HOGYAN CSERÉLJ KERÉKCSAPÁGYAT AZ APRILIÁDON, DERBIDEN?
Ez az apró alkatrész felel érte, hogy könnyen vezethető, biztonságos legyen a motor, ezért ajánlott rendszeresen ellenőrizni az állapotát, és még azelőtt cserélni, hogy a kopásnak észrevehető jelei lennének.
Cikkünkben az alábbi kérdésekre igyekszünk válaszolni:
• Mi a feladata a motorokban a kerékcsapágynak?
• Mi utal rá, hogy elkopott az első vagy hátsó kerék csapágya?
• Mit jelent az 1Z és a 2Z jelölés a csapágyakon?
• Milyen kerékcsapágyra van szükség a Minarelli blokkos motorokhoz?
A kerékcsapágy feladata – többek között – a keréktengely megóvása a bejutó szennyeződéstől, valamint a kerék akadálytalan és egyenes futásának biztosítása. Ha a csapágy porvédője elkopik, az utat engedhet a kosznak, pornak, és tönkreteheti magát a keréktengelyt is. Már csak ezért is érdemes néhány havonta – poros környezetben és terepen használt motoroknál néhány hetente – megnézni, hogy ép-e a porvédő, valamint a csapágy. Ezt legkönnyebben úgy ellenőrizheted, ha felemeled a motor elejét, majd
a hátulját, és lassan megforgatod a kerekeket. Ha mély, morgó, daráló hangot hallasz, és a ráfot alul-felül megfogva, oldalirányban kotyog a felni, akkor már biztosan cserések a csapágyak.
MILYEN KERÉKCSAPÁGY VAN AZ APRILIA, A DERBI ÉS A PIAGGIO MOTORJAIBAN?
Elsőre talán ijesztő lehet a csapágyak sokszínű, összetett betű- és számjelzése, pedig logikusak az alkatrészek elnevezései. Hogy konkrét példát mondjunk, a Minarelli blokkos ötvenesekben leggyakrabban a 6300 1Z jelű, 10 x 35 x 11-es méretű kerékcsapágyakat alkalmazzák. Ebből a 6300 arra utal, hogy úgynevezett mélyhornyú, egysoros golyóscsapágyról van szó, melyet elsősorban alacsony súrlódása, zajszintje és tartóssága miatt alkalmaznak a motorok kerekeiben. Jellemzője, hogy ellenáll a függőleges és vízszintes irányú terhelésnek, a hirtelen ütéseknek, illetve jól tűri a tartósan magas fordulatszámot, ami szintén alapelvárás a gyors motoroknál. A 10 x 35 x 11 természetesen az alkatrész mérete, milliméterben megadva, míg az 1Z annak a jele, hogy egyik oldalán védőlemezzel zárt konstrukció (a 2Z természetesen a mindkét oldalon zárt felépítés jele).
A csapágycserére is igaz, hogy csak megfelelő szerszámok és rutin birtokában érdemes belevágnod, elvégre az összeszerelés pontosságán, minőségén múlik a motor vezethetősége, egyben a vezető biztonsága. Előbbiekben, azaz a szerszámokban is tudunk segíteni, itt pedig megtalálod a legnépszerűbb 50-es motorok Athena és Polini Torsen WD kerékcsapágyait.
Reméljük, segítettünk, hogy megtaláld a kerékcsapágycseréhez szükséges alkatrészeket és szerszámokat, de ha mégis további kérdéseid lennének, keress minket bizalommal!