
MOTORKERÉKPÁROK HŰTŐRENDSZERE, II. RÉSZ – Miért forr fel a hűtővíz?
Az üzemi hőmérséklet elérése, illetve fenntartása a belső égésű motor optimális működésének alapvető feltétele. Cikksorozatunkban a folyadékhűtésű erőforrások hűtőrendszerét vesszük górcső alá, leginkább arra keresve a választ, hogy miért melegszik túl a motor és miként előzhetőek meg a hibák.
Cikkünkben az alábbi kérdésekre igyekszünk válaszolni:
• Miként javíthatod meg a motor hűtőrendszerét az út szélén?
• Miért nem érdemes vízzel feltölteni a hűtőt?
• Milyen szerszámokat, alkatrészeket vigyél magaddal hosszabb túrákra?
• Hogyan működik a motor hűtőrendszere?
Sorozatunk előző részében a túlmelegedés következményeiről, valamint a hűtőfolyadékról és a hűtőfolyadék-szivattyúról (köznyelven a hűtővízről és a vízpumpáról) értekeztünk, egyszersmind rámutattunk: az ideális hőháztartáshoz elengedhetetlen, hogy ne egyszerű víz, hanem higított etilénglikol keringjen a rendszerben.
Csak hűtőfolyadékot használj, és 2-3 évente cseréld le! Acél és alumínium hengerfejes motorhoz más-más hűtőfolyadék dukál, ezért tájékozódj, mielőtt vásárolnál!
Ezúttal a csőrendszerről írunk elsőként, ugyanis egyszerűsége dacára igen gyakori hibaforrás, különösképpen az erősen igénybe vett, kis pénzből karbantartott gépeknél. Ha pörgős terepmotort vagy kisebb gyorsasági gépet hajtasz, érdemes rendkívül körültekintően eljárnod, mert filléres alkatrészek okozhatnak százezrekből orvosolható problémát!
Hűtőcső és hűtőcsőjavítás
Motorozás közben, üzemszerű, helyes működésnél a hűtőfolyadék hőmérséklete nagyjából 80 Celsius-fokig emelkedik. Mivel a melegedés hatására a folyadék kitágul, nem mellesleg gőz keletkezik, a csövek belső falára jelentős nyomás nehezedik. Ennek okán kézenfekvő lenne, hogy ellenálló, fémből készülő idomokat alkalmazzanak a mérnökök, ezeknek azonban több hátránya is van.
A belső égésű motorokhoz szánt hűtőfolyadék nem csak a vízpumpa kenéséről gondoskodik, mérsékelt rozsdásodási hajlamából fakadóan a hűtőrendszer fémalkatrészeinek élettartamát is kitolja. Pár ezer forintos tétel, ne spórolj rajta!
Azon túlmenően, hogy nehezek és rozsdásodnak, rugalmatlanok is a fémcsövek, tehát rezgés hatására eltörhetnek, sőt hozzájárulhatnak a menetkomfortot jelentősen rontó vibráció terjedéséhez is. Következésképpen csak ritkán, kritikus helyeken vetik be őket a gyártók, inkább kordszállal megerősített gumicsöveket alkalmaznak, melyek könnyűek, hajlékonyak és időtállóak, feltéve, hogy nem éri őket külső behatás.
Bár a kordszál megakadályozza a gumicsövek jelentős tágulását, csodát ne várjunk tőle! Ha túl nagy a nyomás, a szálak elszakadhatnak, a cső pedig „eldurranhat”, pláne, ha sokat érte napsugárzás és már repedezett
Nos, külső behatás elsősorban az eséseknél érheti a rendszert, ezért – főleg távol a lakott településektől, szerelőktől és alkatrész-forgalmazóktól – nagyon vigyázzatok a motorra! Ha egy szikla kivágja vagy egy faág kiszúrja valamelyik csövet, azonnal megindul a szivárgás, és a kiürülő vagy „fellevegősödő” hűtőrendszer képtelenné válik a motor üzemi hőmérsékletének fenntartására. Szerencsére az ilyen esetekre fel lehet készülni, igaz, nem könnyű a helyszíni javítás.
Ha elszivárgott a hűtőfolyadék, ne folytasd az utad, mert a túlmelegő motorban jelentős károk keletkezhetnek. Nagyobb túrára ajánlott javítószalagot vagy pótidomot betenni, és persze víz is mindig legyen nálad!
Első megoldásként a ragasztás kínálkozik. Ha kilyukad valamelyik cső, állj meg, várd meg míg visszahűl a rendszer, majd alaposan tisztítsd meg a szakadás környékét. A cél, hogy ne legyen zsír, olaj, víz, por vagy bármilyen egyéb szennyeződés a csövön, mert a ragasztónak a lehető legjobban kell tapadnia. Ideig-óráig némi szigetelőszalag is útját állhatja a hűtővízszivárgásnak, de a profik táskájában van speciális, nagy tapadóképességű, bizonyos esetekben koszos felületen is megkapaszkodó hűtőfolyadékcső-ragasztó szalag (köznyelven: vízcsőragasztó vagy vízcsőragasztó szalag), amivel egészen kiváló eredmény érhető el. Ha sikerült a ragasztás, már csak a folyadékot kell pótolni. Átmenetileg sima víz is megteszi, de mielőbb álljatok vissza higított etilénglikolra!
Tiszta, por- és olajmentes felületen meglepően hatásos lehet a hagyományos szigetelő-, illetve bandázs-szalag. Feltekerés közben tartsd feszesen, de ne húzd túl erősen, mert nem jó, ha megnyúlik
Aki nem bízik a szalagban (joggal!), vihet magával két bilincset és egy tömlőcsatlakozót vagy csőtoldót. Ez utóbbi nem más, mint egy 3-5 cm hosszú fémcső, melynek külső átmérője megegyezik a gumicső belső átmérőjével. Ha kéznél van, szakadás, repedés esetén elég kettévágni a csövet a sérülés helyén, majd betenni a toldót és a bilincsekkel rászorítani a csöveket. Ezt jó szívvel ajánljuk, hiszen erős, strapabíró megoldás a csőtoldó, ezért az extrém kalandok kötelező kelléke. Ha nincs nálad bilincs, két erősebb dróttal, végső esetben kábelkötegelővel is rászoríthatod a csöveket, és természetesen sima toldó helyett vihetsz kiegészítő vízhűtőt is!
Ez hosszú távon is jól bírja, de inkább csak az egyenes csőszakaszoknál jöhet szóba, ha „tekeredik a kígyó”, rögtönöznünk kell. Ilyen esetekben remek szolgálatot tehet egy tartalékcső, nem árt tehát azt is bekészíteni, ha komolyabb túrára készülsz és/vagy nagy a sérülés esélye. Ha már beteszel egy pótdarabot, vigyél könyököt hosszabb szárakkal, hiszen egy ilyen idommal íves és egyenes részek is javíthatóak.
Az idegen tárgy okozta sérülésnél is nagyobb veszélyt jelentenek a túlságosan lelkiismeretes, bilincseket túlhúzó tulajdonosok és szerelők, ugyanis maga a bilincs is elvághatja a gumicsövet. Ha menet közben derül fény a szivárgásra, és nincs lehetőséged a cső cseréjére, lazítsd le a bilincset, vágd le a cső végét a sérült részig, és húzd fel újra a bekötési pontra, de csak óvatosan szorítsd meg rajta a bilincset! Mielőtt nekiállnál a műveletnek, nézd meg, van-e elég „plusz” a csőben, nehogy túl rövidre vágd, és ne tudd visszaszerelni.
Ne hagyd a napon a motorod, télen pedig biztosan legyen benne fagyálló, mert a táguló folyadék szétrepesztheti maga körül a csöveket és a motorblokkot!
Fontos azt is megemlítenünk, hogy a szélsőséges időjárási viszonyok is kárt tehetnek a csőrendszerben. A megfagyó, ezáltal kitáguló folyadék főként a fémidomokban, illetve a motorban kialakított hűtőfolyadék-járatokban jelent veszélyt, míg a tűző nap és az erős UV-sugárzás a gumi alkatrészeket fenyegeti. Ha van rá módod, soha ne hagyd szabad ég alatt a gépedet, ha nincs, feltétlenül takard le a nyári napokon, mert az UV mindent megzabál.
A már említett okok miatt a fémcsövek is okozhatnak galibát. Ha sokat megyünk sima vízzel vagy elöregedett (kémiai változásokon átment) hűtőfolyadékkal, el- vagy átrozsdásodhat az acél, ami lyukadáshoz vagy repedéshez, ilyenformán hűtőfolyadék-vesztéshez vezethet. Toldozni-foltozni itt is lehet, örök életre viszont ne számítsunk, inkább a rendszeres karbantartást javasoljuk mindenkinek. Ebben segítenek cikksorozatunk további részei is, olvasd el őket feltétlenül!