A DERBI EBE ÉS DERBI EBS BLOKK TÍPUSHIBÁI: A KUPLUNGLAMELLA ÉS A KUPLUNGKOSÁR
A DERBI EBE ÉS DERBI EBS BLOKK TÍPUSHIBÁI: A KUPLUNGLAMELLA ÉS A KUPLUNGKOSÁR
A tulajdonosi véleményeket olvasva gyakran látjuk a kérdést: mit csináljak, ha megcsúszik, nem emel ki vagy hangosan zörög a Derbim kuplungja? Szerencsére a márka alkatrészháttere jónak mondható, így mindhárom tünetet könnyen orvosolhatod, mi pedig segítünk beazonosítani és elhárítani a hibákat.
Többek között megbízhatóságuk révén lettek ilyen népszerűek a Derbi 50-es modelljei, például a GBR és a Senda, de tökéletes működésükhöz elengedhetetlen a hibák gyors felismerése és javítása. A derbis Facebook-csoportokban és márkafórumokon úgy láttuk, hogy visszatérő kérdés a szervizelés kapcsán: mit tegyek, ha meghibásodik a tengelykapcsoló, népszerűbb nevén a kuplung? Nos, jellemzően háromféle hibával szembesülnek a tulajdonosok, élen a gázadásra megcsúszó kuplunglamellákkal. Ha ilyet tapasztalsz, első lépésként feltétlenül cseréld le a motorolajat, mégpedig kimondottan motorkerékpárokhoz fejlesztett, adalékolt típusra, mint például a Motul 5100, mely a kenés mellett azért is felel, hogy megfelelő legyen a lamellák tapadása.
Mit csináljak, ha csúszik a Derbi kuplungja?
Amennyiben ez nem segít, jöhet a következő, még mindig olcsón javítható hiba, a megnyúlt vagy akadozva működő kuplungbowden (ti. tengelykapcsoló- tokozotthuzal). Ha egyesbe kapcsolva megugrik vagy lefullad a motor, esetleg pont fordítva, azaz a kart kiengedve és gázt adva csak felpörög, de nem indul el, kezdhetsz gyanakodni, hogy a bowdennel (is) baj van. Szerencsére a Derbi EBE és EBS blokkokhoz készült, TNT Original kuplungbowden hosszú időre megoldja a problémát, és csak alig ötezer forintba kerül.
Tegyük fel, hogy az olaj- és bowdencsere nem segített, és még mindig csúszik a kuplung! Mit tegyek most? Sajnos ekkor muszáj megbontani a blokkot, hogy hozzáférj a jobb oldali borítás mögött található kuplungkosárhoz. Miután leengedted az olajat és levetted a deknit, tisztítsd meg alaposan az illeszkedő felületeket, szerezz be egy új tömítést, valamint új fém- és kopólamellákat! Mielőtt összerakod a tengelykapcsolót, mindenképpen cseréld ki a kuplungrugókat is, mert ha meggyengülnek, már nem tudják egymásnak feszíteni a lamellákat, és ismét megcsúszik a tengelykapcsoló.
Zörgő kuplungkosár a Derbiben…
Előfordulhat, hogy még működik a kuplung, de hangosan zörög, amit a megtévesztő zaj miatt – tévesen – a főtengely vagy a dugattyúcsapszeg hibájaként is azonosíthatnak. Ezért, ha már szétszedted a motort, vizsgáld meg alaposan a kuplungkosarat is, elrepedt, letört füleket vagy lötyögő illesztéseket keresve! Ellenőrizd a kuplungkosár hátuljára rögzített fogaskereket is, ami szintén okozhatja a zavaró hangot!
Ha pedig nem a kuplung, hanem bármilyen más alkatrész hibásodott meg a Derbiden, esetleg nem tudod, kitől kérj tanácsot, keress, hívj minket bátran! Minőségi alkatrészekkel és szerszámokkal segítünk, hogy hosszú időn át megbízhatóan működjön a motorod.