MILYEN ELŐNYEI VANNAK A TÉLIGUMINAK?
Téligumik olyan motorosoknak, akik a leghidegebb hónapokban is nyeregbe ülnek.
Cikkünkben az alábbi kérdésekre keressük a választ:
- Mi a különbség a hagyományos és a téligumi között?
- Milyen méretekben kapható téligumi?
- Miben jobb a radiál- és a diagonálgumi?
Az egyre enyhébb telek sokakat arra csábítanak, hogy decembertől márciusig is motorozzanak, ha tehetik. Ehhez azonban feltétlenül szükség van az évszaknak és az időjárásnak megfelelő gumikra, melyekkel a nedves, hideg aszfalton is magabiztosan közlekedhetnek.
Miben más a motorok téligumija?
A motorabroncsok tervezésekor a jellemző felhasználási módokkal számolnak a fejlesztők, azaz elsődleges cél, hogy a tavaszi-nyári, 10 és 30 fok közötti hőmérsékleten kiválóan tapadjon a köpeny. Télen azonban a hagyományos abroncsok megkeményedhetnek, és fagypont körüli hidegben veszíthetnek tapadásukból, ezért ha nyeregben töltenéd a következő hónapokat, mindenképpen érdemes téligumira váltanod. Nemrég ez szinte megoldhatatlan feladatnak számított, mert csupán néhány gyártó – és korlátozott méretválasztékban – készített motoros téligumikat, de napjainkban már könnyen beszerezhetőek a speciális anyagkeverékű köpenyek.
Hol vehetsz téligumit a motorodra?
Négyféle átmérőben és többféle szélességben elérhető például az IRC téligumija, melyről itt találsz pontos adatokat és friss árakat. A diagonálszerkezetű abroncs sajátos anyagkeverékének köszönhetően farkasordító hidegben is megőrzi tapadását, magabiztosan motorozhatsz vele télen, ám arra érdemes figyelned, hogy akárcsak az autók téligumijait, tavasszal ezt is muszáj lecserélned, mert a forró aszfalton rendkívül gyorsan kopik.
IRC Urban Snow
Az alapvető eltérés a radiál- és a diagonálabroncsok között, hogy milyen irányban és egymással párhuzamosan vagy szöget bezárva futnak-e az övszerkezet szálai. A diagonál előnye az időtálló, strapabíró, konstrukció és a nagy teherbírás, viszont a hosszirányban, egymás mellett elhelyezkedő szálak miatt nagy tömegű és kevéssé rugalmas az abroncs. Ezzel szemben radiális felépítésű köpeny rugalmasságával és csekély tömegével hódít, nem véletlen tehát, hogy a nagy teljesítményű motorkerékpárok gumijai rendre ilyen felépítésűek. A lenti sematikus ábra kiválóan szemlélteti az övszerkezetben fellelhető alapvető különbségeket:
A radiál- és diagonálabroncsok felépítése
Persze a megfelelő köpeny kiválasztásán túl az is lényeges, hogy megfelelő guminyomással indulj útnak, és ezt rendszeresen ellenőrizd, mert hiába a kiváló abroncs, ha túl lapos vagy kemény, az egyaránt befolyásolja a motor viselkedését. Még indulás előtt, otthon mérd meg a nyomást, mert nem biztos, hogy a benzinkutakon valóban pontosan mér az óra, és a motoroknál néhány százalékos eltérés is számottevő különbséget okozhat! Másrészt így állandó viszonyítási értéked lesz a kinti hőmérséklettől és a motorozás közben felmelegedő köpenytől függetlenül, amit könnyen ellenőrizhetsz.
Reméljük tudtunk segíteni a téligumi kiválasztásával kapcsolatban, de ha kérdésed lenne, keress minket bátran!