MI A KARBURÁTORMEMBRÁN SZEREPE ÉS MIKOR KELL CSERÉLNI?
A keverékképzéssel foglalkozó írásainkban már sorra vettük a levegőszűrőt, a karburátort és a fúvókát, most pedig jöjjön az egyik legfontosabb elem, a membrán.
Cikkünkben az alábbi kérdésekre keressük a választ:
Mi a karburátormembrán feladata?
Mitől nem működik tökéletesen?
Hogyan változik a motor működése a merevebb vagy lágyabb membrántól?
Valószínűleg a kétütemű motorok tulajdonosai mindannyian hallottak már a membránról, azt azonban kevesebben tudják, hogy mi is az alkatrész feladata, és mi történik, ha nem működik tökéletesen. Nos, nagyon leegyszerűsítve ugyanazt a szerepet tölti be a kétüteműekben, mint a négyütemű hengerfejek szívó- és kipufogószelepei. Azaz kinyit, amikor a benzin-levegő keverék áramlik a hengerbe, és nyomban utána zár is, hogy meggátolja a visszaáramlást. Erre azért van szükség, mert ahogy a dugattyú fel és le mozog a hengerben, folyamatosan változik a nyomás, és amennyiben az erőforrásban nagyobb nyomás uralkodik, mint a légkörben, az értelemszerűen kiszorítja az üzemanyag-levegő keveréket, ami újra a karburátor felé áramlana.
Az AM6 erőforrás Athena Racing karbonlapos membránja és membránháza
Ez így leírva nem túl bonyolult, hiszen nagyon hasonló a működési elv, mint egy visszacsapó szelepé az üzemanyagrendszerben. Ennek dacára számtalan hiba léphet fel, és ha nem jól működik, esetleg sérült a membrán, az mindenképpen teljesítményveszteséghez vezet.
Mit okoz, ha elromlik a karburátormembrán?
Érdemes belegondolni, hogy a percenként 10 000-et pörgő erőforrásban másodpercenként 166-szor (!) nyit és zár a membrán, így nem csoda, ha idővel cserére szorul. Ilyen extrém terhelésnél ugyanis előfordulhat, hogy a membrán lapjai nemes egyszerűséggel eltörnek, bejutnak a hengerbe, és ott kárt okozhatnak a gyűrűkben, illetve a csapágyakban. Jobb esetben „csak” letöredezik a membrán vége, ez általában nem rongál meg más alkatrészt, de természetesen így már nem állja útját a visszaáramló üzemanyagnak, s a motor szintén gyengül, illetve nő a fogyasztása.
Ráadásul akkor is muszáj cserélned, ha egyébként tökéletes állapotú az alkatrész, de úgymond „belebeg” – ahogy az AM6 csoportokban emlegetik –, vagyis olyan magas fordulatszámon dolgozik a motor, amit már nem tud lekövetni. Ekkor nem zár, illetve nem nyit ki időben, ami értelemszerűen ahhoz vezet, hogy nem lesz ideális az üzemanyag áramlása. A hibát más gyártmányú, alapanyagú membrán beszerzésével és beépítésével orvosolhatod.
Beépíthető karbon lapka az eredeti membránházba?
Mivel az 50-es vasak rendkívül elterjedtek, kiváló az alkatrészellátás, de korántsem mindegy, mit választasz a tengernyi változatból. Alapvetően háromféle, fém, üvegszálas és karbon membránlapok kaphatóak a kétütemű motorokhoz.
Karbon membránlapok az AM6 motorhoz
Ne feledd, hogy nem mindegyik alapanyag társítható a motor eredeti membránházával, pontosabban a méretei megegyeznek, de mivel a gyári jellemzően fémből készül, gondosan kell megválasztani, hogy milyen cseredarab kerül a helyére. A legegyszerűbb, ha kikéred a szakértők tanácsát, vagy a házzal együtt vásárolsz újat, hiszen úgy garantáltan egymáshoz illő alkatrészeket kapsz, melyek tökéletesen működnek. Ilyen például a Racing Force üvegszálas egysége az AM6 és D50B hajtóművekhez, de elérhetőek a Malossi tuningalkatrészei is a népszerű Minarellikhez.