FÜSTÖL AZ AM6-OS ÉS FOGY AZ OLAJ – MI LEHET A BAJ?
Visszatérő kérdés a motoros csoportokban, hogy mi okozza a kétütemű erőforrások füstölését. A népszerű AM6 és D50B blokkoknál általában egy apró szimmering a jelenség forrása…
Cikkünkben az alábbi kérdésekre igyekszünk válaszolni:
• Mitől füstöl az AM6-os erőforrás?
• Miért fogy a váltóolaj az Apriliából vagy Derbiből?
• Mennyibe került az AM6-os főtengelycsapágy és -szimmering?
• Mit jelent, ha fehéren füstöl a kipufogó?
A négyütemű motoroknál viszonylag egyértelmű, hogy mire utal, ha gyorsítás közben látványos füst tör elő a kipufogódobból. Fehér színű füst jelzi, ha hűtőfolyadék kerül a hengerekbe, a fekete ellenben a túl sok üzemanyag miatt alakul ki, míg a kékes felhő a motor mögött az olajfogyasztásból fakad.
Miként korábban írtunk róla, a kétütemű motorkerékpárokban más-más kenőanyag felel a váltó tökéletes működéséért, valamint a henger és a dugattyú kenéséért. Mivel itt a főtengelytől és a dugattyútól elzárva, külön egységben található a váltóolaj, elvileg nem is kerülhet a hengerbe, ám a motor kopása miatt ez mégis előfordulhat, és ez gyakori oka az AM6-os blokkok füstölésének.
Jellemzően kékes színű füstről számolnak be a tulajdonosok, ami helyes karburátorbeállítás mellett – amiről itt olvashattok – csak akkor fordulhat elő, ha megsérült a főtengelyt és a tengelykapcsolót (kuplung) elválasztó szimmering. A hibás tömítés mellett a váltóolaj átszivárog a forgattyúházba, majd egy része az üzemanyag-levegő keverék belobbanásakor elég, a többi pedig a kipufogóban rakódik le – ezért alakul ki a vastag olajréteg a leömlőben, illetve a kipufogódobban.
MIÉRT FÜSTÖL AZ AM6-OS BLOKK?
A hiba azonosítása tehát egyszerű, a kipufogón át távozik a váltóolaj. Orvoslása már annál időigényesebb, ugyanis muszáj szétszedni az erőforrást, hogy hozzáférj a főtengelyszimmeringhez és az O-gyűrűhöz, azaz mindenképpen szükséged lesz némi rutinra és jó pár szerszámra is a cseréhez.
Jó hír, hogy az alkatrészköltség ezúttal nem nagy tétel, mivel a minőségi Athena AM6 főtengelyszimmering alig háromezer forintba kerül, sőt a C4-es főtengelycsapágyakkal együtt sem tesz ki kilencezer forintot.
Röviden tehát első lépés a váltóolajszint ellenőrzése, és ha csökkent a szintje, akkor sajnos elkerülhetetlen a blokk szétszedése. Reméljük, segítettünk a hiba beazonosításában, ám ha mégis további kérdéseid lennének, keress minket bizalommal!