MI AZ A CDI, ÉS HONNAN TUDOD, HOGY ELROMLOTT?
Gyakorlatilag minden motoros ismeri ezt a hárombetűs rövidítést, de azt már kevesebben tudják, hogyan működik a CDI, és miből állapíthatod meg, hogy ennek a hibája okozza a gyújtáskimaradást.
Cikkünkben az alábbi kérdésekre keressük a választ:
Mi az a CDI?
Melyik motorban volt először CDI-gyújtás?
Milyen tünetek utalnak rá, hogy elromlott?
Hol tudsz új CDI-t venni a motorodhoz?
A CDI (Capacitor Discharge Ignition, Kondenzátorkisütéses gyújtáselektronika) felel azért, hogy a gyújtógyertya szikrája megfelelő időpontban lobbantsa be a benzin-levegő keveréket. Mivel a motorkerékpárokban csak a 80-as, 90-es években terjedt el, azt gondolhatnánk, hogy modern vívmány, holott az elsőt 1906-ban építették be, maga az alkatrész pedig ki más, mint Nikola Tesla szabadalma alapján készült. Persze ez még kezdetleges, és a sok mozgó alkatrész miatt meghibásodásra alkalmas szerkezet volt, szemben a mai CDI-kkel – ezek nem ritkán „örökéletűek”, pontosabban a motor 20-30 éves pályafutása során egyszer sem kell cserélni őket.
Mi történik, ha elromlik a CDI?
A hőterhelés, a rázkódás kárt tehet a gyújtásvezérlőben, ám sokkal gyakoribb, hogy a lefulladó, erőtlen, darabosan járó motor nem konkrétan a CDI, hanem az elektromos rendszer másik alkatrésze miatt nem működik tökéletesen.
Általában csak cserealkatrész beépítése után derül ki, hogy tényleg a CDI okozza-e a hibát, ezért vásárlás előtt mindenképpen ellenőrizd, hogy az elektromos rendszer többi eleme (akkumulátor, kábelek, biztosítékok, generátor, feszültségszabályozó stb.) tökéletesen működik-e, és csak utána ruházz be másik CDI-re
Amennyiben mindent rendben találtál, és valóban a gyújtásvezérlő a ludas, már csak azt kell kitalálnod, hogy milyen gyártmányú alkatrészt szeretnél a gyári helyére, és persze azt, hogy hol találod meg a lehető legjobb áron… A választék zavarba ejtően gazdag: csak ebben a gyűjtésben vagy ötvenféle, két- és négyütemű motorhoz készült alkatrész közül választhatsz.
Mennyibe kerül a CDI a kétütemű motorokhoz?
Az új CDI árát nagyban megszabja, hogy milyen gyártmányú, illetve az, hogy hagyományos vagy szabályozható előgyújtású típust választasz.
Az állítható vagy dinamikus gyújtásvezérlés előnye, hogy a terhelés és a fordulatszám függvényében változik a gyújtás időpontja, így a motor még dinamikusabb lehet a felső fordulatszám-tartományban
A gyárival megegyező, BCR, Racing Force és SPD és CDI-k napjainkban már kedvező áron, 10 és 20 ezer forint közötti összegért megvehetőek, míg a változó előgyújtású típusok – a nagyobb teljesítményért cserébe – drágábbak, például a Top Performances terméke közel 64 000 forintot kóstál. Természetesen nem csak a nagyobb csúcsteljesítmény miatt érdemes erre voksolni, hiszen a magas fordulatszámon is pontos gyújtás, a kiegyensúlyozott működés és a tiltás hiánya alapvető elvárás a tuningolt motoroknál.
A fentiek mellett még számos CDI közül válogathattok a Toma Motornál, ahol az alkatrészeken túl szaktanácsadással is segítjük az alkatrészt kereső motorosokat.