HOGYAN MŰKÖDIK A FESZÜLTSÉGSZABÁLYOZÓ ÉS MI A FELADATA?
Apró és nem is túl drága alkatrész a feszültségszabályozó, mégis nagy kárt okozhat, ha egyszer elromlik. Jobb megelőzni a bajt…
Cikkünkben az alábbi kérdésekre igyekszünk válaszolni:
• Hogyan működik a feszültségszabályozó?
• Miért megy tönkre a generátor a hibás feszültségszabályozótól?
• Hány voltos feszültség ideális a motor működéséhez?
Három fő alkatrész felel a motor „áramellátásáért”, nevezetesen a generátor mint áramforrás, az akkumulátor, mely tárolja az energiát, és a feszültségszabályozó, ami a generátor által termelt váltakozóáramot egyenárammá alakítja. Ha csak egyik is meghibásodik, a motor hamarosan leáll, ám ami még rosszabb, az elromlott alkatrész a másik két elemet is tönkreteheti.
MI UTAL ARRA, HOGY MEGHIBÁSODOTT A FESZÜLTSÉGSZABÁLYOZÓ?
Ha van feszültségmérő műszer a motorodon, akár menet közben is észreveheted, hogy nincs rendben a töltés. Amennyiben 13,5 volt alatti vagy 14,5 volt feletti értéket olvasol le a Koso kijelzőről, kezdhetsz gyanakodni, hogy a három fő alkatrész egyike meghibásodott. Ilyenkor lehetőleg mielőbb állítsd le a motort, mert a feszültségszabályozótól meghibásodhat a generátor, és vice versa, az akkumulátorról nem is beszélve.
Az első tanács tehát, hogy szerezz be egy ilyen műszert, amivel rögtön kiszúrhatod, hogy baj van, és sok kiadástól, valamint bosszúságtól óvhatod meg magad.
HOL TALÁLSZ FESZÜLTSÉGSZABÁLYOZÓT A MOTORODHOZ?
Maga a feszültségszabályozó viszonylag egyszerű szerkezet, a hagyományos, tirisztoralapú változatban egyenirányítók felelnek a váltakozóáram (DC) egyenárammá alakításáért (AC), egyben az ideális feszültségszint fenntartásáért.
Ezek a tirisztorok, másnéven félvezető kristályok áram hatására lépnek működésbe, ám ennek megvan a veszélye, mert közben rendkívül sok hő termelődhet, ami hosszú távon károsíthatja az alkatrészt. Ugyanis ha a tirisztor 120-130 Celsius fok fölé hevül, automatikusan átfolyik rajta az áram, akkor is, ha erre nincs szükség. Amennyiben nem lépünk közbe, a hőmérséklet tovább emelkedik, és amint eléri a 180-200 fokot, a feszültségszabályozó végleg tönkremegy – ekkor már elkerülhetetlen a csere. Jóllehet, a gyári alkatrészek meglehetősen drágák, többszáz dollárt kóstálnak, nincs hiány kiváló minőségű, utángyártott feszültségszabályozókból sem, melyek nem ritkán még tízezer forintba sem kerülnek, így könnyen és gyorsan cserélheted az elfüstölt szabályozót.
A legismertebb gyártók között jegyzik a Narakut, az SPD-t, a TNT-t, valamint a Top Performancest, és ezek választékában egyaránt ott sorakoznak az Aprilia, a Derbi, a Honda, a Keeway, a Peugeot, a Piaggio, a Suzuki és a Yamaha modellek alkatrészei. Persze vásárlás előtt érdemes meggyőződni róla, hogy valóban ez okozza-e a hibát, hiszen a túl alacsony feszültség egyaránt fakadhat hibás generátorból és feszültségszabályozóból is. Vagyis az első lépés mindig a hiba pontos feltárása, majd jöhet az alkatrészrendelés és a beépítés, amivel ismét hosszú időre üzembiztossá teheted a motor elektromos rendszerét.