TŰZFORRÓ A TÁRCSA ÉS „BEFOG” A FÉK – MI LEHET A BAJ?
Ezúttal is az AM6-fórumokon felmerülő leggyakoribb kérdések közül szemezgettünk, hogy segítséget nyújtsunk a műszaki hibával küzdő motorosoknak. A felvetés egyszerű, a válasz már annál bonyolultabb...
Cikkünkben az alábbi kérdésekre igyekszünk válaszolni:
• Mitől forrósodik a féktárcsa?
• Mennyi időnként írják elő a fékfolyadék és a fékcső cseréjét?
• Mennyi a fékfolyadék forráspontja, és miért csökken az idő múlásával?
A modern motorkerékpárok szinte mindegyikén hidraulikus, tárcsákra és nyergekre épülő fékrendszer felel a lassulásért. Hatékony és viszonylag egyszerűen karbantartható, kevés alkatrészből álló rendszerről van szó, ám ha egy összetevő is kopott, elöregedett vagy sérült, biztosan nem működik tökéletesen. Márpedig számtalan alkatrésze elöregedhet, beleértve a fékcsöveket is...
MIÉRT FOG BE A FÉK AZ AM6-OS APRILIÁN?
Ezúttal a konkrét tünet elég egyértelmű volt: lassítás után a fékpedál visszatért alaphelyzetbe, a hátsó féknyereg dugattyúja viszont nem. Ezért aztán a betétek folyamatosan hozzáértek a tárcsához, amitől az tűzforró lett, a motor pedig egyre jobban lassult, hiszen befogott a hátsó fék.
Ilyenkor először is érdemes megnézni, hogy mikor cseréltettél utoljára fékfolyadékot. Mivel a jellemzően DOT 4-es vagy DOT 5-ös fékfolyadék rendkívül könnyen megköti a nedvességet, párát, akár az elöregedett fékcsövön keresztül is képes felvizesedni. Ettől csökken az eredetileg kimondottan magas, 230-260 fokos forráspontja, és mivel a felforrt víz légbuborékokat hoz létre a fékcsőben, ez nekinyomhatja a betétet a tárcsának, illetve fordítva: beeshet a fékpedál anélkül, hogy érdemi lassulás történne. Először is tehát nézz utána, hogy tavaly cseréltél-e fékfolyadékot, és ha nem, akkor ez legyen az első lépés – lehet, hogy nem oldja meg a problémát, de ettől még elengedhetetlen része a karbantartásnak.
Ha ez nem küszöböli ki a problémát, muszáj lesz leszerelned a hátsó féknyerget, amihez itt találsz szerszámokat. Alapos tisztítás után kezdd a fékbetét ellenőrzésével, és ha nem túl kopott, esetleg sérült vagy deformált, akkor jöhetnek is a fékrendszer kisebb alkatrészei, mint például a betét szabad mozgásáért felelő csúszkák, sínek. Amennyiben itt is mindent rendben találsz, sajnos muszáj jobban szétszedni, és a féknyereg dugattyúival, karmantyúival folytatni a munkát. Bármelyik is kopott, sérült, érdemes azonnal cserélni, ami nem is olyan bonyolult, hiszen ma már komplett féknyereg-felújító készletek tucatjai közül válogathatsz, ráadásul a teljes szett sem kerül többe 8-9 ezer forintnál, azaz nincs értelme ezen spórolni, és a régi, kopott alkatrésszel összerakni a gépet.
Reméljük, tudtunk segíteni, hogy még gyorsabb, jobb, egyben biztonságosabb legyen a motorod! Ha mégis bármilyen kérdésed lenne, keress minket bátran – üzenj nekünk, és igyekszünk megoldást találni a problémára!