A KUPLUNG NÉLKÜLI VÁLTÁS KÁRT TESZ AZ AM6-OS ERŐFORRÁSBAN?
Vissza-visszatérő kérdés a hazai és nemzetközi AM6-os csoportokban, hogy vajon sérülnek-e a váltó alkatrészei, ha csak egyesben, elinduláskor használod a kuplungot.
Cikkünkben az alábbi kérdésekre igyekszünk válaszolni:
• Mikor lehet szükség a kuplung nélküli váltásra?
• Kárt tesz a váltóban, ha nem használod a kuplungkart?
• Miért fontos a jó állapotú láncszett a zökkenőmentes fel- és visszakapcsoláshoz?
Azt talán minden motoros tudja, hogy a kuplungkar behúzásával megszűnik a kapcsolat a főtengely és az első lánckerék között, és ez a tehermentesítés lehetővé teszi, hogy – a kerék és a főtengely fordulatszámától függetlenül – könnyen fel- vagy visszakapcsolhass. Persze más módon is elérheted, hogy sem a motorfék okozta lassulás, sem a gyorsítás ne akadályozza a váltást, mégpedig úgy, hogy a kuplung helyett gázelvétellel szünteted meg az erőátvitel terhelését, és ekkor kapcsolsz fel egy fokozatot.
Hogyan válts kuplung nélkül?
Ehhez azonban tökéletes időzítésre és némi motoros tapasztalatra is szükség van, hiszen a gázelvétel ezúttal nem azt jelenti, hogy motorfékkel lassulsz. A gáz részleges (!) visszaengedésével ugyanis egy pillanatra szinkronba kerül a hátsó kerék és az erőforrás fordulatszáma, sem gyorsító, sem fékező erő nem hat az abroncsra, és ezt a néhány századmásodpercet használhatod ki, hogy a csizma orrával enyhén feszített váltókarral – a kuplungkar érintése nélkül – felválts. Nem véletlenül említettünk felkapcsolást, ugyanis a visszaváltás még nagyobb rutint igényel, és egyébként is jellemzően gyorsítás közben van értelme a gyorsabb kapcsolással kecsegtető, kuplungolás nélküli váltásnak. Amennyiben valamiért nem tudod használni a tengelykapcsolót, érdemes megjegyezni, hogy a motort kettesben betolva így is elindulhatsz, a fenti módszerrel pedig még feljebb kapcsolhatsz, ha a forgalom tempója úgy kívánja. A lassítás már bonyolultabb, mivel pont fordítva zajlik:
teljesen elveszed a gázt, majd ha elérted a kívánt sebességet, újra kis gázt adva megszünteted a terhelést. Amennyiben nem gyorsít vagy lassít a gép, egy határozott mozdulattal a visszakapcsolás is megoldható.
Röviden tehát csak a vezető ügyességén múlik, hogy ettől sérül-e a kérdezett AM6-os blokk erőátvitele, ugyanis ha korán vagy későn veszed el a gázt, akkor nagy erővel, a váltó alkatrészeit túlzottan terhelve tudsz felkapcsolni, ami a léptetővillában és a fogaskerekekben is kárt tehet.
Ráadásul azt is érdemes észben tartani. hogy más alkatrészek kopása is nehezítheti a zökkenőmentes kapcsolást. Többek között a szakaszosan nyúlott lánc vagy a cápafogas lánckerék is meggátolhatja, hogy gázelvétellel helyettesítsd a kuplungolást, vagyis csak akkor érdemes egyáltalán gyakorolni a technikát, ha műszakilag jó állapotú a motorod.