HOGYAN MŰKÖDIK A GYÚJTÓTRAFÓ?
Mivel szikra nélkül a legjobb állapotú motor sem indul be, létfontosságú, hogy a szikráért felelő gyújtótrafó hibátlanul működjön. Érdemes tudnod, hogy mint minden más alkatrész, rendszeres időközönént ez is cserére szorul, és az elhanyagolt gyújtásrendszer tovább rövidítheti az élettartamát.
Cikkünkben az alábbi kérdésekre keressük a választ:
Mi az a gyújtótrafó és hogyan működik?
Mi utal arra, hogy meghibásodott?
Hol tudsz új trafót venni a motorodhoz?
Röviden összefoglalva az a gyújtótrafó feladata, hogy a motorkerékpár 12 voltos akkumulátorából 20-30 ezer voltos feszültséget állítson elő, ami – a gyújtógyertya segítségével – lángra lobbantja a benzin-levegő keveréket. Miként eredeti nevéből, a gyújtótekercsből is adódik, az alkatrész műanyag háza alatt tekercsek futnak, így jön létre az eredetinél kétezerszer nagyobb feszültség.
Miért romlik el a gyújtótrafó?
Akárcsak az elektromos rendszer többi eleme, mint például a CDI vagy az akkumulátor, a trafó élettartamát is nagyban meghatározza a motor általános műszaki állapota.
A Naraku Perfomance Racing univerzális és speciális, kétsarus kivitele
Elöregedett, túl nagy ellenállású gyújtógyertya, oxidálódott gyújtókábel, sérült gyertyapipa egyaránt okozhat idő előtti cserét, mivel a gyújtástekercset az eredeti terhelésre tervezték, mely jelentősen nőhet a kopott vagy sérült összetevők miatt. Tehát erre is igaz, hogy érdemes a gyár által ajánlott időközönként cserélni a gyertyát és a kábelezést, hiszen ezzel megelőzheted a drágább trafó meghibásodását. Ezért aztán ha gyújtáshibára gyanakszol, mert egyenetlenül jár, nagy terhelésen kihagy vagy el sem indul a motor, a tekercsen kívül nézd át, és ha szükséges, cseréld a gyújtás többi elemét is.
Mennyibe kerül a gyújtótrafó a kétütemű motorokhoz?
Vétel előtt csupán azt kell ellenőrizned, hogy egy- vagy kétcsatlakozós trafó van-e az 50-es, kétütemű motorodban. Árban nincs nagy különbség, például az univerzális, SPD gyártmányú gyújtótekercs alig 3000 forintba kerül, a Top Performances egysarus kivitele 4069 forint, és a dupla csatlakozós változat is elérhető 5000 forint körüli áron.
Egyenes és derékszögű, hosszú és rövid, valamint hagyományos és szilikonos változat is elérhető az 50-es, kétütemű motorokhoz készült gyertyapipákból
Miként említettük, a trafóval együtt ajánlott kicserélni a többi gyújtásalkatrészt, különösen, hogy ezek tényleg filléres tételek. A jó minőségű, Naraku Perfomance Racing szilikonos gyertyakábel csak ezer forint méterenként – és annyi garantáltan nem kell egy motorra –, sőt ha biztosra szeretnél menni, megveheted egyben a trafó-kábel-gyertyapipa triót alig hatezer forintért, szintén a Naraku Perfomance Racingtől. Aki a japán márkára esküszik, összeállíthatja ezt az NGK termékeiből is – a Racing Cable nevet viselő szett speciális, derékszögű gyertyapipát, valamint minőségi gyertyakábelt tartalmaz és 11 999 forintot kóstál.
Ha tanácstalan vagy, hogy egyenes vagy derékszögű gyertyapipára, hagyományos vagy irídiumos gyertyára, illetve pontosan milyen trafóra van szükséged a motorodhoz, keress minket bátran – segítünk megtalálni a tökéletes alkatrészt.