MILYEN MOTOR- ÉS VÁLTÓOLAJAT TÖLTS A KÉTÜTEMŰ MOTORBA?
Egy újabb „alkatrész”, amin nem érdemes spórolni, hiszen a minőségi kenőanyag felel azért, hogy sokáig megbízhatóan működjön a motor.
Cikkünkben az alábbi kérdésekre igyekszünk válaszolni:
• 10W-40-es vagy 80W-90-es olajat tölts a kétütemű motor váltójába?
• Mi alapján válassz kétütemű motorolajat?
• Mit jelentenek az ACEA-, API- és SAE-szabványok?
• Miért van szükség külön motor- és váltóolajra a 2T motorokban?
A négyütemű erőforrások többségében nincs külön váltóolaj, mivel a motorolaj egyszerre látja el a hengerek, a dugattyúk és a váltófogaskerekek kenését. Ezzel szemben a kétüteműekben kétféle olajat alkalmaznak: jellemzően 10W-40-es vagy 80W-90-es viszkozitású váltóolajat és 2T motorolajat.
HOGYAN VÁLASSZ MOTOR- ÉS VÁLTÓOLAJAT A KÉTÜTEMŰ MOTORHOZ?
Meglepően gyakori kérdés a motoros fórumokon, hogy „Milyen olajat vegyek a motorba?”, pedig a helyes válasz pár másodperc alatt megtalálható a világhálón. A gyárak ugyanis pontosan megszabják, hogy mit tölthetsz a gépbe, ráadásul a legtöbb esetben csak minőségi előírásokat szabnak meg, azaz szabadon eldöntheted, hogy melyik márkából veszed meg a javasolt viszkozitású és teljesítményszintű kenőanyagot. Tehát a Facebook-csoportok „Én Castrolt használok…” válaszai nem segítenek, hiszen a márkánál sokkal fontosabb a viszkozitás és – amiről gyakran megfeledkeznek – az olaj ACEA-, API és SAE-besorolása. Az európai ACEA-jelölés és a tengerentúli API azt mutatja meg, hogy benzines vagy dízel erőforráshoz készült az olaj, mekkora a hamutartalma, milyen minőségű és rövid vagy hosszú csereperiódusú kenőanyag-e. A kétütemű, AM6 vagy D50B blokkokba rendre API GL4 minőségű olajat ajánlanak, ráadásul ezesetben nem igaz, hogy a drágább jobb, mert a magasabb minőségű és többe kerülő GL5 kenőanyag adalékai kárt tehetnek a régebbi erőforrások műanyag alkatrészeiben és tömítéseiben, így érdemes kitartani a gyári GL4 mellett.
A viszkozitás más kérdés, mivel egyaránt találunk 10W-40-es és 80W-90-es SAE-jelölésű termékeket a gyárak ajánlásaiban – előbbit főként a hagyományos váltóval felszerelt, kétütemű 50-esekhez javasolják, míg a 80W-90 a robogók CVT-erőátviteléhez ideális. Persze felmerülhet a kérdés, hogy ha 10W-40 az előírás, akkor miért nem jó bármelyik ilyen viszkozitású motorolaj az AM6-ba? Nos, mivel itt kizárólag a váltó kenése a feladat, az ismertebb gyártók kínálatában megtaláljuk a 10W-40-es, de az ugyanilyen jelölésű motorolajokkal ellentétben GL, tehát Gear Lubricant (váltóolaj) minősítésű kenőanyagokat, mint például a Transoil Expert, mely a Motul leírása szerint bármelyik kétütemű erőforrásban használható, így ezzel biztosan nem nyúlhatsz mellé.
Mi a fentiek alapján a Motul következő termékeit ajánljuk a kétütemű robogókhoz és gokartokhoz: a Transoil Expert (10W-40, API GL4) kenőanyag tökéletes lesz a váltós 50-esekhez, míg a Scooter Gear (80W-90, API GL4) a kétütemű robogókhoz. 2T motorolajból a félszintetikus 510 2T (API TC) és a szintetikus 710 2T (API TC) egyaránt ideális kenést biztosít, persze attól függően, hogy milyen korú és teljesítményű motorban szeretnéd használni.
Reméljük, segítettünk a tökéletes motorolaj megtalálásában, ám ha mégis további kérdéseid lennének, keress minket bizalommal!