A DERBI EBE ÉS EBS ERŐFORRÁS
Napjaink egyik legnépszerűbb ötvenes endurója az 1995 és 2006 között gyártott Derbi Senda. Tegyük hozzá, hogy nem véletlenül, hiszen a pillekönnyű gép a remekül tuningolható EBE és EBS erőforrásra épül. Lássuk, mit érdemes tudni a legendás blokkokról!
Noha megannyi alkatrész azonos a korábban bemutatott AM6-ban és a Derbi EBE-ben, illetve EBS-ben, a közhiedelemmel ellentétben a spanyol egyhengeres nem a Minarelli másolata. Azonos, 39,86 x 40,00 mm-es furatátmérőjük, illetve lökethosszuk dacára megannyi különbséget fedezhetünk fel közöttük, főként az erőátvitel terén. Például az EBE és az EBS kuplungbowdenje a hajtómű jobb oldalához rögzített, míg az AM6-on a balhoz, ami a váltó eltérő kialakításából fakad. A tulajdonosi vélemények alapján egyébként a Derbié a pontosabban működő váltó – precízebb, kiforrottabb szerkezet.
Hol kapsz alkatrészt a Derbi EBE és EBS blokkhoz?
Ezúttal is igaz, hogy nem érdemes lecsapni az első, olcsónak tűnő hengerszettre, főtengelyre vagy membránra, mert a Derbihez árult, általában kínai alkatrészek minősége igencsak kérdéses. Elég szétnézni a márkafórumokon és a Facebook-csoportokban, hogy lássuk, mennyi gondot okoznak a silány, kínai szimmeringek, a széteső tűgörgők és a jónak tűnő, ámde nehezen beállítható karburátorokról.
Legyen szó Derbihez árult idomokról, esetleg elektromos szívatóval (ti. keverékdúsítóval) kiegészített PHVA 14-es karburátorról vagy nagyobb, öntöttvas, esetleg alumínium hengerszettről, a Toma Motornál mindent megtalálsz, ráadásul az árakra és a minőségre sem lehet panasz. Mi több, abban is tudunk segíteni, hogy gyorsabb legyen a motorod: 70, 79 vagy akár 88 köbcentis hengert is tudunk adni a Derbikhez. A betérő vásárlók véleménye és a Google-keresések alapján egyébként az Airsal hengerszettjei a legnépszerűbbek a derbisek körében, ezek közül pedig a 77 köbcentis változat a favorit.
Mire figyelj a Derbi EBE és EBS javításakor?
Jóllehet, megbízható, strapabíró erőforrásról beszélünk, ez is megbosszulja, ha elmulasztják a kötelező szervizeket, karbantartásokat. Alap, hogy időben cserélj levegőszűrőt, főként, hogy mindössze egy-kétezer forintba kerül, és persze használj minőségi olajat, hogy hosszú életű legyen a motorod! A kiváló minőségű, szintetikus Motul 710 2T és 800 2T Factory Line tökéletes válasz a „Milyen olajat tegyek a Derbimbe?” kérdésre. Ez a két kenőanyag ugyanis – a hőmérséklettől függetlenül – könnyen szivattyúzható, nem terheli túl az olajpumpát, kíméli a különolajozás alkatrészeit és magas fordulatszámon is tökéletes kenést biztosít.
Ha EBE vagy EBS erőforrással felszerelt Derbid van és alkatrészt keresel, hívj minket bátran! Első gumitól a hátsó lámpáig mindenben tudunk segíteni, hogy gyorsabb és megbízhatóbb legyen a motorod!