Mi a különbség a savas, a zselés és az AGM-akkumulátor között? Miből tudod megállapítani, hogy jó lesz-e a motorodba? Összefoglaljuk, hogy mire érdemes figyelni akksivásárlás során.

A köznyelvben sommásan csak savas és zselés akkumulátorként emlegetik a robogók és motorkerékpárok fehér, illetve fekete színű telepeit, de valójában mindkettő savas, csak más formában töltik bele a kénsavból és vízből álló, 1,24 kg/dm3 sűrűségű elektrolitoldatot. A szinte áttetsző, fehér színű alkatrészekben folyékony elektrolitot – másnéven akkumulátorsavat – találunk, míg a fekete, „zselés” konstrukcióban üveggyapot betét szívja magába ezt a folyadékot, innen is kapta a telep az AGM rövidítést (Absorbent Glass Mat, vagyis folyadékelnyelő üveggyapot).

Milyen akkumulátort vegyek a motoromba?

Természetesen motorkerékpárba az utóbbi ajánlott, hiszen teljesen zárt, így akkor sem folyik ki az akksisav és nem tesz kárt semmiben, ha véletlenül eldől a géped. Az tehát egyértelmű, hogy fekete, AGM jelzésű telepre lesz szükséged, de mit jelentenek a doboz oldalán feltüntetett betűk és számok? Vegyünk egy konkrét példát, mégpedig a Derbi Senda YTX4L-BS jelű alkatrészét!

Ha az AGM-feliratot látod a dobozon, biztos lehetsz benne, hogy zárt rendszerű az akksi, mely felitatott formában tartalmazza az elektrolitot, vagyis többféle helyzetben is beépíthető motorkerékpárokba

Az első két karakter, az YT a gyártót jelöli, így ez márkánként változhat (pl. CT, GT, ET stb.) az X pedig arra utal, hogy az átlagosnál nagyobb indítóáramú a telep. A szám a névleges kapacitást fejezi ki, de érdemes tudni, hogy a valós és névleges érték eltér egymástól – a „négyamperesként” emlegetett YTX4 például 3 Ah-s kapacitású. Más szempontból is hasznos ez a szám, mivel ebből következtethetsz az indítóáramra, mely jellemzően a tízszerese – az YTX4 is kereken 40 amperes indítóáramú.

Mindegy, hogy milyen polaritású akksit veszek?

Mivel a motorokban általában rövidek a kábelek és szűk a hely, nem mindegy, hogy jobb- vagy balpozitív telepet választasz. Szerencsére nincs nehéz dolgod, hiszen a szám- és betűsor következő karaktere, az L azt jelzi, hogy left, azaz balpozitív.

Vásárlás előtt mindig ellenőrizd, hogy pontosan milyen akkumulátort javasol a gyártó! A fehér, savas és a fekete, AGM-rendszerű telep nem felcserélhető, a terepen használt motorokba eleve csak az utóbbi ajánlott, és persze az sem mindegy, hogy milyen méretű és polaritású a választott akksi

Végül jöjjön az utolsó két karakter, a BS! Ez egy rövidítés, ami annyit tesz: Battery Sealed, azaz zárt rendszerű akkumulátor, ami teljesen gondozásmentes, tehát nincs szükség arra, hogy ellenőrizd a savszintet és rendszeres időközönként újratöltsd elektrolittal, amennyiben hiányozna belőle.