Sokan vásároltok különböző hengerszetteket ! Most nézzük meg mik a különböző hengerszettek előnyei és hátrányai ! Miképp járassuk be hengerszettünket ? És úgy általában !

Sokan vásároltok különböző hengerszetteket ! Most nézzük meg mik a különböző hengerszettek előnyei és hátrányai ! Miképp járassuk be hengerszettünket ? És úgy általában !

A henger-dugattyú talán az eggyik legfontosabb párosítás egy motorban/robogóban ! Meghatározza motor köbcentijét- teljesítményét ! A motorban keletkező hő leadását is biztosítja hűtő bordák segítségével vagy vízhűtéssel ! Kétféle hengertípus létezik alumínium-vas . Illetve 2ütemű motoroknál az ablakok száma mérete kialakítása a meghatározólya mekkora teljesítmény leadására lesz képes motorkerékpárunk robogónk ! Nyílvánvalóan további fontos kérdés még a teljesítmény szempontjából a kipufogó,karburátor,főtengely,stb... (ezekről egy másik hírben majd)

Öntöttvas henger, hengerszettek:

-Anyaga-méretezés:
Öntött vas hengerszettek esetén a henger anyaga vasból míg a dugattyú anyaga alumíniumból készül ! Így a hőtágulás miatt elég nagy illesztésekkel dolgozunk ! Vashengerek álltalában 2 gyűrűs dugattyúval rendelkeznek !Ha magunknak szereljük össze érdemes új hengernél is az ablakok letörésénék ellenörzése (ne legyen éles) a hosszab élettartam érdekében !

-Bejáratása: 
Bejáratás időtartama : 400-1000 km ! Első beindításnál érdemes üzemi hőmérsékletre melegíteni majd kihűteni ! Fő a fokozatosság elve ! 400km-ig alacsony tempóban finoman bánva a gázzal némi plusz üzemanyaggal-olajjal illetve ha van a kipufogónkban folytás akkor az eltávolítása nélkül járassunk 45-50km/h val folyamatosan egyre hosszab távokat megtéve figyelve a melegedésre ! 400km felett minden 100. km megtétele után fokozatosan növelhetjük sebességünket !   

-Előnyök-Hátrányok:
Gyorsan-egyszerűen-olcsón javítható (megragadás,gyűrűtörés,kopás,stb...)! Alumínium társaihoz képest jóval ólcsóbb ! Alacsonyabb teljesítményt nyújt ! Bejáratása hosszadalmas !
 

Alumínium henger, hengerszettek:

-Anyaga-méretezés:
Alumínium hengerszettek esetén a henger illetve dugattyú anyaga is alumíniumból van ezért egy vékony bevonat kerül a henger belsejébe (S3 Nicasil) mely elég ellenálóvá teszi kopással szemben a hengerszettünket ! Mivel mind a henger mind a dugattyú alimíniumból készül ezért a hőtágulásuk azonos így az illesztése századokban mérendő ! Alumínium hengerek is 2 gyűrűs dugattyúval rendelkeznek kivétel a sport(tuning)hengerszettek ahol 1 gyűrű is elengendő a magas fordulatszám miatt!

-Bejáratása: 
Az aluminum hengerek bejáratása jóval rövidebb vas társaikhoz képest ! Első beindításnál érdemes üzemi hőmérsékletre melegíteni majd kihűteni ! Majd miután kihűlt ismét felmelegíteni majd 20km-ert megtenni alacsony fordulatszám mellet. Majd megismételve a folyamatot újjab 20 km-ert megtenni közepes gázzal. Ismét 20 km-ert általános tempóban és már készen is vagyunk !

-Előnyök-Hátrányok:
Bejáratása rövidebb ideig tart !Magasabb teljesítményt nyújt ! Javítása drágább ha megsérül a henger !



Tuning hengerszettek ----->katt!