Minarelli, Suzuki, EBE és EBS vízpumpa, pontosabban hűtőfolyadék-szivattyú egyaránt szerepel a TomaMotor széles termékválasztékában. Soha ne húzd-halaszd a karbantartást, mert ha megfőzöd a motort vagy víz kerül az olajba, vagyonokért javíttathatod a gépet. Ahogy ez endurós mondás tartja: jobb ma egy vízpumpa-felújítókészlet, mint holnap egy hengerfej-síkoltatás!

Ha a rendszerben a fentebb leírtaknak megfelelő, 2-3 évente lecserélt hűtőfolyadék áramlik, a „vízpumpa” sokáig hibamentesen működhet, a sima víz és az elöregedett, kémiai változásokon átment hűtőfolyadék azonban gyorsan kinyírja a szerkezetet – csapágya, tömítése és lapátkereke is megadhatja magát. Csapágyhibára búgó, kerregő hangból következtethetünk, a tömítés fáradásáról szivárgás, a lapátkerék töréséről pedig elégtelen hűtés és furcsa zaj tájékoztatja a felhasználót.

Ha gyakran használod és/vagy keményen hajtod a motorodat nagy hőségben (pl. bányában, krosszpályán stb.), érdemes Motul Mocool adalékot keverned a hűtőfolyadékhoz. Ez a speciális, fokozott hőátadásra képes vegyület akár 15 fokkal is csökkentheti a hűtőfolyadék hőmérsékletét extrém körülmények között. Vigyázat, bizonyos versenyeken tiltott a használata, lelkiismeretes terepesek körében viszont már-már kötelező

Mindháromnál nagyobb bajt jelent, hogy ha a hajtótengelynél kezdődik meg a szivárgás, ilyenkor ugyanis olaj kerülhet a hűtőfolyadékba, vagy fordítva. Ezt megelőzendő két szimeringet is húznak tengelyre, egyik a forgattyúház, másik a lapátkerékház oldalán állja gátját a folyadékok keveredésének. Ha mindkettő megadja magát, az bizony komoly probléma, de a Toma Motornak köszönhetően természetesen orvosolható, hiszen sok-sok vízpumpa-felújító készlet közül választhatsz.

A hűtőfolyadék-szivattyú, azaz vízpumpa szerkezeti kialakítása gyártóként, típusonként nagy eltérést mutathat, ezért feltétlenül nézd meg a szerelési útmutatót, és az abban leírtak szerint végezd el a felújítást. A mindenki által alkalmazott, fő alkatrészeken felül a vízpumpa-meghajtó kerék, a támasztógyűrű, a tömszelence és a csapágyak saját tömítése is beadhatja a kulcsot. Figyelem, az olaj és a hűtőfolyadék keveredését sok gyártó igyekszik ún. könnyezőfurattal elkerülni. Ha netán áteresztene a szivattyú felőli szimering, a hűtőfolyadék elhagyhatja a házat, így a nyomás nem terheli a belső, motorolajtér felöli tömítést

Ha vízpumpát cserélsz, lehetőleg ne használj tömítőpasztát (csak gyártói ajánlásra), mert a befelé kitüremkedő felesleg leválhat és bekerülhet a folyadékáramba. Ha ez megtörténik, szinte biztos, hogy eltömít majd valamilyen járatot, vagy a termosztáton található kis furatot. Hogy az, illetve maga a termosztát mire szolgál, cikkünk következő részéből tudhatod meg.

Vissza
Vásárlói fiók
  • Belépés
  • Regisztráció
  • Profilom
  • Kosár
  • Kedvenceim
Információk
  • Általános szerződési feltételek
  • Adatkezelési tájékoztató
  • Fizetés
  • Szállítás
  • Elérhetőségek
Toma Motor Kft.
  • 6000 Kecskemét, Brigadéros utca 19
  • +36702000852
  • info@tomamotor.hu
  • facebook

  • instagram

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Ne maradj le az
akciókról!

Iratkozz fel most és ne maradj le a legfrisseb hírekről információkról akciókról. 

Feliratkozás
Árukereső.hu Árukereső.hu
  • Akciók
  • Keresés gyártó és típus szerint
  • Akkumulátor és tartozékaik
  • Bovdenek és spirálok
  • Dobozok és tartó konzolok
  • Elektromos alkatrészek
  • Erőátviteli rendszer
  • Felnik, gumiabroncsok és tartozékaik
  • Futómű és fék alkatrészek
  • Gyújtógyertyák és alkatrészeik
  • Hűtőrendszer és alkatrészeik
  • Kenőanyagok - adalékok - ápolóanyagok
  • Kezelőszervek
  • Kiegészítők
  • Kipufogók és tartozékaik
  • Mérőműszerek és alkatrészeik
  • Motorblokk alkatrészek
  • Optikai Tuning alkatrészek
  • Ruházat
  • Szerszámok
  • Sztenderek és tartozékaik
  • Üzemanyagrendszer
  • Világitástechnika
  • Visszapillantó tükrök és tartozékaik
  • Zárak, lakatok, láncok
  • Zárszettek és zárak
  • AM6 alkatrészek
  • Robogó alkatrészek
  • Piaggio D50B alkatrészek
  • Derbi EBS alkatrészek
  • Gokart alktrészek, ruházat
  • Összes termék
  • Polini Thor
  • Derbi EBE alkatrészek
  • Blog
  • Toma Motorsport
  • Versenygokart bérlés
Belépés
Regisztráció
Adatkezelési beállítások
Weboldalunk az alapvető működéshez szükséges cookie-kat használ. Szélesebb körű funkcionalitáshoz (marketing, statisztika, személyre szabás) egyéb cookie-kat engedélyezhet. Részletesebb információkat az Adatkezelési tájékoztatóban talál.