Tuningolásnak aligha nevezhető az új és ideális tömegű variátorgörgők beépítése, ez a megoldás mégis nagyban hozzájárulhat, hogy gyorsabb legyen a robogód.

A CVT-erőátvitel működési elve nagyon hasonló a váltós kerékpárokéhoz, azzal a fontos különbséggel, hogy itt nem fokozatonként zajlik a fel- és visszakapcsolás. Az első és hátsó szíjtárcsára feszülő ékszíj ugyanis gázadáskor egyre magasabb pályán fut elöl és egyre kisebben hátul, ezáltal azonos fordulatszám mellett folyamatosan nő a jármű sebessége. Ebből adódik, hogy akkor ideális a CVT működése, ha gyorsítás közben úgy változik az áttétel, hogy folyamatosan nyomatékcsúcs közelében pörögjön az erőforrás. Ahhoz, hogy a szíj mindig optimális helyzetben fusson, muszáj megtalálnunk a megfelelő tömegű variátorgörgőket, melyek azért felelnek, hogy a szíjtárcsák mozgása, egyben az áttételváltozás tökéletes összhangban legyen az erőforrás nyomaték- és teljesítménygörbéjével.

A könnyebb görgővel jobban gyorsul a motor, a nehezebbel nő a végsebessége

Mivel gázadásra a centripetális erő a tárcsák széle felé mozdítja a görgőket, elsősorban azok súlyán múlik, hogy milyen karakterű lesz a robogó. A gyárinál könnyebbekkel fokozhatjuk a gyorsulást, de alacsonyabb lesz a végsebesség, és persze fordítva.

Leírva talán kissé bonyolultnak tűnhet, de a videó alapján már pofonegyszerű a CVT-erőátvitel működése. Amennyiben túl kis/nagy tömegűek, esetleg kopottak az alkatrészek, akkor kevésbé lesz dinamikus a gyorsulás, illetve csökken a végsebesség

A cél tehát, hogy megtaláljuk a megfelelő görgőt, ami viszonylag egyszerű a szériaállapotú járműveknél. Kiválasztod a listából – a gyár által előírt tömegű és méretű – alkatrészt, beépíted és már meg is vagy. Viszont ha növelted az erőforrás teljesítményét, például a legutóbb ajánlott kipufogók és légszűrők segítségével, akkor új, az eredetitől eltérő görgőkészletre lesz szükséged.

Ha nem vagy biztos benne, hogy pontosan milyen méretű és tömegű alkatrészt vegyél, keress minket bátran – segítünk kiválasztani a gépedhez illő darabokat!

Természetesen a megnövelt teljesítmény mellé nehezebb görgők passzolnak, ám nem érdemes – a nagyobb végsebesség reményében – az elérhető legnehezebbeket beépíteni, mert ahogy említettük is, a tömeg növelésével egyre kevésbé lesz dinamikus a gyorsulás. A Toma Motornál egyaránt megtalálod az Athena, a BCR és a Naraku kiváló minőségű variátorgörgőit, melyekkel magasabb végsebességet érhetsz el, arról nem beszélve, hogy a tökéletesen működő CVT kevésbé veszi igénybe a hajtásért felelő ékszíjat, így a megbízhatóbbá is válik a motorod.