KIENGEDETT KUPLUNGKARRAL ZAJOS AZ AM6-OS BLOKK – MI LEHET A BAJ?
Ezúttal is egy gyakori, visszatérő kérdésre keressük a választ: mi a teendő, ha az egyébként jól működő, csendes motor alapjáraton, a kuplungkart behúzva tökéletesen működik, de kiengedett kuplunggal hangosan zörögni kezd?
Cikkünkben az alábbi kérdésekre igyekszünk válaszolni:
• Mi okozza a durva, daráló hangot alapjáraton?
• Miért lesz hangosabb a motor kiengedett kuplunggal?
• Hogyan zajlik a kuplung felújítása, javítása?
• Milyen olajat tölts a kétütemű motor váltójába?
A köznyelvben csak kuplungként emlegetett tengelykapcsoló feladata – miként a neve is utal rá –, hogy kapcsolatot teremtsen az erőforrás és a hajtott kerék között. Amikor kiengeded a kuplungkart, a rugók egymáshoz nyomják a kuplungkosárban található lamellákat, létrejön a kapcsolat a főtengely, valamint az első lánckerék között, és a motor elindul. Természetesen fordítva is igaz, vagyis behúzott karral az erőforrás továbbra is jár, de a motor egyhelyben áll. Idővel azonban az egymáson csúszó lamellák kopórétege olyan mértékben elvékonyodik, hogy már nem tudja átvinni az erőt, és ezért úgymond „csúzni kezd” a kuplung. Hogy ekkor mi a teendő, arról korábban a D50B erőforrások kapcsán meséltünk.
Miért lesz zajos a motor, ha kiengeded a kuplungot?
A tengelykapcsoló másik jellemző hibája, hogy amikor alapjáraton jár a motor, hangos, daráló hangot ad, de a kuplungkar behúzásakor a zaj megszűnik. Ez a kuplungkosár és -csapágy túlzott kopására utal, vagyis az alkatrészek mielőbbi cserére szorulnak. Mivel időigényes és költséges beavatkozás, ilyenkor érdemes rögtön a többi alkatrészt, azaz a kuplunglamellákat is cserélni, természetesen a sebességváltó-olajjal együtt. Ennek kapcsán megoszlanak a vélemények arról, hogy hagyományos, motorkerékpárokhoz készült, 10W-40-es motorolajat vagy ugyanilyen viszkozitású, de kimondottan tengelykapcsolóhoz és erőátvitelhez fejlesztett kenőanyagot tölts-e a kétütemű motor váltójába.
Jóllehet, a 10W-40-es motorkerékpár-olajokban is fellelhető az adalék, ami segít meggátolni a kuplunglamellék megcsúszását, a kétütemű motorok váltójába érdemes hasonló viszkozitású, de kimondottan váltóolajat tölteni, mivel itt a henger és a dugattyú kenését a 2T olaj látja el
Természetesen utóbbi a jobb választás, így amikor a zajos kuplungkosár miatt szétszeded a motort, érdemes egyszerre kicserélni a tengelykapcsoló összes elemét, kezdve a bowdennel, a lamellákkal, tömítésekkel és rugókkal, és a már említett kenőanyaggal. Ugyanígy ajánlott kicserélni a rögzítőanyákat, hiszen filléres tételek – típustól függően egy-kétezer forintba kerülnek –, amihez persze elengedhetetlen a célszerszám, hiszen nagyméretű, 41-46 mm-es nyílású kulcsra lesz szükséged hozzá, amit szintén megtalálsz a Toma Motor webáruházában.
Ha már szétszedted, célszerű kicserélni a tengelykapcsoló összes elemét, beleértve a bowdent, a tömítéseket és a kötőelemeket is, hiszen ezek ára eltörpül az újbóli javítás költsége mellett
Reméljük, tudtunk segíteni, azonban ha további kérdésed lenne az alkatrészekkel kapcsolatban, keress minket bátran ezen a linken!