KUPLUNGLAMELLA-CSERE UTÁN NEHEZEN JÁR A KUPLUNGKAR?
Visszatérő kérdés a márkafórumokban, hogy miért jár nehezebben a kuplungkar, miután beszerelték az új tárcsákat. Több oka is lehet a zavaró jelenségnek…
Cikkünkben az alábbi kérdésekre keressük a választ:
Milyen alkatrészre lesz szükség az AM6-os motor kuplungcseréjéhez?
Milyen váltóolajat kell a motorba tölteni?
Miért fontos a kuplungbowdent is cserélni?
Elég csak rákeresni a hazai vagy a külföldi AM6-os és DB50-es fórumokban a „kuplung” kifejezésre, máris záporoznak a találatok, élen a címben említett jelenséggel. Hogy neked ne kelljen feleslegesen, többször szétszedned a motort, egy helyre összegyűjtöttük a kuplungozással kapcsolatos tanácsokat.
Mit tegyél, ha nehezen jár a váltó és a kuplungkar?
A leírt esetek többségében a kuplunglamellák cseréje után jelentkezett a tünet, és általában azzal társult, hogy nehezen vagy egyáltalán nem lehetett üresbe tenni a motort. Az egyik lehetséges hiba, ami ezt okozhatja, hogy nem megfelelő vastagságú/kialakítású a kuplungtárcsa, másnéven kuplunglamella, ezért az első lépés, hogy megbízható forrásból vásárold az alkatrészt, és összerakás előtt vesd össze az eredeti lamellákkal. Ha már szétszedted, ne sajnáld az időt az új kuplungrugó beépítésére és az olajcserére sem, mivel a kifejezetten AM6-os és más kétütemű 50-esekhez fejlesztett, speciális Motul váltóolaj pár ezer forintos tétel, és egyébként is ajánlott cserélni a blokk megbontása után.
Akárcsak a négyütemű motorkerékpárok többségében, itt is 10W-40-es viszkozitású olajra lesz szükséged. Viszont fontos különbség, hogy ez sajátos, GL jelzésű változat, ami arra utal, hogy ezt kimondottan váltók kenésére fejlesztették ki, szemben a több feladatot is ellátó, 10W-40-es, hagyományos motorolajjal
A kuplung és az olaj tehát megvan, jöhet a következő lépés, a bowden. Ha nem szeretnél félmunkát végezni, érdemes egy füst alatt ezt is kicserélni, hiszen hiába a sok új alkatrész, ha a könnyed működésért felelő tokozott huzal – a köznyelvben: bowden – már elkopott, akad és megnehezíti a váltásokat.
Mivel a kuplunglamellák cseréjére jellemzően csak néhány évente, több tízezer kilométer után kerül sor, ajánlott ekkor az összes kapcsolódó alkatrészt, szimmeringeket, tömítéseket, bowdeneket is cserélni
Tegyük fel, hogy mindent kicseréltél, helyes méretűek az alkatrészek, mégis nagy erőre van szükség a kuplung behúzásához, akad a váltó és alig találni meg az üresfokozatot. Nos, ha ezt tapasztalod, akkor jó eséllyel a tengelykapcsoló közepén található állítócsavar, pontosabban annak helyzete lesz a ludas.
A rossz hír, hogy ha összerakás, beindítás után próbáltad ki a kuplungot, akkor most újra muszáj lesz levenned a tengelykapcsoló fedelét – már csak ezért is ajánlott még összeszerelés előtt ellenőrizni, hogy minden a helyén van-e. Akárhogy is lesz, az állítócsavart meghúzva, majd az anyával rögzítve javul vagy teljesen megoldódik a hiba, már ha valóban minden összetevőt kicseréltél, és így garantált, hogy nem egy másik, kopott alkatrész okozta a galibát.