Legyen szó robogóról, esetleg Minarelli vagy Derbi blokkos motorról, egyaránt igaz, hogy a habos, szennyezett hűtőfolyadék rossz jel és komoly műszaki hibára utal. Mutatjuk, mit tegyél, ha ilyet tapasztalsz.

Mivel a benzines erőforrások hatásfoka viszonylag alacsony, az elégetett üzemanyag nagyrésze hővé alakul, míg csak kisebb részét hasznosítja a motor gyorsításra. Hogy ez a felgyülemlő hő ne tegyen kárt az alkatrészekben, a fiatal motorkerékpárok többsége folyadékhűtésű, azaz a henger külső és belső fala között áramló hűtőfolyadék gátolja meg a túlmelegedést. Sajnos előfordulhat, hogy olaj kerül az egyébként zárt rendszerbe, ennek pedig legfelétűnőbb jele, hogy elszíneződik a hűtőfolyadék a kiegyenlítőtartályban, a hűtővíz felszínén pedig barnás, feketés vagy világos krémszínű, habos réteg úszik.

Amennyiben zavaros színű vagy habos a hűtőfolyadék, esetleg fehéren füstöl a motor, kezdhetsz gyanakodni, hogy olaj került a hűtőrendszerbe

A jelenség oka legtöbbször a sérült tömítés, henger vagy hengerfej, ám bármelyik is álljon a háttérben, egyaránt igaz, hogy tilos tovább használni a motort, amíg ki nem küszöbölöd a hibát. Az olaj ugyanis eltömítheti a hengerfal és a hűtőradiátor vékony furatait, meggátolva a hűtőfolyadék áramlását, ami a túlmelegedéshez, majd a motor megszorulásához vezethet.

Mivel tudod kitakarítani az olajos, habos hűtőt?

Első lépés tehát, hogy megállapítsd, hogy melyik alkatrész ment tönkre. Ha csak a tömítés sérült vagy égett át, azt gyorsan orvosolhatod egy jó minőségű tömítéskészlet beszerzésével, amiből természetesen az LC-t, azaz folyadékhűtésű (LC=Liquid cooled) változatra lesz szükség. Az sem gond, ha átalakított, tuningolod a motorod, hiszen a tömítésszettekből megtalálod a TomaMotor kínálatában az 50-es, 70-es valamint még nagyobb hengerekhez készült készleteket is.

A tömítések cseréje után többször alaposan mosd át a hűtőrendszert, hogy eltávolítsd a bekerült olajat!

Sajnos nemcsak a tömítés, hanem a henger vagy hengerfej repedése is okozhat ilyen tünetet. Szerencsére ma már ezek cseréje is megfizethető összegbe kerül, a Naraku hengerfej például alig 15 ezer forint és az öntöttvas henger a hozzá passzoló dugattyúval, tömítésekkel is csak 21-22 ezer forintot kóstál. Ha már szétszeded a motort, vess egy pillantást a termosztátra is, és ha sérült vagy nem működik, akkor ideje ebből is beszerezned egyet.

Fontos, hogy összerakás után alaposan mosd át a hűtőrendszert, hogy semmilyen szennyeződés ne maradjon benne. Ehhez a Berner hűtőtisztító adalékát ajánljuk, mely segít eltávolítani a hűtőbe, valamint a csövekbe lerakódott olajat, így a javítás után nemcsak a hibától, hanem a szennyeződésektől is gyorsan, egyszerűen megszabadulhatsz.