Akármilyen rövid út áll előttetek, indulás előtt okvetlenül ellenőrizzétek a guminyomást! Csupán néhány másodpercig tart a kulcsfontosságú művelet, melynek köszönhetően időben kiderül, hogy muszáj-e pumpálni az abroncsba, netán előzőleg begyűjtöttetek egy defektet.

 

A megfelelő abroncsnyomás ugyanolyan fontos, akárcsak a jó állapotú köpeny, jóllehet sokan csak legyintenek, amikor a beállítás szóba kerül. Rosszul teszik, hiszen nemcsak az irányíthatóságra és a kezelhetőségre, azaz a közlekedésbiztonságra van hatással a gumiba fújt levegő mennyisége, hanem a köpeny élettartamára, kopására is. Utóbbi kapcsán érdemes megjegyezni, hogy az előírtnál kisebb nyomás fokozott igénybevételnek teszi ki a papucs oldalfalát, így hamarabb tönkre is megy a rugalmas alkatrész.

 

A túlfújt abroncs az elvártnál kisebb felületen érintkezik az útfelülettel. Ennek következtében romlik a tapadás, ráadásul nehezebben is éri el üzemi hőfokát a köpeny. Fénykép: Michelin

 

Hogy az adott motorkerékpárnál vagy robogónál milyen értékeket válasszatok az első és a hátsó abroncsnál, arról a jármű gyártója ad tájékoztatást a gépkönyvben, illetve azokon a matricákon, amiket a vázra, villaszárra ragaszt. Ahogy az autóknál, a motoroknál sem mindegy, hogy mekkora a terhelés, magyarul a csomagokkal felmálházott, két utassal guruló járgány papucsait jobban fel kell pumpálni, mint azt, amit egyedül használ az ember – természetesen ezekről is olvashattok a motorhoz mellékelt dokumentumokban.

 

Mikor mérjük, hogyan állítsuk be a nyomást?

Mindig hideg guminál javasolt ellenőrizni és belőni a nyomásértéket, méghozzá hitelesített eszközzel! Bizonyos fórumokon arról olvashattok, hogy inkább üzemmeleg abroncs szelepére csatlakoztassátok a műszert. Ez tévedés, tudniillik – a gáztörvény értelmében – minél nagyobb a köpeny hőmérséklete, annál magasabb lesz benne a nyomás, ráadásul a körülmények függvényében (pl. utcán közlekedtek nyugodt tempóban, autópályáztok, szerpentinen csavarogtok)  állandóan változik az érték.

Roppant alattomos az úgynevezett lassú defekt, mert szinte észrevétlenül válik a kezes bárány motor nehezen irányíthatóvá, bizonytalanná. Ha ilyen jelenséget tapasztaltok, mindenképp keressetek fel egy gumisműhelyt, hogy kiderüljön, vajon tényleg ettől változott-e meg a motor viselkedése! Fénykép: Continental

 

Ezért szokták javasolni, hogy nagy igénybevétel esetén, például pályázáskor engedjetek ki némi levegőt a szelepen, különben gyengébb lesz a tapadás. Egyébként nem titok, hogy a robogóknál és a túramotoroknál alkalmazott abroncsok üzemi hőmérséklete viszonylag alacsony, ezáltal normális használat mellett is üzemmelegek maradnak, vagyis optimálisan tapadnak és nyomáséretékeikkel sem kell „játszani”.

Támpontot adhat a köpeny oldalfalán található felírat, mivel ide is felírják az abroncsgyártók az előírt nyomást, rendszerint psi mértékegységben. Ha mégis tanácstalanok vagytok, hogy mit állítsatok be, mert nincs a kezetek ügyében a gépkönyv, akkor 2,0-2,5 bar közötti értéket célszerű választani. Fénykép: Michelin

 

El ne indulj kopott gumival!

 

Mint köztudott, motorgumiknál 1,6 mm a minimális mintaárokmélység, legyen szó a futófelület középső vagy szélső részéről. Ha ennél kisebb, akkor bizony ne számíts megfelelő tapadásra, sőt nedves felületen kifejezetten veszélyessé válik az elhasználódott abroncs, mivel akár alacsony sebességnél is előfordulhat az aquaplaning (magyarul ún. vízen futás), s ennek következtében irányíthatatlanná válhat a jármű. Azt is érdemes észben tartani, hogy a végét járó mintázat többnyire „kockás” profilú, evégett kifejezetten nehéz a kanyarodás: egy ideig alig akar bedőlni a gép, aztán egyszer csak úgy beesik az ívre, hogy tapasztalatlan pilóták el is dobhatják a vasat… A TomaMotor természetesen motorkerékpár-gumikat és robogógumikat is forgalmaz, kínálatában az IRC téli mintázatait és a Michelin elsőrendű termékeit egyaránt megtalálhatjátok.